Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 224
1 medlemmer og 223 gæster
semmt
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-07-2016, 18:27
bamse3020 bamse3020 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2016
Bopæl: Vejle
Indlæg: 38
Lån dig frem til et tangamperemeter, eller køb et i Biltema, så får du syn for sagen
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 28-07-2016, 15:32
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Jeg har to batteri banke. 1 er kun startbatteri 2x80ah når motoren er startet læser jeg 14,3V på dem. Bank 2 er 3 stk 84ah. Der er så en septor 1275 imellem start og Forbrugsbatterierne. Jeg har ikke et voltmeter direkte på Forbrugsbatterierne men på mine instrumenter kan jeg aflæse volt, og jeg kommer aldrig over 12,9V med motoren startet. Er der så noget galt med septor eller er det batterierne der ikke vil tage imod? ( jeg burde vel på et tidspunkt ramme det samme som mine startbatterier, eller?)
Tænder jeg så for min autopilot kan jeg se at de 12,9V falder over tid, for efter en times tid at være under 11V. Det var jeg ikke opmærksom på første gang jeg sejlede med hende, og lagde an til at skubbe hende på plads med thrusteren, men blev noget lang i ansigtet da jeg trykkede håndtaget og mistede jeg al strømmen.
Iøvrigt er min truster sat på Forbrugsbatterierne, burde den ikke have et startbatteri? Og dermed kobles på den anden bank?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 28-07-2016, 19:39
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Lidt vigtig info for at vi kan hjælpe dig - Er det er problem der pludselig er opstået, er det en ny/anden båd du har købt - Ny 12V-installation eller andet??

De 14.3V på startbatterierne er helt fin. Men de 12.9V på dine forbrugsbatterier er alt for lavt til at lade på dem. Idet der er næsten 1.5 V forskel på dine start og forbrugsbatterier indikere det at der er en dårlig forbindelse imellem dine startbatterier og dine forbrugsbatterier og/eller din septor. Jeg har ikke selv en septor adskiller, så ved ikke hvor stor forskel man kan forvente. Vil dog mene at alt over 0.2V forskel er for meget. Så du er nødttil at gå alle forbindelser kritisk igennem. Husk at det kan være et problem på både + og - forbindelse, en evt. afbryder/omskifter osv.

Hvilespændingen på dine batterier bude være ca. 12.6V(2.1V*6celler). Når der lades skal hver celle op på min. 2.3 eller gerne 2.4V. Altså noget der ligner 13.8 til 14.4V. Hvis dine forbrugsbatterier er defekte vil jeg mene at spændingen på disse stadig burde have samme værdi som dine startbatterier.

Jeg går ud fra at du også har en batterilader installeret. Så du kunne jo prøve at lade dine batterier helt op igen vha. landstrøm og så se om ikke det hele spiller som forventet.

For at det ikke skal være løgn så er jeg faktisk selv i samme situation i min egen båd lige pt. Jeg har i foråret skiftet mit startbatteri(80Ah), og skiftet mit ene 75Ah forbrugsbatteri til 3 nye 75Ah AGM batterier. De 2 forrige sæsoner med 2 batterier har jeg aldrig oplevet problemer med at motoren kunne lade ordentligt på batterierne. Begrænsningen var dog at vi max. kunne ligge uden strøm i ca. 1 døgn med det forbrug vi har i vores båd. Og det ville vi gerne forlænge. Så jeg valgte at skifte til 3*75 Ah.
Så her i weekenden da vi var ude og sejle, der lå vi for anker for at bade, hygge osv. Og rent tilfældigt ser jeg at spændingen på mit ekkolod nu pludselig kun viser 11.3V. Og det undre jeg mig selvfølgelig over.

For at gøre lang historie kort, så viser det sig at de nye batterier nu belaster generatoren meget mere under opladning. Og det viser sig at når jeg måler fra klemmerne på generatoren, så er det 0.6V lavere spænding på mit start-batteri. Og igen ca. 0.1V lavere på mine forbrugsbatterier. Alt dette var når generatoren lader med ca. 22A, og det vil kun blive være med en højere ladestrøm. Og de ca. 13.5V jeg har haft har altså være for stort spændingsfald til at mine batterier har kunne blive ordentligt opladet, og jeg har altså stille og roligt drænet mine forbrugsbatterier.

Så lige nu er jeg ved at rengøre alle forbindelser, og så skifte de originale kabler fra generatoren til nogle større 10mm - og så satser jeg på at det hjælper. De originale vil jeg tro kun er 4mm - hvilket jeg undre mit lidt over idet generatoren trods alt er opgivet til at kunne yde 55A. Så syntes de 4mm virker alt for små trods den korte afstand.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #4  
Gammel 28-07-2016, 20:28
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Seamaster Se indlæg
Jeg har to batteri banke. 1 er kun startbatteri 2x80ah når motoren er startet læser jeg 14,3V på dem. Bank 2 er 3 stk 84ah. Der er så en septor 1275 imellem start og Forbrugsbatterierne. Jeg har ikke et voltmeter direkte på Forbrugsbatterierne men på mine instrumenter kan jeg aflæse volt, og jeg kommer aldrig over 12,9V med motoren startet. Er der så noget galt med septor eller er det batterierne der ikke vil tage imod? ( jeg burde vel på et tidspunkt ramme det samme som mine startbatterier, eller?)
Tænder jeg så for min autopilot kan jeg se at de 12,9V falder over tid, for efter en times tid at være under 11V. Det var jeg ikke opmærksom på første gang jeg sejlede med hende, og lagde an til at skubbe hende på plads med thrusteren, men blev noget lang i ansigtet da jeg trykkede håndtaget og mistede jeg al strømmen.
Iøvrigt er min truster sat på Forbrugsbatterierne, burde den ikke have et startbatteri? Og dermed kobles på den anden bank?
Havde lidt af samme problem. Jeg har ikke flad sikringer, men de aflange. Jeg roterede dem engang og vupti så havde jeg fuld power igen. Det viste sig der var ir mellem polerne.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 29-07-2016, 07:35
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Jeg købte båden i foråret, så jeg kender ikke installationen til bunds endnu. Problemet tror jeg har været der længe men jeg er først blevet opmærksom på det da jeg brugte autopiloten, som altså drænede batterierne.
Jeg har landstrøm, og ladere på når jeg ligger i havn, en Tyster Soft på start- og en Exide på Forbrugsbatterierne. Jeg har ikke målt på startbatt da de ikke har givet problemer, men på forbrugsbatt får jeg max 13,3V med lader på.
Jeg overvejer at prøve at "luse" benene på septor, så burde jeg aflæse samme V på begge batteribanke hvis det er septor der laver ballade. Hvis det ikke ændre noget må det være forbindelser og/eller batterierne??
Jeg vil gå forbindelserne igennem her i weekenden, og evt smide nye batterier på hende.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 29-07-2016, 09:54
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hvis det stadig er et problem efter at batterierne er blevet ladet op via landstrøm, kunne det tyde på at batterierne er færdige. Og det kan meget vel være tilfældet hvis batterierne har været brugt "partial charged" pga. for dårlig ladning. Husk dog at lidt afhængig af hvor kraftig din lader er, så kan det faktisk godt kan tage ml. 24 og 48 timer at lade dine batterier HELT op når de har været afladet helt. Regn med at ladetiden ca. er "Batteri Ah" / Ladestrøm + 8 timer. Eks 240Ah batteri / 10A ladestrøm + 8 timer = ca. 32 timer. Husk at al evt. forbrug der måtte være under ladning forlænger ladetiden.

Ideen med at "luse" din septor er udemærket. Noget der dog formentligt er endnu hurtigere/nemmere er at bruge et sæt startkabler. Start med at forbinde minus og minus på batterierne og se om det giver en forskel. Derefter plus og plus. Så kan du hurtig se om det er begge forbindelser det er galt med. Være opmærksom på risikoen for knaldgas omkring batterierne når du forbinder startkablerne.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #7  
Gammel 30-07-2016, 17:10
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Helt 100 på der er faldet en celle på batterierne, af med kabler og mål dem alt under 12,2-6 er døde hvis de viser 11,3-9
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #8  
Gammel 01-08-2016, 19:33
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Helt 100 på der er faldet en celle på batterierne,
Vil et batteri med defekt celle betyde at ladespændingen ikke kommer højere op end de oplyste 12.9V selvom start-batteriet er oppe over 14V? Har altid haft den opfattelse at et batteri med defekt celle godt kan opnå den ønskede lade-spænding, men så snart at laderen/generatoren slukkes, så falder spændingen promte ned på 10-11V igen.

Men jeg tager måske fejl(har aldrig set/prøvet det selv)
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:51.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden