» Online brugere: 177 |
0 medlemmer og 177 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

06-08-2016, 16:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Har du prøvet at tage kabler af og måle hver enkel, og hvis hvad var forskellen
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
|

13-08-2016, 10:45
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Har du prøvet at tage kabler af og måle hver enkel, og hvis hvad var forskellen
|
Nå nu har jeg været nede og kravle i alle hjørner af båden og været hele ledningsnettet igennem.
Det er lidt pinligt! Men jeg fandt da årsagen ;-)
Kablet imellem septor og startbatteri var klippet over ( spørg mig ikke hvorfor) hvilket jo betød at der ikke blev ladet på Forbrugsbatterierne under sejlads. Det forklarer måske også hvorfor der var 2 ladere, en til forbrug og en til startbatt.
Jeg fjernede den ene lader og satte kablet sammen, og vupti... Der er sørme strøm på forbrugsbatt. Under sejlads ( ca 13,7V) og det ændre sig ikke selvom autopiloten er aktiveret.
Spørgsmålet er så om generatoren kan klare opgaven, den kommer ikke over 13,7V...
Når jeg starter motoren viser den 12V i ca 1 minut før viseren hopper op på 13,7V...
Når jeg har sejlet lidt, og lader den gå i tomgang, så lyser ladelampen, så kan jeg give den lidt gas og tilbage i tomgang igen for at slukke ladelampen.
Jeg tror at generatoren enten skal skiftes, eller renoveres, hvad siger i?
__________________
--------------------------------------------------------------
Seamaster 813
BMW MARINE D636
|

13-08-2016, 11:02
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Super at du fandt årsagen.
Hvis jeg var dig ville jeg ikke skifte generatoren lige med det samme. Jeg ville derimod sikre mig at alle batterier var ladet fuldt op igen via landstrøm, og så se om ikke generatoren kan holde batterierne opladet.
Som det er lige nu er batterierne jo godt afladet. Og du kan ikke (nødvendigvis) forvente at din generator kan komme op over 14V når batterierne er HELT flade. Lige nu må din generator yde det maksimale for at få batterierne ladet op igen, og så vil jeg ikke umiddelbart være urolig over de 13.7V.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
|

13-08-2016, 19:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Seamaster
Nå nu har jeg været nede og kravle i alle hjørner af båden og været hele ledningsnettet igennem.
Det er lidt pinligt! Men jeg fandt da årsagen ;-)
Kablet imellem septor og startbatteri var klippet over ( spørg mig ikke hvorfor) hvilket jo betød at der ikke blev ladet på Forbrugsbatterierne under sejlads. Det forklarer måske også hvorfor der var 2 ladere, en til forbrug og en til startbatt.
Jeg fjernede den ene lader og satte kablet sammen, og vupti... Der er sørme strøm på forbrugsbatt. Under sejlads ( ca 13,7V) og det ændre sig ikke selvom autopiloten er aktiveret.
Spørgsmålet er så om generatoren kan klare opgaven, den kommer ikke over 13,7V...
Når jeg starter motoren viser den 12V i ca 1 minut før viseren hopper op på 13,7V...
Når jeg har sejlet lidt, og lader den gå i tomgang, så lyser ladelampen, så kan jeg give den lidt gas og tilbage i tomgang igen for at slukke ladelampen.
Jeg tror at generatoren enten skal skiftes, eller renoveres, hvad siger i?
|
Det er helt normalt at når du starter motoren så viser dit forbrugsbatteri kun batterispænding. Det er fordi den lader på startbatteriet indtil den er oppe på spænding så skifter den over for at lade på forbrugsbatterierne også.
Mht. at du skal give lidt gas for at få generatoren til at lade er måske der er en modstand eller ladelampe der enten er i stykker eller modstanden er for stor. Nu ved jeg ikke hvilken motor du har. Nogle har en modstand bygget ind i systemet og nogle bruger ladelampen som modstand.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

14-08-2016, 01:10
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Det er helt normalt at når du starter motoren så viser dit forbrugsbatteri kun batterispænding. Det er fordi den lader på startbatteriet indtil den er oppe på spænding så skifter den over for at lade på forbrugsbatterierne også.
Mht. at du skal give lidt gas for at få generatoren til at lade er måske der er en modstand eller ladelampe der enten er i stykker eller modstanden er for stor. Nu ved jeg ikke hvilken motor du har. Nogle har en modstand bygget ind i systemet og nogle bruger ladelampen som modstand.
|
Det er startbatteriet jeg måler 12V på, og som springer op på 13,7V efter et minuts tid, eller hvis den får lidt gas..
Motoren er en BMW D636 (6cyl turbo-diesel)
Jeg lavede en opstilling med en elmotor som trækker en anden generator jeg har liggende, den smider 14,4V af sig i samme øjeblik den bliver startet. Jeg er godt klar over at den snurrer hurtigere end hvad der svarer til tomgang, men den trækker aligevel de 14,4v prompte..
Hmm man kunne selvfølge smide begge generatorer på.. En til startbatt og en til forbrugsbatt. Det må være et lille vinter projekt ;-)
__________________
--------------------------------------------------------------
Seamaster 813
BMW MARINE D636
|

14-08-2016, 05:43
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Seamaster
Det er startbatteriet jeg måler 12V på, og som springer op på 13,7V efter et minuts tid, eller hvis den får lidt gas..
Motoren er en BMW D636 (6cyl turbo-diesel)
Jeg lavede en opstilling med en elmotor som trækker en anden generator jeg har liggende, den smider 14,4V af sig i samme øjeblik den bliver startet. Jeg er godt klar over at den snurrer hurtigere end hvad der svarer til tomgang, men den trækker aligevel de 14,4v prompte..
Hmm man kunne selvfølge smide begge generatorer på.. En til startbatt og en til forbrugsbatt. Det må være et lille vinter projekt ;-)
|
Har du også 12 v på forbrugsbatteriet lige efter start?
Septor skillerelæet skal monteres således at når du starter motoren lader den først startbatteriet op og derefter forbrugsbatterierne. Kan være den er monteret omvendt.
Mht. at den skal have lidt gas kan være din ladelampe der ikke er rigtig. Kikkede i et reservedels katalog og det ser ud til at ladelampen skal være en 12V-4W pære. Prøv at kikke på om pæren har en forkert W. Havde en motor engang hvor W var for høj så skulle den have 1500 rpm inden generatoren slår ind.
Jeg har haft septor skillerelæer i begge mine både og der har aldrig været problemer.
Se link for korrekt montering af septor skillerelæ. http://www.kjoeller.com/biludstyr/st...eriadskillere/
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

14-08-2016, 11:03
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Har du også 12 v på forbrugsbatteriet lige efter start?
Septor skillerelæet skal monteres således at når du starter motoren lader den først startbatteriet op og derefter forbrugsbatterierne. Kan være den er monteret omvendt.
Mht. at den skal have lidt gas kan være din ladelampe der ikke er rigtig. Kikkede i et reservedels katalog og det ser ud til at ladelampen skal være en 12V-4W pære. Prøv at kikke på om pæren har en forkert W. Havde en motor engang hvor W var for høj så skulle den have 1500 rpm inden generatoren slår ind.
Jeg har haft septor skillerelæer i begge mine både og der har aldrig været problemer.
Se link for korrekt montering af septor skillerelæ. http://www.kjoeller.com/biludstyr/st...eriadskillere/
|
Min opsætning er præcis som vist i diagrammet fra kjøller. Dog er der lidt mere end 1 m mellem septor og startbatt.
Jeg har kun Voltmeter på startbatt ( det sidder i konsollen til motoren) når jeg drejer nøglen, uden at starte, viser den 11,5 V, jeg går ud fra det er gløderørene der æder nogle volt, når jeg så starter motoren kommer den først op på ca 12V, og efter ca 1 minut eller hvis jeg giver gas, hopper den op på 13,7 V. Når jeg opgiver Volt på forbrugsbatt er det fordi jeg har haft multimeter på ( et permanent voltmeter til forbrugssiden er på indkøbsseddelen)
Før jeg fandt det overklippede kabel, startede jeg med 12,9 V på forbrugsbatt som faldt over tid ( ikke så mærkeligt da de jo ikke blev ladet under sejlads, men kun når der var landstrøm på) nu har jeg konstant 13,7V med undtagelse af hvis jeg bruger bovpropellen, så dykker den lidt men er oppe igen med det samme. Når jeg bruger autopiloten, ligger den på 13,4V. Der må altså blive ladet fint på både start og forbrugsbatt. Blot ikke når motoren går i tomgang, så tænder ladelampen 5 ud af 10 gange.
Summasumarum: jeg vil kontrollere pæren i ladelampen er den rigtige, hvis den er det, så må generatoren en tur til en ekspert for at blive kontrolleret.( evt skiftes ud)
Tusind tak for alle de gode råd ;-)
__________________
--------------------------------------------------------------
Seamaster 813
BMW MARINE D636
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,573
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, ShannonHig |
|