|
 |

13-02-2012, 18:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Norvik20"
I dag var jeg nede ved båden og save ror og skrue fri af isen. Der stod 5-10cm vand ovenpå isen og forenden havde løftet sig lidt fri, men bagenden sad fast.. Så syntes jeg min nattesøvn i nat, nok ville blive bedre af lidt arbejde med motorsaven. Så nu flyder båden rent faktisk i sit hul.
Der var mere end 20 cm tyk is i havnen.
|
Jeg prøvede det samme for 20 år siden her i varde å. Det er faktisk 20 år siden sidst åen var frosset til.
det lidt skumle ved isen her er den stærke strøm i åen, med det samme isen brydes, kommer der stykker på næsten hele åens bredde drivende med strømmen og det giver båden nogle knubs  
en af de ældre sejlere fortalte mig at jeg skulle save isen 60-70 ude fra bådens skrog, så vil den ring af is, der sidder om båden, tage nogle af knubsene fra den drivende is.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

13-02-2012, 19:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Ja, jeg skal også en tur på havnen i morgen for at se til familiens motorbåd, og evt. hugge den fri af isen.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

14-02-2012, 00:15
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Skummelt Goffy.  Men et fint tip du fik. Det er dæleme tungt sådan noget is, hvis det kommer drønene med strømmen.
Nytdrev,
Jeg savede rundt om bagenden, og så tæt på skroget jeg turde lidt oppe på siden. Så brugte jeg en jernstang og en hammer til at bryde de sidste 10cm is ind til skroget på hver side af båden. Derefter var hele isklumpen løs, og forbavsende nem at fjerne efter at være slået i mindre stykker med et mejsel. Sad ikke fast nogen steder, heller ikke mellem ror og skrog, eller i min skrue som ellers ikke sidder ret dybt.
Bruger du økse, bliver du våd. Og du kommer til at svede. 
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Sidst redigeret af Norvik20"; 14-02-2012 kl. 00:24.
|

15-02-2012, 09:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Kan man ikke startemotoren og sætte den i gear? så burde man ku få et rimelig hul bag den 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

15-02-2012, 20:54
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Jo det kan man i sikkert godt.
Hvis man kigger forbi sin båd ofte nok, er det nok muligt at holde isen i skak ved at starte skruen, og få lavet et hul hver gang. Men 20 cm is tager sikkert en rum tid. Og så er der det der med vinterkonserveringen. 
Min vinterkonservering er dog begrænset til fem liter glykolblanding kørt gennem varmeveksleren, men det er jo heller ikke særlig sundt for vandmiljøet.. eller pengepungen. (Man skulle efterhånden tro de blandede GULD i det kølervæske.........!)
Min skrue sidder ret højt, og når båden ligger stille er øverste blad nok kun 10cm under vand. Så jeg kunne slet ikke dreje skrueakslen, før isen var savet væk. I morgen eftermiddag kører jeg ned og starter den op, vinteren er ovre og foråret på vej. 
Skulle der så komme en enkelt hårdere frostnat i ny og næ, så er det jo bare en god undskyldning for at sejle en tur, så motoren kan holde varmen om natten.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
|

18-02-2012, 15:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

18-02-2012, 15:27
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
|
Fortæl fortæl, hvordan fik du Kiaen op i den svimlende hastighed, medvind? 
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,624
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Matthewvef |
|