Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 396
0 medlemmer og 396 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 28-07-2016, 21:28
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Seamaster Se indlæg
Jeg har to batteri banke. 1 er kun startbatteri 2x80ah når motoren er startet læser jeg 14,3V på dem. Bank 2 er 3 stk 84ah. Der er så en septor 1275 imellem start og Forbrugsbatterierne. Jeg har ikke et voltmeter direkte på Forbrugsbatterierne men på mine instrumenter kan jeg aflæse volt, og jeg kommer aldrig over 12,9V med motoren startet. Er der så noget galt med septor eller er det batterierne der ikke vil tage imod? ( jeg burde vel på et tidspunkt ramme det samme som mine startbatterier, eller?)
Tænder jeg så for min autopilot kan jeg se at de 12,9V falder over tid, for efter en times tid at være under 11V. Det var jeg ikke opmærksom på første gang jeg sejlede med hende, og lagde an til at skubbe hende på plads med thrusteren, men blev noget lang i ansigtet da jeg trykkede håndtaget og mistede jeg al strømmen.
Iøvrigt er min truster sat på Forbrugsbatterierne, burde den ikke have et startbatteri? Og dermed kobles på den anden bank?
Havde lidt af samme problem. Jeg har ikke flad sikringer, men de aflange. Jeg roterede dem engang og vupti så havde jeg fuld power igen. Det viste sig der var ir mellem polerne.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 29-07-2016, 08:35
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Jeg købte båden i foråret, så jeg kender ikke installationen til bunds endnu. Problemet tror jeg har været der længe men jeg er først blevet opmærksom på det da jeg brugte autopiloten, som altså drænede batterierne.
Jeg har landstrøm, og ladere på når jeg ligger i havn, en Tyster Soft på start- og en Exide på Forbrugsbatterierne. Jeg har ikke målt på startbatt da de ikke har givet problemer, men på forbrugsbatt får jeg max 13,3V med lader på.
Jeg overvejer at prøve at "luse" benene på septor, så burde jeg aflæse samme V på begge batteribanke hvis det er septor der laver ballade. Hvis det ikke ændre noget må det være forbindelser og/eller batterierne??
Jeg vil gå forbindelserne igennem her i weekenden, og evt smide nye batterier på hende.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 29-07-2016, 10:54
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hvis det stadig er et problem efter at batterierne er blevet ladet op via landstrøm, kunne det tyde på at batterierne er færdige. Og det kan meget vel være tilfældet hvis batterierne har været brugt "partial charged" pga. for dårlig ladning. Husk dog at lidt afhængig af hvor kraftig din lader er, så kan det faktisk godt kan tage ml. 24 og 48 timer at lade dine batterier HELT op når de har været afladet helt. Regn med at ladetiden ca. er "Batteri Ah" / Ladestrøm + 8 timer. Eks 240Ah batteri / 10A ladestrøm + 8 timer = ca. 32 timer. Husk at al evt. forbrug der måtte være under ladning forlænger ladetiden.

Ideen med at "luse" din septor er udemærket. Noget der dog formentligt er endnu hurtigere/nemmere er at bruge et sæt startkabler. Start med at forbinde minus og minus på batterierne og se om det giver en forskel. Derefter plus og plus. Så kan du hurtig se om det er begge forbindelser det er galt med. Være opmærksom på risikoen for knaldgas omkring batterierne når du forbinder startkablerne.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #4  
Gammel 30-07-2016, 18:10
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Helt 100 på der er faldet en celle på batterierne, af med kabler og mål dem alt under 12,2-6 er døde hvis de viser 11,3-9
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #5  
Gammel 01-08-2016, 20:33
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Helt 100 på der er faldet en celle på batterierne,
Vil et batteri med defekt celle betyde at ladespændingen ikke kommer højere op end de oplyste 12.9V selvom start-batteriet er oppe over 14V? Har altid haft den opfattelse at et batteri med defekt celle godt kan opnå den ønskede lade-spænding, men så snart at laderen/generatoren slukkes, så falder spændingen promte ned på 10-11V igen.

Men jeg tager måske fejl(har aldrig set/prøvet det selv)
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-08-2016, 17:02
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Har du prøvet at tage kabler af og måle hver enkel, og hvis hvad var forskellen
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #7  
Gammel 13-08-2016, 11:45
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Har du prøvet at tage kabler af og måle hver enkel, og hvis hvad var forskellen
Nå nu har jeg været nede og kravle i alle hjørner af båden og været hele ledningsnettet igennem.
Det er lidt pinligt! Men jeg fandt da årsagen ;-)
Kablet imellem septor og startbatteri var klippet over ( spørg mig ikke hvorfor) hvilket jo betød at der ikke blev ladet på Forbrugsbatterierne under sejlads. Det forklarer måske også hvorfor der var 2 ladere, en til forbrug og en til startbatt.
Jeg fjernede den ene lader og satte kablet sammen, og vupti... Der er sørme strøm på forbrugsbatt. Under sejlads ( ca 13,7V) og det ændre sig ikke selvom autopiloten er aktiveret.
Spørgsmålet er så om generatoren kan klare opgaven, den kommer ikke over 13,7V...
Når jeg starter motoren viser den 12V i ca 1 minut før viseren hopper op på 13,7V...
Når jeg har sejlet lidt, og lader den gå i tomgang, så lyser ladelampen, så kan jeg give den lidt gas og tilbage i tomgang igen for at slukke ladelampen.
Jeg tror at generatoren enten skal skiftes, eller renoveres, hvad siger i?
__________________
--------------------------------------------------------------
Seamaster 813
BMW MARINE D636
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,209
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Danielcox
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:36.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden