» Online brugere: 365 |
0 medlemmer og 365 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

07-01-2014, 19:59
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere 
|
Nej, det er helt sikkert værd at overveje, forskellen i kr. ender jo nok med at være minimal.
Mht. olie ville jeg personligt følge fabrikantens anvisninger og bruge en MERCURY High Performance Olie.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

07-01-2014, 22:29
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
Mht. olie ville jeg personligt følge fabrikantens anvisninger og bruge en MERCURY High Performance Olie.
|
Husk, at en original Mercury High Performance drevolie er en "slaveolie" med SAE90 viskositet - benyttet i gamle køretøjer tilbage i i 50´erne.
Selvom der bruges en "original" Mercury drevolie, er der på ingen måder garanti for, at drevet har længere levetid kontra brugen af en opgraderet marine drevolie.
Ser vi på de olier som Volvo Penta anbefaler til alle deres drivlinjer, så er der stor forskel på disse kontra dem Mercury anbefaler - og dette er i VP favør !
Eksemplet med motorolie til GM benzinmotorer mariniseret af Mercruiser eller Volvo Penta er et skoleeksempel på, hvilken oliekvalitet der er bedst !
Volvo Penta stiller simpelthen stærkere krav til bl.a motorolie end Mercruiser gør, når der er tale om benzinmotorer......
__________________
Chi non risica, non rosica
|

08-01-2014, 08:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Fletcher-Mic: Hvis revnerne er gennemgående ville jeg nok få trykprøvet din gearkasse i en fart. Er de ikke det, ville jeg få blæst gearkassen ren for maling og lakeret den op igen med 2 komp maling.
Mht. Olie: Et alpha Drev har 3 funktioner: Frem - Neutral - Bak, Samt et max rpm på ca. 4000-5000rpm. Det ikke et drev i mine øjne der er presset på nogle måder eller højt ydene, men nærmere et drev som har en driftsfunktion. Uanset hvad der står på bøtten tror jeg ikke på det forlænger drevets levetid så længe "wiskositeten" er korrekt. Olie skift hvert år tror jeg på er en rigtig god ide. Men om det er gearkasseolie fra Biltema til 89kr literen eller EXTREME-XTRA-NICE-BUILD-IN-FRANCE olie til 600kr literen, tror jeg ingen forksel gør på drevets levetid.
Misforstå mig ikke - dette er ikke en holdning til alle gearkasser, men på en driftsgearkasse som alpha er.
Snakker vi f.eks: Mercury Racing - m.fl - forstår jeg udemærkert hvorfor man vælger en super god olie. Et presset gearsystem der har rigtig mange rpm på nakken. Eller f.eks. DSG ( Bil gearkasse ) hvor der skal skiftes mellem rigtig mange gear rigtig ofte.
Blot mit holdning
PS: Iøvrigt ret sjovt at tage med i sine tanker, men ret mig hvis det forkert, er det ikke Volvo der i mange af sine tidligere maskiner havde 10w40 som forskrift for både maskine og drev olie?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Sidst redigeret af nicolajjetrider; 08-01-2014 kl. 08:23.
|

08-01-2014, 15:26
|
|
Jeg købte en ny 50 hp Mercury i 1993, efter første sæson så gerolien træt og grå ud.
Jeg spurgte forhandleren, som anbefalede Quiksilver High Performance drevolie , efter at have sejlet næste sæson med den, tappede jeg olien af i et glas, olien så ud som ny.
Jeg synes quiksilver High Performance, virker overbevisende bedre end standard olien.
Med gearolie er oliens bæreevne, nok den væsentligste egenskab.
|

08-01-2014, 19:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Rolf T. hvor ser du at Volvo stiller større krav til olien end mercruiser ?
direkte skrevet efter min instruktionsbog til Volvo 3,0 :
Brug alm. single-viskositet mineralsk SAE30 olie på markeder hvor dette findes. Brug af multi-viskositets olier såsom 10W-30 og 10w-40 kan ikke anbefales medmindre single-viskositets ikke findes
nicolajjetrider. Helt rigtig Volvo har drev der kører på samme olie som motoren. SX kører dog på SAE 75-90 GL5
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-01-2014, 20:56
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Rolf T. hvor ser du at Volvo stiller større krav til olien end mercruiser ?
|
Godkendelser til benzinmotorer, f.eks. foreskriver Volvo Penta VDS2 eller VDS3oliegodkendelser til brugen i deres benzinmotorer - en specifikation der modvirker cylinderpolering. Denne godkendelse har Mercruiser/Quicksilver
25W40 motorolien IKKE til brug i benzinmotorer !
Dette kan være årsagen til, at Mercruiser har langt flere skader på de indvendige motordele end Volvo Penta har på de samme motorkonstruktioner fra GM USA !
Endvidere findes der - så vidt jeg er orienteret - ikke de lovpligtige sikkerheds-eller produktdatablade på dansk ved køb af olie- og kemi produkter igennem dansk aut. Mercury, Mariner eller Mercruiser forhandler. Dette kan udleveres hos Volvo Penta.
En dansk forhandler af olie- og kemiprodukter importeret fra udlandet skal sørge for følgende:
- Sikkerhedsdatablade på dansk ( skal udfærdiges af prof bureau )
- Produktdatablade på dansk ( skal udfærdiges af prof bureau )
- Indberetning af olieafgift til SKAT
- Indberetning af spildolieafgift
- Indberetning af emballageafgift
Som situationen er siden den tidligere Brunswick importør i DK gik konkurs i maj 2012, så er det hver eneste danske Brunswick forhandler, der skal sørge for ovenstående, da de modtager en faktura fra et udenlandsk firma - i dette tilfælde Brunswick Belgien - og dermed fremstår som importør.
Der skal udfærdiges ovenstående dokumenter pr. forhandler og pr. produkt dvs., at en forhandler i Jylland ikke kan bruge naboens dokumenter, såfremt myndighederne ønsker at se alle de respektive dokumenter....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

09-01-2014, 10:21
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
lord jesus man kan godt hoppe af glæde over et par tegninger engang i mellen....
Har vist lige fundet ud af at der ikke er skade på mit gear, men det vil vise sig i aften når jeg arbejder på båden eller om undertegnet har lavet en fantastisk puslespils fejl 40 i forbindelse med converteringen af de nye drev i sommers....
KRYDS FINGRE
Nogle gange skal der ik så meget andet til end at tegne det foran en 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Sidst redigeret af nicolajjetrider; 09-01-2014 kl. 10:36.
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,893
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Michaelsit |
|