|
 |

18-12-2013, 16:25
|
|
Ikke for noget Rolf men det der lyder mere som dommedags profetier....
Vi har haft G.B.'en i nogle år nu efterhånden, og hvis jeg trækker de forbedringer vi har lavet fra, så har den incl. bund, forsikring og havneplads kostet os total på tre år 85.000 kr, og det er incl. de mere end 40.000kr til bunden, som vi har fået 12 års garanti på.
En træbåd skal ikke på bedding hvert år, hvis bunden er lavet ordentlig, så er hverandet år rigeligt, for at smøre ny bundmaling på.
Nu har vores så en Ford motor, men den går som et urværk, og udover service og konservering har den ikke kostet en krone...
Drivlinie og gear har der overhovedet intet været med.
Vi er ikke i nærheden af at bruge 5000 kr i måneden, det er altså noget pladder det der. Forudsat at der ikke bliver købt et renoverings projekt, men stadig når renoveringen er udført, skal man ikke i nærheden bruge dit beløb for at være sejlende...
Trækker jeg de 40.000 kr ud, så har den kostet os noget der ligner 1500 kr i måneden i snit, incl. forsikring, maling og havneplads...excl. brændstof og 1 gangs investeringer som nye hynder, ny biminitop, LED lys under vandlinien agter osv osv....
Og man skal her tage i betragtning, at vores sandsynligvis er forsikret for mere, end en lystkutter vil være det...
|

18-12-2013, 17:16
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Man skal skelne imellem to ting i dette tilfælde;
- Tidligere erhvervsfartøj
- Ikke tidligere erhvervsfartøj
En GB - som ikke er tidligere erhvervsfartøj - må formodes at være væsentligt nyere end den ombyggede kutter, som skribenten af indlægget omtaler, og dermed også med et forventeligt reduceret drift- og vedligeholdelsesbudget.
En ægte fiskekutter er med tøf-tøf motor og som ofte med direkte køling. Det har I ikke på jeres Ford motor, så her sparer I mange penge til udskiftning af f.eks. topstykke, manifold mv. grundet tæringer.
Der kan ikke direkte drages en parallel til bilverden, men erhvervsbiler bruges som ofte bare hårdere end den bil som hr. og fru Jensen bruger til hverdag - det sætter sit præg på bilen, når den f.eks. skal sælges som frikørt taxa - drivlinjen er som ofte der, hvor problemerne opstår.
Og jo, der findes undtagelser - det ved jeg. Men jeg ved også, at mange nyere erhvervsbiler bl.a frikørte taxaer skaber kraniebrud for ejeren grundet den hårde kørsel de har oplevet inden de blev frikørt.
I dette indlæg ved vi ikke, hvilken kuttertype der ønskes. Måske skribenten kan være behjælpelig...  ?
__________________
Chi non risica, non rosica
|

18-12-2013, 17:42
|
|
Ja okay der har du naturligvis en pointe....
Men vores er jo stadig fra 1972, altså ikke nogen ny dame, og på ingen måde nogen besværlig dame.
Som ved alle brugte både gælder sund fornuft som første regel. Og der er en del ombyggede kuttere, som ser rigtig godt ud, og som virker rimelig velholdte.
Min morfar var fiskeskipper i Esbjerg dengang der var lyseblå kuttere til. Og naturligvis blev den sejlet meget, men den blev dælme også vedligeholdt efter alle kunstens regler, han havde ikke råd til at lade være....
|

18-12-2013, 18:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Ja, og den bekendte jeg omtalte med egen 58 fods kutter, som efterfølgende er ombygget til lystfiskere i Øresund, "trak" netop den kupon med nye spandter og meget andet - renoveringspris, kr. 800K.
Kutteren havde sejlet i Nordsøen, Skagerak og Kattegat, og virkede tilsyneladende i ganske god stand ved besigtigelsen, men som det er tilfældet med ældre biler, når man skiller dem ad, så griber rusten om sig - i dette tilfælde var det svamp og råd.......
Sidste år skulle motoren laves fordi en foring var defekt - find lige nye foringer til en 3 cyl. Callesen....En opgave uden lige, men det lykkedes til sidst.
Jeg kan så berette, at en 3 cyl. Callesen har drejningsmoment som et godstog. Ufattelig hvor meget fremdrift der er, og ikke mindst, hvor lidt gashåndtaget skal hives bagud før båden ligger stille - det er ret overbevisende.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

18-12-2013, 20:57
|
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Åbenrå
Indlæg: 4
|
|
Hej Rolf og Peter.
Tak for jeres meninger og erfaringer. Det er det jeg leder efter.
De kuttere jeg har kigget på er de gamle fra 1930-40 og opefter. De har alle været med ferskvands motorer men jo nok født med saltvand ?
Det er sgu en svær beslutning sådan noget når risikoen for en `nitte` er rimelig stor.
På den anden side er det kanon fine både og der er trods alt en del af dem så det må da kunne lade sig gøre og finde en der ikke synker næste dag ..
M.v.h. Palle T.M.
|

19-12-2013, 08:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Palle T.M.
Hej Rolf og Peter.
Tak for jeres meninger og erfaringer. Det er det jeg leder efter.
De kuttere jeg har kigget på er de gamle fra 1930-40 og opefter. De har alle været med ferskvands motorer men jo nok født med saltvand ?
Det er sgu en svær beslutning sådan noget når risikoen for en `nitte` er rimelig stor.
På den anden side er det kanon fine både og der er trods alt en del af dem så det må da kunne lade sig gøre og finde en der ikke synker næste dag ..
M.v.h. Palle T.M.
|
Hvis du er indstillet på forudsete og mindst uforudsete udgifter med træbåde i den aldersgruppe, så er det bare at springe på vognen og finde et eksemplar du synes om.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,037
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, TiffaniJtl |
|