» Online brugere: 211 |
0 medlemmer og 211 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

29-04-2012, 20:43
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Har fået termostaten ud, jeg havde overset gummi ringen der holder den på plads 
|
Var det prøveturen i dag der spillede et puds? Det bliver min tur i morgen eftermiddag til søsætning.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

29-04-2012, 21:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Var det prøveturen i dag der spillede et puds? Det bliver min tur i morgen eftermiddag til søsætning.
|
Det var turen fra ophalerpladsen til min plads i havnen  tempereturen på motoren steg til godt 15 gr mere end den plejer at vise og lige da jeg overvejede at slukke begyndte den at falde igen, men den faldt til 60 gr og blev der. den plejer at vise ca 70 gr. Da jeg startede igen efter et par timer lavede den samme nr. igen  men jeg kom dog en tur ud til Klubøen. Da jeg sejlede hjem fra Øen kom den ikke over 60gr. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

29-04-2012, 21:05
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Det var turen fra ophalerpladsen til min plads i havnen  tempereturen på motoren steg til godt 15 gr mere end den plejer at vise og lige da jeg overvejede at slukke begyndte den at falde igen, men den faldt til 60 gr og blev der. den plejer at vise ca 70 gr. Da jeg startede igen efter et par timer lavede den samme nr. igen  men jeg kom dog en tur ud til Klubøen. Da jeg sejlede hjem fra Øen kom den ikke over 60gr. 
|
Den trængte nok til lidt motion.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

29-04-2012, 21:13
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Det var også min tanke, men den har altid vist ca 70 gr og nu kan jeg kun få den til at køre med enten 85 gr eller kold på 60 gr.
jeg har haft termostaten ude og prøvet den i en gryde vand og ved de prøver jeg har lavet er termostaten fuld åben ved 80 gr og helt lukket ved 60 gr. Kunne godt have en mistanke om noget andet (ved ikke hvad) for pumpen giver masser af vand. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

29-04-2012, 21:18
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Det var også min tanke, men den har altid vist ca 70 gr og nu kan jeg kun få den til at køre med enten 85 gr eller kold på 60 gr.
jeg har haft termostaten ude og prøvet den i en gryde vand og ved de prøver jeg har lavet er termostaten fuld åben ved 80 gr og helt lukket ved 60 gr. Kunne godt have en mistanke om noget andet (ved ikke hvad) for pumpen giver masser af vand. 
|
Ja det lyder da underligt.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

30-04-2012, 19:14
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Så er fejlen fundet og det er termostaten. Fik lige i samme ombæring afprøvet pumpen for lige at udelukke den. pumpen fylder en 10 liter spand på 5 sek 
jeg afmonterede termostaten og samlede det igen. havde motoren til at køre i en halv time med propellen igang ved 1200 rpm, manifold - top og blok var stadig kold og viseren i temperatur måleren stod helt i bund og havde ikke rørt sig ud af starthullet.
Tvivler på at chokeren slår fra ved så kold motor så sejladsen må begrænses til små ture indtil en ny termostat er monteret.
bare lidt mærkeligt at termostaten åbnede da jeg prøvede den i en gryde varm vand.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

30-04-2012, 21:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Hejsa Preben
Hvordan ser det ud med tærring nu du har div afmont kan det ses den er saltvandskølet.
Skal have båden i vandet imorgen, håber lige det går fejlfrit 
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
|

09-05-2012, 10:03
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2009
Bopæl: Østjylland
Indlæg: 74
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Det var turen fra ophalerpladsen til min plads i havnen  tempereturen på motoren steg til godt 15 gr mere end den plejer at vise og lige da jeg overvejede at slukke begyndte den at falde igen, men den faldt til 60 gr og blev der. den plejer at vise ca 70 gr. Da jeg startede igen efter et par timer lavede den samme nr. igen  men jeg kom dog en tur ud til Klubøen. Da jeg sejlede hjem fra Øen kom den ikke over 60gr. 
|
Hej Goffy
Det der ligner noget jeg kæmpede lidt med for et par år siden, motoren blev varm i tomgang og ved havnefart, men ved marchhast. var alt ok pga. det høje vandtryk der naturligt opstod ved indsugningen. Det viste sig at søvandspumpen kunne suge falsk luft pga. utætheder ved simmeringe og sugeslangestuds på selve drevet, jeg ved ikke om SX drevet har de samme problemer men det er et kendt problem på f.eks 270 drevet som jeg har.
Ps: jeg løste problemet ved at føre et nyt søvandsindtag ind gennem bunden, det dur bare.
Mvh Bjarne
__________________
Hvor der er en Jeep er der en vej !
|

09-05-2012, 10:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Ideen med at tage vandet anden sted burde ikke kræve det helt store, da jeg er så heldig at have en søvandsindtag i bunden lige ved siden af motoren, fra den tidligere maskine. En ide der nok er værd at overveje TAKKER 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,139
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Anya128Ma |
|