| 
	
		
			
				| » Online brugere: 397 |  
| 0 medlemmer og 397 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				26-07-2012, 16:36
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 Bopæl: DK 
						Indlæg: 227
					      |  |  
	
	| 
				
				Kan ikke starte :-(
			 
 Hej
 Jeg kan ikke starte motoren. Starteren trækker lige motoren en halv omgang men det lyder som om der ikke er strøm på batteriet.
 
 Jeg har ikke tidligere haft problemer og sejlede 3-4 timer i forgårs, så det burde være ladet op. Hovedafbryderen har været afbrudt.
 
 Motorinterface siger der er 12.2V på motoren.
 
 Kan batteriet være dødt? Det er 6 år gammelt.
 
 Total nederen at være landkrabbe i dette vejr!
 |  
	
	| 
			
			 
			
				26-07-2012, 16:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 204
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det tyder i den grad på et dødt batteri.Har du et reservebatteri du kan prøve?
 
				__________________Monterey 262 cruiser
 Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
 tidligere båd:
 Monterey 2100 CC
 Volvo AQ260, DP 290
 
 Facts do not cease to exist because they are ignored.......
 |  
	
	| 
			
			 
			
				26-07-2012, 17:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 Bopæl: DK 
						Indlæg: 227
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har ikke et reserve, med mindre jeg skruer det ud som sidder i bilen :-( 
 I en anden tråd læste jeg noget med sorte propper som indikator på klappede celler. Her er et foto af mine, måske det siger nogen noget?
 |  
	
	| 
			
			 
			
				26-07-2012, 18:11
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2011 Bopæl: Dragør 
						Indlæg: 246
					      |  |  
	
	| 
                  
		Halløj.
 Det lyder af et nyt batteri. Hat du prøvet at måle direkte på batteriet?
 
 Lettest ville være at låne et opladet batteri og teste..
 
 Hvis du sætter en lader på med propperne afmonteret skal det gerne boble efter et stykke tid hvis de er ok.
 
 Men det er da heler ikke det fedeste med "åbne" batterier på en båd. Jeg ville købe et lukket system til båden så der ikke er risiko for syre udløb...
 
 J
 
				__________________Jimmy L
 
 
 2001 Sea Ray 270 Sundancer
 Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
 Kohler 5KW generator
 Garmin 525S gps m/fuelsensor
 Alu targaøjle
 |  
	
	| 
			
			 
			
				26-07-2012, 22:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Odense 
						Indlæg: 1,377
					      |  |  
	
	| 
                  
		Du har højst sansynligt et batteri der er stået af   
Et batteri som er 100% i orden har en hvilespænding ca. 12,7 volt
 
12,2 volt svare til en ladetilstand på ca. 50%   Hvilespænding  Syrevægt  Ladetilstand 
   12,72                1.28          100%    
12,60                1,27          90%    
12,50                1,26           80%    
12,40                1,25           70%    
12,30                1,24           60%    
12,20                1,23           50%  
  12,10                1,22           40%  
  12,00                1,21           30%    
11,90                1,20           20%    
11,80                1,19          10%    
11,70                1,18            0%
				__________________/Martin
 
 En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
 
 _______________________________________
 Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
 
 Once you go black - you'll never go back !!
 _______________________________________
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-07-2012, 07:41
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Når batteriet er fuldt opladet vil det således have en spænding på 12,72. Hvor længe bør batteriet kunne holde spændingen på det niveau?Det vil jo falde med tiden.
 
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-07-2012, 09:16
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Odense 
						Indlæg: 1,377
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er svært at sige da det afhænger af mange faktorer såsom alder på batteriet, temperatur og batteritype. 
Faktisk selvudlader et batteri mere jo højere temperaturen er, det er omvendt af hvad de fleste tror. Det bliver ofte forvekslet med at batteriets kapacitet (i praksis = evnen til at afgive ampere) falder jo lavere temperaturen er.
 
Dette betyder at man med fordel  kan opbevare sit batteri i båden om vinteren  
				__________________/Martin
 
 En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
 
 _______________________________________
 Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
 
 Once you go black - you'll never go back !!
 _______________________________________
 |  
	
	| 
			
			 
			
				28-07-2012, 10:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 Bopæl: DK 
						Indlæg: 227
					      |  |  
	
	| 
                  
		Så kom der et nyt batteri på skiwet, og nu starter den som en drøm :-)
 Jeg købte et Exide 80ah/510a marinebatteri til 699 i Bauhaus på vej hjem fra papsvigermors fødselsdag i går.
 
 Motordata siger 'alternator voltage' på 14,3 - 14,8 volt, så den burde lade batteriet.
 
 Så nu må det bare godt se at blive sommer igen :-)
 
 Tak for hjælpen!
 |  
	
		|  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,212 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, AracelyPeb |  |