| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2013, 06:43
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2012 
					Bopæl: Nordjylland 
					
					
						Indlæg: 106
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Hydraulisk styring
			 
			 
			
		
		
                  
		Hvad kan der være galt når den hydrauliske styring går meget træg? Der er stor udveksling på ratpumpen (ca 8 omgange fra side til side) Er motoren evt for tung (mercury 150 hk) Eller sidder der en bøsning på den akse motoren drejer på, der kan være slidt? Har lige fået båden, så har ikke fået kigget voldsomt meget på det. Ku jo være jeg kunne få nogle goe råd herinde til hvad jeg skulle kigge efter for at løse problemet med den træge styring. 
 
Mvh Kim 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Albatross 26 årg 1976 
Perkins 4/108 
Fast aksel 
 
Waveline gummiræser 
4 hk mariner
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2013, 08:19
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Der findes en del mulige fejl, jeg ville starte med at kontrollere: 
Olie på system, tjek for korrekt mængde samt type. Forkert type kan have anden viskositet samt skadelig indvirkning på o-ringe/pakninger.
 
Hydraulikslanger for knæk eller andre skader som hindrer passage.
 
Afmontere styringen fra motoren og se om det hjælper, det kan være motoren der drejer stramt og skal smøres i drejeleddet (Swivel Pin)
 
Udluft systemet jvf. producentens anvisning.
 
Prøv at kontrollere ovenstående og meld tilbage    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2013, 08:37
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2012 
					Bopæl: Nordjylland 
					
					
						Indlæg: 106
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MartinN
					 
				 
				Der findes en del mulige fejl, jeg ville starte med at kontrollere: 
Olie på system, tjek for korrekt mængde samt type. Forkert type kan have anden viskositet samt skadelig indvirkning på o-ringe/pakninger.
 
Hydraulikslanger for knæk eller andre skader som hindrer passage.
 
Afmontere styringen fra motoren og se om det hjælper, det kan være motoren der drejer stramt og skal smøres i drejeleddet (Swivel Pin)
 
Udluft systemet jvf. producentens anvisning.
 
Prøv at kontrollere ovenstående og meld tilbage    
			
		 | 
	 
	 
 Det vil jeg prøve. Tror mest på forkert olie eller motor der drejer stramt. Har prøvet at følge slangerne af, og der er ikke nogen skarpe knæk.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Albatross 26 årg 1976 
Perkins 4/108 
Fast aksel 
 
Waveline gummiræser 
4 hk mariner
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2013, 10:10
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det kan også være ventiler som hænger i ratpumpen, f.eks ved slitage eller korrosion, men tjek det andet først. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2013, 15:17
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2012 
					Bopæl: Nordjylland 
					
					
						Indlæg: 106
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Nu har jeg til en start smurt den aksel motoren drejer på, det hjalp lidt, men ikke nok. Den er ikke så træg at dreje med når båden står på traileren, som den er når man sejler. Mon ikke det hjælper lidt når det fedt jeg har spøjtet ind bliver arbejdet lidt med. Olien er den rigtige type tror jeg. Det er omtrent lige så tyndt som vand;-) Det kan jo evt også bare være ratpumpen der er for lille. Den er fra et helt kit til max 150 hk. det eneste der ikke er monteret er det nye stempel der var med. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Albatross 26 årg 1976 
Perkins 4/108 
Fast aksel 
 
Waveline gummiræser 
4 hk mariner
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2013, 20:13
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvordan drejer den når motoren er koblet fra?  
 
Du skal sprøjte så meget fedt ind at det kommer ud både for oven og neden. Det nemmeste er at motionere manuelt når den hydrauliske styring er koblet fra. 
 
Det er naturligt at motoren er sværere at dreje under sejllads, det skyldes det vridningsmoment der kommer fra propellens rotation. 
Du kan til en hvis grad kompensere for det hvis du har en lille finne på den zink-anode der sidder lige over propellen på undersiden af din kavitationsplade. Den kan drejes til siden alt efter hvor meget der skal kompenseres. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af MartinN; 19-06-2013 kl. 20:19.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2013, 20:18
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2012 
					Bopæl: Nordjylland 
					
					
						Indlæg: 106
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MartinN
					 
				 
				Hvordan drejer den når motoren er koblet fra?  
 
Du skal sprøjte så meget fedt ind at det kommer ud både for oven og neden. 
			
		 | 
	 
	 
 Den drejer rimelig nemt når den er koblet fra styrecylinderen. Nu ved jeg jo ikke rigtig hvor let den skal gå på så tung en motor? Er der noget der kan skiftes derinde? Bøsninger eller? Håber på stille vejr i morgen så jeg kan få den i vandet og se om ikke det har hjulpet lidt at få den smurt.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Albatross 26 årg 1976 
Perkins 4/108 
Fast aksel 
 
Waveline gummiræser 
4 hk mariner
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2013, 20:24
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Den skal dreje helt uden modstand. 
 
Der sidder højst sansynligt nogle nylon bøs, samt et par pakdåser som skal holde vandet ude. 
 
Nu ved jeg ikke om det er tilfældet på din motor, men normalt er det er større reparation at skifte dem, da dit powerhead skal af.  
 
Det betyder nye pakninger og så vil det også være dumt ikke at skifte motoren gummiophæng når nu powerhead er af. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2013, 20:30
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2012 
					Bopæl: Nordjylland 
					
					
						Indlæg: 106
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MartinN
					 
				 
				Den skal dreje helt uden modstand. 
 
Der sidder højst sansynligt nogle nylon bøs, samt et par pakdåser som skal holde vandet ude. 
 
Nu ved jeg ikke om det er tilfældet på din motor, men normalt er det er større reparation at skifte dem, da dit powerhead skal af.  
 
Det betyder nye pakninger og så vil det også være dumt ikke at skifte motoren gummiophæng når nu powerhead er af. 
			
		 | 
	 
	 
 Jeg må forsøge mig lidt frem, og håbe jeg ikke skal til at igang med en større rep. Har prøvet at ruske lidt frem/tilbage og op/ned med motoren, der er ikke noget synligt "slup" nogen steder. Ellers må jeg lære at leve med det til sæsonen er slut;-(  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Albatross 26 årg 1976 
Perkins 4/108 
Fast aksel 
 
Waveline gummiræser 
4 hk mariner
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2013, 20:49
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 
					Bopæl: 8860 Ulstrup 
					
					
						Indlæg: 381
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Kan man konkludere, at påhængsmotorer i forhold til indenbordsmotorere, med fast skrueaksel, er konstrueret pisse besværligt, så selv et imprellerskifte er en større operation....... 
Jeg er fa'me glad for min indenbordsmotor, med fast skrueaksel og et simpelt ror hvor man ikke skal dreje hele motoren, for at dreje båden.
 
Imprellerskifte tager i øvrigt max 5 min...
 
Og så har de lavet gearhuset på påhængsmotorerer og z-drev i aluminium.. noget man bruger til tære"zink".   
Mvh  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Norvik 20" 
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk 
Fast skrueaksel
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-07-2013, 06:10
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Odenszeee 
					
					
						Indlæg: 913
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MartinN
					 
				 
				 
Det er naturligt at motoren er sværere at dreje under sejllads, det skyldes det vridningsmoment der kommer fra propellens rotation. 
Du kan til en hvis grad kompensere for det hvis du har en lille finne på den zink-anode der sidder lige over propellen på undersiden af din kavitationsplade. Den kan drejes til siden alt efter hvor meget der skal kompenseres. 
			
		 | 
	 
	 
 Skal den så drejes til højre eller venstre?  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/ Seb 
 
Nuværende båd: 
Phantom 21/225 Optimax 
Fletcher 199/150 Yamaha 
 
Tidligere både: 
RING 16/90 Yamaha 
Fletcher 199/200 Merury 
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki 
Fletcher 161/100 Mercury 
Fletcher 160/100 Mercury 
Fletcher 199/200 Mercury EFI 
Campion Cortes 165/200 Mercury 
Global 13"/50 Mercury 
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-07-2013, 08:37
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Campion 165(seb)
					 
				 
				Skal den så drejes til højre eller venstre? 
			
		 | 
	 
	 
 
Som jeg lige husker det, skal den drejes modsat i fht. den vej det er tungere at dreje.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		  Flad visning 
		
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,259 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, AltonWildi | 
	 
			
		
	 
 
			 |