| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-07-2015, 10:43
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
		
                  
		 Ja, det lyder under ingen omstændigheder godt. 
 
Jeg har ingen sprængskitse af din motorkonstruktion. 
 
Afmontering af motoren - hvorfor ? 
 
Hvis der er vand i cylindrene, så ville jeg i første omgang afmontere alle dysserne og tørne motoren, så evt. vand bliver blæst ud. 
Herefter montering af dysserne, olieskift på motoren samt filter og opstart. 
 
Motoren må IKKE tørnes med dysserne monteret, hvis der er vand i cylindrene. Husk at vand ikke kan komprimeres. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-07-2015, 12:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: Vestjylland 
					
					
						Indlæg: 1,024
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvis vandet er ovenpå stempler må det være din mellemkøler som er defekt, men tag hele motoren ud for at lave det forstår jeg ikke???????? 
Det er bare med at få vandet ud, og få den startet med det samme 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Monterey 265 
Volvo penta 5,7gxi 
Dp-s-drev
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-07-2015, 15:02
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2015 
					Bopæl: Danmark 
					
					
						Indlæg: 13
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Volvo Penta D4 260 hk
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Årsagen til motor havariet er fundet, DPH-A drevet har sat sig i gearet og pga. dette har motoren taget søvand ind i motoren og sikkert også beskadiget andre indre motordele. 
 
Båden er på land og i den forbindelse har jeg afmonteret bundproppen og konstateret der løber motor olie ud. - så der er sikkert et læk i motoren. 
 
Jeg tror jeg skal undersøge pris på en renovering af motor samt finde et nyere DPH-A drev. 
 
Er der nogen der ved hvor man kan købe nyere/renoveret motor og drev? 
 
Eller give et bud på renovering af min motor og drev? 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-07-2015, 17:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvordan kan motoren "sætte sig", hvis drevet har "sat sig".....? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-07-2015, 18:00
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2011 
					Bopæl: Silkeborg 
					
					
						Indlæg: 217
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvis motoren er holdt med service hvor du har købt båden, så bør du virkelig forsøge at inddrage forhandleren. Jeg er med på at motoren er fra 2006, men den har kun sejlet lidt over 2 sæsoner, hvilket det ret lave timetal også fortæller. Så hvis ellers den er serviceret af autoriseret personale tror jeg du har en fornuftig sag. Evt. noget med at du betaler dele, de betaler timerne. 
 
Men hvis du har handlet privat, og service er klaret af en "perlegrus mekaniker" så ser det desværre skidt ud for dig. 
 
Ang. priser på renovering så kan det være svært at svare på uden at have set det mere detaljeret. En grov tommelfingerregel siger dog ca. 15000kr pr. cylinder når det er en større maskine med turbo og intercooler. Men det kan sagtens svinge 10..20000kr begge veje. Derudover nyt/andet drev til(for mig) ukendt pris. Derudover pris på at få motor afmonteret, og monteret igen. Så det kan desværre hurtigt rende et godt stykke over 100.000kr hvis du er rigtig uheldig. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Marex 77 holiday '87 
Yanmar 4JH-DTE
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-07-2015, 21:42
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2015 
					Bopæl: Danmark 
					
					
						Indlæg: 13
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Volvo Penta D4
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Drevet er nu afmonteret og motoren kunne herefter startes uden problemer:-) 
 
Problemet er nu kun relateret til drevet, hvor gearkassen er totalt smadderet og fyldt med metal stykker. drevet er hos et marine service firma der skal vurder om det kan betale sig at renovere det, eller jeg skal indkøbe et nyt/renoveret drev. 
 
Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende med et Volvo Penta drev der kun har sejlet 70 timer?   
 
 
Har nogen kendskab til et firma/privat person der vil sælger et brugt DPH-A drev med en udveksling på 1.85 så vil jeg være taknemlig for dette. 
 
Båden er købt af privat person i 2014 og derfor uden garanti men gennemgået af bådsagkyndig person med positivet resultalt inden købet. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-07-2015, 23:11
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg kender ikke skadernes omfang på dit drev og med de svingende udmeldinger om først startproblemer, herefter renovering af motoren og nu et smadret drev, så er det en kamp uden lige, at komme med en konkret løsningsmodel...  
Hvis vi holder fast i et defekt drev, så er VP stumper dyrere end kokain, og derfor kan det sjældent svare sig at renovere det.
 
Jeg ville nok søge på ebay.com eller blocket.se efter et andet brugt drev....
 
Man kan jo ryste på hovedet af ham mekanikeren, som ville pille din motor ud og hovedrenovere den......  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		
		  Hybrid Mode 
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,255 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, MarkHarril | 
	 
			
		
	 
 
			 |