| 
				
				» Online brugere: 525 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 525 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-04-2012, 15:57
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 
					Bopæl: Køge 
					
					
						Indlæg: 378
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  goffy
					 
				 
				Tror du ikke den kun beskytter din egen båd, og at naboen stadig har problemet    
 Jeg har i øvrigt oplevet flere havne hvor der  kun må bruges strøm når man er i båden.  
			
		 | 
	 
	 
 det er helt korrekt. Der hvor jeg ligger, har alle på broen, fast tilslutning med egen måler, derudover er det en flydebro, og ingen  spunsvægge som øger risikoen...
 
Men efter 2 år i vandet uden isolator er det faktisk ikke så galt med tærringen, jeg sætter dog en galvanisk isolator i som mange af de øvrige på broen ;-).  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Birchwood TS 37, 1988. 
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011) 
1 x Mercruiser 180 Hk  
(Samme blok de er bygget over).
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-04-2012, 21:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 
					Bopæl: Horsens 
					
					
						Indlæg: 863
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Har jeg ret i at den galvaniske tærring af z-drev, propeller m.m. og sammenhængen med landstrøm, kræver at landstrømmen på en eller anden vis er i forbindelse med motoren (og derfra videre til drevet)? 
  
Jeg mener: Hvis landstrømmen slet ikke er i forbindelse med motoren, vil landstrømmen vel ikke skabe galvanisk tærring af drevet - oder was? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Sea Ray 220 Sundancer 
Mercruiser 5.0 MPI 260HK 
Alpha One gen. II
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-04-2012, 23:12
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Mar 2011 
					Bopæl: Dragør 
					
					
						Indlæg: 246
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Halløj 
 
Lidt om det her: samt i meny til højre..
 
 http://www.sterndrives.com/galvanic_corrosion.html
 
Landstrøm har forbindelse gennem batteriladeren og dermed også til motor og videre.
 
  
J  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Jimmy L 
 
 
2001 Sea Ray 270 Sundancer 
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev 
Kohler 5KW generator 
Garmin 525S gps m/fuelsensor 
Alu targaøjle
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-04-2012, 17:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Mar 2011 
					Bopæl: Dragør 
					
					
						Indlæg: 246
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Halløj. 
 
Lidt status update.
  
Har slebet og primet de uheldige steder. Håber/satser på det holder sæsonnen ud :-))
  
Piller drevet af når sæson er slut og skifter lejeholderen. Får slebet drev ned og spartlet og malet. 
  
Men ikke nok med det så har nabo båden bundmalet i blæsevejr, så hele min BB side er fyldt med maling prikker...... Fedt, for så har jeg jo mulighed for at om polere siden igen......   heldigvis går det af med lidt knofedt og en skurersvamp.
  
J  
		
		
		
			
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Jimmy L 
 
 
2001 Sea Ray 270 Sundancer 
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev 
Kohler 5KW generator 
Garmin 525S gps m/fuelsensor 
Alu targaøjle
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-04-2012, 13:51
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Bramming 
					
					
						Indlæg: 772
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Nu da vi er inde på galvanisk tæring. Jeg har en SBC Advance Plus 250/12V/25A lader. Den skal jo bruge landstrøm, samt der er en jordforbindelse. Laderen har jo forbindelse til motoren gennem batteriet. Er laderen galvanisk isoleret fra motoren? Jeg syntes ikke jeg kan finde noget om det i manualen. Havde det været en Tystor havde den været isoleret pga det er en ringkerne transformer. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Scand 32 Atlantic årgang 1984. 
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel. 
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643 
 
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T. 
 
Tidligere både: 
Banner 28 årgang 1974 
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel 
BW 71C 1:1 
Fast aksel 
14"/11" 4 bladet bronze skrue. 
 
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T. 
 
14' Vator styrepults jolle årgang? 
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-04-2012, 20:28
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Mar 2011 
					Bopæl: Dragør 
					
					
						Indlæg: 246
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		halløj. 
  
Så vidt jeg har læst mig frem til så skal laderen være koplet direkte til en galvanisk isolator for at være isoleret fra motoren. 
  
J 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Jimmy L 
 
 
2001 Sea Ray 270 Sundancer 
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev 
Kohler 5KW generator 
Garmin 525S gps m/fuelsensor 
Alu targaøjle
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				18-04-2012, 07:36
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Bramming 
					
					
						Indlæg: 772
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvis man kobler en galvanisk isolator ind på 230V inden HPFI relæet får man så den fulde beskyttelse af sikringslederen ( jord )  ledningen eller skal den monteres der, hvor f.eks laderen får strøm fra? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Scand 32 Atlantic årgang 1984. 
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel. 
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643 
 
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T. 
 
Tidligere både: 
Banner 28 årgang 1974 
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel 
BW 71C 1:1 
Fast aksel 
14"/11" 4 bladet bronze skrue. 
 
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T. 
 
14' Vator styrepults jolle årgang? 
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		
		  Hybrid Mode 
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,256 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, EthanSpenc | 
	 
			
		
	 
 
			 |