|
|
23-05-2011, 21:37
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Løft af båd
En kammersjuk har en 3500 kg bådtrailer med nummerplader, til sin Draco 2500. En anden sjuk låner den en gang imellem, for at søsætte sin båd, Coronet 24 Family, da han kun har en ophalervogn og der er 15 km til havnen. Så når Draco'en er søsat, henter vi Coronet'en på traileren. Vi skal jo så ha' båden læsset om. Det foregår ved at klodse den op og trække traileren ud. Båden er jo nem nok at klodse op i bag, men foran er problemet jo at vanger og aksler på trailern er i vejen, når man trækker den ud. Det kan lade sig gøre ved at flytte klodser mange gange.
Men vi gik lidt i tænkebox og kom frem til at man måtte kunne lave en bom, så det kan lade sig gøre at løfte båden i forenden, i et hug og så trække traileren ud og skubbe den anden ind under.
Her er så resultatet.
En to-delt bom og et par donkrafte kaldet "kaffemøller"
Billederne er taget med min egen båd. Når jeg får billederne, hvor Coronet'en hænger på bommen, skal de nok blive uploadet. Coronet'en er "fully loaded" og derfor tungere end min, men bommen holdt fint. Den er bl.a lavet af 80x80x4 rør. Selvom det fjedrer, bukker det ikke sådan lige.
Med dette apparat var det ret nemt at læsse båden om.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
23-05-2011, 21:57
|
|
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Det ser simpelt og genialt ud, Per
Men skal båden ikke løftes noget mere (på billedet) for at få traileren ind under ?
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|
23-05-2011, 22:18
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Jo, båden skal hæves noget mere, for at få traileren ind under. Kaffemøllerne kan løfte over 25 cm, så de kan få båden ret højt op.
Da vi skubbede traileren ind under Coronet'en, var vi lidt forsigtige. Vi lukkede vi en smule luft ud af hjulene, for at sænke den lidt og løftede båden i kaffemøllerne, indtil den kunne gå under.
Næste gang tror jeg bare at vi løfter i kaffemøllerne. Jeg skal lige have lavet en tre-fod til hver kaffemølle, så de står helt stabile.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
24-05-2011, 07:42
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Det gør da osse bundmaling væsentlig nemmere
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|
24-05-2011, 10:36
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Hvorfor er det den ikke vælter?
Når vægten kommer på midten, må det pressen den nedad og resten indad mod båden, og egentlig vælte. Men det gør den så ikke ?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|
24-05-2011, 10:50
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Hvorfor er det den ikke vælter?
Når vægten kommer på midten, må det pressen den nedad og resten indad mod båden, og egentlig vælte. Men det gør den så ikke ?
|
Båden står på to bukke henne i bag, så langt ude i hver side som muligt, så båden hviler på 3 punkter.
De kan skimtes på et par af billederne.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
Sidst redigeret af Horizonblue; 24-05-2011 kl. 10:58.
Begrundelse: ord i overskud
|
24-05-2011, 13:44
|
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 391
|
|
Det er godt nok smart!!!
Kan man bestille sådanne et setup hos dig?
Har pt. noget være hjemmebryg, som er noget rigtig skidt, når der skal arbejdes på båden!
__________________
Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....
Båd: Sea Ray
Årgang: 1990
Fod: 20
Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
Drev: Alpha One - generation 1
Båd: Cheetah
Årgang: 1991
fod: 19
motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
|
24-05-2011, 14:14
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by KS1
Det er godt nok smart!!!
Kan man bestille sådanne et setup hos dig?
Har pt. noget være hjemmebryg, som er noget rigtig skidt, når der skal arbejdes på båden!
|
Nej, der bliver ikke lavet flere, jeg har ikke tid til det........
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
24-05-2011, 22:34
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Sådan så det ud, da Coronet'en hang på bommen og vi byttede trailer.
For en sikkerheds skyld, skubbede vi nogle klodser ind under båden, mens vi rodede med at få traileren med nr-plader gjort klar. Så ville den jo ikke falde så langt, hvis materiellet svigtede. Men bommen bar hele tiden, båden hvilede ikke på klodserne.
Så snart vi havde traileren rettet op, fjernede vi klodserne og skubbede traileren ind under båden og værsgo, så var den køreklar.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
|
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Flad visning
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 120,973
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Richardbaddy |
|