Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 848
0 medlemmer og 848 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 16,598, 28-04-2026 at 09:03.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-04-2014, 08:37
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Dueligheds bevis på en weekend ??

Jeg håber virkelig at du mener speedbåds kørekortet.

Ellers er kvaliteten af det bevis da vist til at overse.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 19-04-2014, 09:19
krydderen krydderen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: københavn
Indlæg: 10
det er skam et duelighedsbevis jeg snakker om og ja det er rigtigt at man skal have læst op på det inden man kommer til undervisningen...det tager omkring 20 timer at tage og så skal man op til en praktisk prøve som er et speedbådskort det tager 1dag.

jeg troede heller ikke på at det kunne lade sig gøre at lære på en weekend men nu sejler jeg heller ikke så lange træk at jeg er nød til at lægge en kurs, men skule jeg det, ville jeg jo bare give mig selv opgaver hver gang vi var ude så man blev lidt bedre til det.

(der er jo nogen som næsten kan regne kursen ud i hovedet) og så er der os andre som bare bruger en god kortplotter
__________________
den glade ejer af 7er motorbåd.... og den er DANSK og SØSTÆRK og sejler hele året i alt slags vejr(næsten)
Reply With Quote
  #3  
Gammel 20-04-2014, 21:25
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
halløj

Hvori består forskellen på en bestået examen, for den person der har modtaget undervisning eller den person der har undervist sig selv??? Hvem er bedst og eller har mest disiplin.... og eller forståelse for materialet??
Exanimator/ ved jo ikke hvor undervisningen kommer fra, det er en generel test i viden om emnet..

For at blive en god sejler kræver rigtig mange timer... på havet. Klart man skal ha en god grundviden, men svaret er altså at erfaring får vi på havet , viden om regler mm far en bog eller en underviser.. Det er det samme som med et dykkercertificat eller med et jagttegn.....

J
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #4  
Gammel 20-04-2014, 22:00
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by PROSECCO Se indlæg
halløj

Hvori består forskellen på en bestået examen, for den person der har modtaget undervisning eller den person der har undervist sig selv??? Hvem er bedst og eller har mest disiplin.... og eller forståelse for materialet??
Exanimator/ ved jo ikke hvor undervisningen kommer fra, det er en generel test i viden om emnet..

For at blive en god sejler kræver rigtig mange timer... på havet. Klart man skal ha en god grundviden, men svaret er altså at erfaring får vi på havet , viden om regler mm far en bog eller en underviser.. Det er det samme som med et dykkercertificat eller med et jagttegn.....

J
mange timer på havet hjælper meget, men lærer man søfartsreglerne eller de forskellige lanterneføringer og ikke mindst at beregne kursen og bruge/lave en deviationstabel. kende forskel på retvisende kurs ,styret kurs og beholden retvisende , eller lærer man bare at begå sig ? ?
jeg tror selv på at den lange undervisning gør at jeg kan huske det endnu.
Ved den korte undervisning skal det bare huskes til prøven næste dag og det vil helt sikkert ikke virke for mig, jeg vil måske bestå prøven men en måned efter vil meget nok være glemt.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 20-04-2014, 22:25
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Enig med Goffy.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 21-04-2014, 22:24
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
mange timer på havet hjælper meget, men lærer man søfartsreglerne eller de forskellige lanterneføringer og ikke mindst at beregne kursen og bruge/lave en deviationstabel. kende forskel på retvisende kurs ,styret kurs og beholden retvisende , eller lærer man bare at begå sig ? ?
jeg tror selv på at den lange undervisning gør at jeg kan huske det endnu.
Ved den korte undervisning skal det bare huskes til prøven næste dag og det vil helt sikkert ikke virke for mig, jeg vil måske bestå prøven men en måned efter vil meget nok være glemt.
halløj.

En test/examen er en prøve på din viden i det øjeblik testen er der. Nogle kan huske ved at læse selv. og nogle ved at en fortæller/undervise... om man bruger en vinter eller to eller en wekend går vel ud på et hvis examen er svaret
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #7  
Gammel 22-04-2014, 04:30
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja hvis dit mål med beviset udelukkende er at bestå eksamen, så har du ret.

Men hvis målet er at blive en bedre sejler, og få en bedre ballast af viden på vandet, så har du ikke ret. For mig var målet det sidste.

Alle kan læse op til en eksamen og bestå....
Reply With Quote
  #8  
Gammel 22-04-2014, 06:21
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
vi afsluttede vores undervisning med en 2 timer skriftlig prøve med en censor fra Fanø navigationsskole. opgaven gik på at navigere rundt i Kattegat og oplyse retvisende kurser vi sejlede , beholdne fart, afstand og sejlede distanser.og lave pejlinger af fyr og beregne afstanden. derudover skulle vi også ankre op for natten og ud fra de forskellige lanterneføringer oplyse hvilke skibe der havde passeret os om natten og oplyse hvilke signaler der var hørt.
så var der også en mundtlig prøve hvor søfartsregler og lydsignaler og lys blev gennemgået. Til slut var det den praktiske prøve hvor vi sejlede efter censors anvisninger og lave mand overbord øvelse og plus vise at vi kunne binde de mest alm. knob
skal alt det læres på en weekend bliver det meget overfladisk
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #9  
Gammel 22-04-2014, 11:50
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by PROSECCO Se indlæg
halløj.

En test/examen er en prøve på din viden i det øjeblik testen er der. Nogle kan huske ved at læse selv. og nogle ved at en fortæller/undervise... om man bruger en vinter eller to eller en wekend går vel ud på et hvis examen er svaret
Ja hvis man ser isoleret på om prøven beståes eller ej, så er det nok uden betydning, ellers tror jeg bestemt der er en forskel.

Jeg er også overbevist om at perioden har betydning for hvor godt det efterfølgende huskes. Hvis man tager sit kursus intensivt på en weekend, ryger størstedelen ind på korttids-hukommeren, og forsvinder hurtigere hvis det ikke bruges.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #10  
Gammel 22-04-2014, 18:22
krydderen krydderen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: københavn
Indlæg: 10
nu gik spørgers spørgsmål, jo på om hvor han kunne tage et dueligehedsbevis og eftersom at sæsonen stort set er startet er der ikke så mange steder at tage et bevis...... (erftersom det som regelt foregår om vinteren)

jeg kan da ikke huske det hele i hovedet..... derfor jeg har gemt alle mine prøver, man skal lægge kurs og modregne for deviation etc etc.... men nu er de fleste som svarer jo gamle søulke og har brugt det i mange mange år, jeg har kun lige lært det og kan da sikkert stadig plotte en kurs ud fra pejlinger retvisende og misvisende kurs og modregne for deviation og strøm. og med et tilhørende speedbådskort som er den praktiske prøve det er altså censorere fra søfartsstyrelsen som kommer og eksaminere.

man lærer det man skal for at bestå og som prosecco nævner så er det jo en nu eksamen og ikke en om ti år eksamen man skal til!

kunne da godt tænke mig at se mange bilister tage en teoriprøve og køreprøve den dag idag selvom de har kørt i 30år
__________________
den glade ejer af 7er motorbåd.... og den er DANSK og SØSTÆRK og sejler hele året i alt slags vejr(næsten)
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 133,498
Emner: 5,116
Indlæg: 47,924
Velkommen til vores nyeste medlem, Davidgom
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:36.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden