|
 |

31-10-2013, 21:05
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Nej, det er vel præcis det man ikke kan konkludere, da jeg jo også kun kunne hælde 3 liter på.
Det tyder jo mere på at de 1.25 liter var tilbage i bundkaret og at jeg bare ikke kan få det op. Men hvorfor?
|
Jeg tror at jeg fejlfortolkede din første forklaring........  Beklager.
Har du overvejet at afmontere bundproppen i bundkaret, så det sidste motorolie kan rende ud....? Ja, lidt svineri giver det, hvis ikke man har en balje under.... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|

31-10-2013, 22:13
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Flere ting kan spille ind.
motorens hældning i forhold til hvor olien står i bundkaret + oliepindens placering ?
Havde i en tynd slange gennem oliepinds hullet og havde i slangen helt i bund
1/2 - 1 cm olie i bunden af karret er nok også mellem 1/2- og en hel liter olie
oliefiltret snupper vel 3 -4 dl olie
Er motoren kørt varm inden hænger der en del olie i motoren som måske er lidt længe om at løbe tilbage i karret + alt det der er i oliekanalerne
Jeg oplever at det rager godt en 1/2 liter når jeg skifter
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

01-11-2013, 10:43
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Vi diskuterede faktisk det med om slangen når bunden.
Vi blev enige om at det må være lige gyldigt, da princippet jo er, at undertrykket suger alt op. Vi prøvede med en meget lang slange og det gav ikke et anderledes udbytte.
Oder was?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

01-11-2013, 12:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Vi diskuterede faktisk det med om slangen når bunden.
Vi blev enige om at det må være lige gyldigt, da princippet jo er, at undertrykket suger alt op. Vi prøvede med en meget lang slange og det gav ikke et anderledes udbytte.
|
den konklusion forstår jeg ikke ? ? ? Din motor er jo ikke en pose der suges flad, men en hul metal boks. når slangen ikke bunden/olien så kan du lave nok så meget vacum olien kommer ikke med, med mindre du suger motoren flad  
Jeg bruger en tynd og stiv stykke slange og kan mærke når den når bunden af karret.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Sidst redigeret af MartinN; 01-11-2013 kl. 17:10.
|

01-11-2013, 15:28
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Tror det afhænger af olierøret som oliepinden går i ned. Hvis røret går helt ned i bunden af bundkaret, så burde vacuum i olierøret i teorien være nok til at suge olien op.
Jeg har en special bundprop hvor jeg suger olien ud med preluber pumps, så jeg kan tømme motoren for olie.
Men på min gamle båd havde jeg samme problem, hvor jeg sugede olien op, der synes jeg også at det var svært at tømme den helt, i forhold til opgivelserne.
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,612
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, BollyKet |
|