|
 |

17-01-2012, 22:06
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
|
|
Mangler I et multimeter til at måle spænding, styrke og forbindelser med, så kan sådan et købes i Kina og fragtes hjem i jeres postkasse for ca. 30 kr:
http://www.buyincoins.com/details/ne...duct-7332.html
Har selv lige fået et leveret. Så en helt magen til i et eller andet katalog her hjemme til 3-4 gange prisen. Tjek også deres nyeste mode til lillemor ;-)
|

05-02-2012, 06:53
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
|
|
Det er ikke så slemt at lave installation i et skib / båd, der er bare lige nogle regler man skal holde sig stramt til, og det er fra start til slut, de kommer her.
- ALT installation laves uden strøm tilsluttet, altså demonter dit batteri inden du starter noget elarbejde.
-Sæt gerne en sikring på dit batteri, helst på både plus og minus.
Nu til arbejdet...........
- Vælg nogle føringsveje, og hold dem ( også bag instrument panelet)
- Lav et skillepunkt, hvor kablerne stopper (læs yder-isoleringen) og herfra føres de enkelte ledninger videre til den komponent hvor de skal monteres, Husk også her at følge de nøje planlagte kabelveje / ledningsveje.
- GLEM alt om spade-kabelsko, ALT SKAL skrues sammen.
- Smid loddekolben i affaldsspanden, en stiv ledning knækker meget før en ledning der er rå.
- Afslut så vidt muligt alle ledningsender i skrueterminaler, eller kabelsko med øje, så kan de ikke falde fra hinanden.
- Hvis der ikke kan undgåes stik, så sæt en eller flere strips rundt om stikket, så det ikke kan falde fra hinanden.
- Brug gerne skrueterminaler som 'indgang' til et intrument panel, og herfra fordeles til komponenterne i panelet.
- Hvis der er mulighed for det, så sprøjt alle forbindelser med el-isol, når installationen er færdig og afprøvet grundigt, dog ikke ind i kontakter og instrumenter.
- Sæt sikringer på ALT.
Hvis du har en stålbåd, SKAL alt installation laves som 2-polet, så man undgår jordfejl.
HUSK, 12 og 24 volt er mindst lige så farlig som 230V, så leg ikke med det, og lav ingen kortslutninger, da et batteri kan ødelægge rigtig meget hvis det eksploderer, og det kan give syre i øjne og på huden, så PAS GODT PÅ JER SELV
God arbejdslyst
mvh
Skibselektrikeren fra Vestkysten
|

05-02-2012, 09:34
|
|
@Mayland
Hvorfor sikring på både plus og minus, på batteriet, det giver da ikke rigtig meningfor mig.
Eller hvad er forklaringen?
mvh jens
|

05-02-2012, 13:21
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
|
|
Jens.
Som jeg skriver i mit indlæg, så er det meget vigtigt på stålbåde, da man kan få en kortslutning fra enten plus eller minus til skroget, og den elektriske afledning giver tæring på skroget som den ene og sekundære ting, men endnu værre, hvis f.eks minus er til stel og der kommer en kortslutning mellem plus og stel, så er begge sikret, og der sker så ikke den store skade, men normalt kun at sikringerne sprænger, og der sker så ikke større skader på udstyr eller båd.
Det er normalt at man ALTID laver 2 polet installation i både, dog må jeg sige at jeg ved mere om større fartøjer end om lystbåde, med hensyn til sikring af installationen.
__________________
Mit liv... Mine regler.....
Askeladden 505 FreeStyle 2000
|

11-02-2012, 07:55
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
|
|
Der findes en meget lille fin bog i lommeformat, der hedder 'El Ombord' der er alle guldklumperne.
køb eller lån den, så ved i alle MEGET mere om el i vores både..
Heri står også hvorfor man skal glemme sin loddekolbe, så det er ikke bare noget jeg har fundet på.....
mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....
Askeladden 505 FreeStyle 2000
Sidst redigeret af Mayland; 11-02-2012 kl. 08:47.
|

11-02-2012, 11:57
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by Mayland
Der findes en meget lille fin bog i lommeformat, der hedder 'El Ombord' der er alle guldklumperne.
køb eller lån den, så ved i alle MEGET mere om el i vores både..
Heri står også hvorfor man skal glemme sin loddekolbe, så det er ikke bare noget jeg har fundet på.....
mvh
Erik
|
Yes, den har jeg og har faktisk læst den et par gange (nu hvor der ikke kommer flere Harry Potter). Den er rigtig god. Men den svarer ikke på hvordan man i praksis arrangerer tingene bag instrumentbrættet, så man undgår spaghettien.
Tillægsspørgsmål: Jeg har flere steder sat almindelige kabelkanaler op hvor ledningerne kører i. Men de er stive og ikke til at montere alle steder. Nu er det jo mange ledninger det drejer sig om, og de er temmelig tykke, og derfor dur alm. elektriker-flexrør ikke til de snævre og buede steder. De er simpelthen for små. Hvad bruger man så? Det skal størrelsesmæssigt helt op i støvsugerslangestørrelse.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

11-02-2012, 18:35
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
|
|
Ulman: Elektrikerne bruger i tavler nogle spiralslanger til at samle ledningerne med, de fåes i udgaver hvor man snor dem om det komplette bundt, men også i en T.Hansen / Harald Nyborg udgave hvor den bare trækkes hen over det færdige bundt kabler, da den er åben i den ene side, faktisk ret fikst. Elektriker modellen fåes i størrelser op til 50mm hvis ikke jeg husker forkert.
abjo og dolphin: Når jeg skriver 2 polet med 2 sikringer, så er det fordi det er den sikreste måde at lave installationen på, og ja Dolphin, du har sikring på både plus og minus fra batteriet, for så er du sikker på at din installation ikke er skyld i at båden går til ved en kortslutning, og ingen kommer til skade ved en kortslutning, for batteriet kan ikke eksploderer, da sikringerne springer / slår fra.
Men hvis man er mest til installation hvor kun den ene pol er sikret, så fint med mig, det var bare et par velmente informationer fra skibs-elektrikeren.
Jeg vil gerne gå meget mere i dybden med installationerne og forbindelserne, men jeg vil ikke bruge dage på den grundlæggende viden om el, så det er såmen kun fordi jeg er lidt doven :-)
mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....
Askeladden 505 FreeStyle 2000
|

11-02-2012, 18:41
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
|
|
Ulman: Jeg bruger ikke selv spiral typen, men lægger ledningerne meget strengent efter de linier jeg har vedtaget med mig selv, og når jeg er færdig syer jeg det, enten med fedtsmor, eller med tynde strips, det giver også en flot installation.
I øvrigt bruger jeg helt faste farver til de forskellige ting, så jeg altid ved hvad der er hvad, og altid kan følge ledningerne, sådan i de fleste tilfælde, der kan jo være bundter hvor man ikke kan se hvad der er midt i bundet.
mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....
Askeladden 505 FreeStyle 2000
|

11-02-2012, 11:14
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
|
|
Det giver altså ingen mening det du skriver. Hvis minus er lagt til stel og der sker en kortslutning mellem plus og stel, vil der ikke løbe nogen strøm gennem den sikring du vil sætte på minus ledningen, medmindre du sætter sikringen på selve stelforbindelsen. Når du nævner 2-polet installation, er det så stadig 12 -24V du tænker på? Det jeg kender til 2-polet installation er at man afbryder begge poler, men ikke at man sikrer begge poler ....
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III
Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R
Sidst redigeret af Abjo; 11-02-2012 kl. 11:20.
|

11-02-2012, 11:41
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: _Ringsted
Indlæg: 75
|
|
..
på min jeanneau 40.3 fra 2006 er der sikring på både plus og minus, på batteriet så der er nok en grund til det
på min stål båd som jeg selv bygget var alt 2 polet
__________________
jeanneau 40.3 2006
yanmar 4jh4e 55 hk
|

13-02-2012, 08:43
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by Mayland
- Lav et skillepunkt, hvor kablerne stopper (læs yder-isoleringen) og herfra føres de enkelte ledninger videre til den komponent hvor de skal monteres, Husk også her at følge de nøje planlagte kabelveje / ledningsveje.
- Afslut så vidt muligt alle ledningsender i skrueterminaler, eller kabelsko med øje, så kan de ikke falde fra hinanden.
- Brug gerne skrueterminaler som 'indgang' til et intrument panel, og herfra fordeles til komponenterne i panelet.
|
Jeg er lidt interesseret i at se nogle eksempler på de ting du skriver. Kan du vise noget omkring de skrueterminaler og skillepunkter?
Hos mig kører kablet fra batteriet op til sikringspanelet i instrumentbrættet. Det er sådan et hvor der sidder 6 kontakter med automatsikringer.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

13-02-2012, 18:19
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
|
|
Som skrevet tidligere, så arbejder jeg mest i større skibe, da det er mit job, og jeg må indrømme, at jeg ikke går rundt og tager billeder af det job jeg udfører, det er jo et levebrød som så meget andet.
Når jeg angiver skrueterminaler til alle forbindelser, så er det som også skrevet, at spadesko og den slags bliver løse med tiden, så derfor skruer vi ALT sammen, og loddekolben er skrottet, den er til elektronik og ikke installation.
Skillepunket er der hvor vi slutter kablets yderisolering, da vi fører alt i kabler, med flere leder, og for at få det pænt, afsluttes den yderste isolering samme sted i pulten, for alle kabler.
Herfra føres de enkelte ledere rundt til de steder hvor de skal forbindes, men meget ordnet, altså i absolutte vinkelrette linier, for ALLE ledninger, og til sidst syes eller stripses det hele sammen til pæne bundter..
For at få plus og minus fra batteri til afbryderpanel, ville jeg fører et kraftigt sæt ledere frem til panelet, og herfra dele det ud til de forbrugere der skal have spænding (volt), de to kraftige ledere kan feks afsluttes i et par rækkeklemmer eller et par små kobberskinner, og herfra deles ud til de steder hvor det skal bruges.
Håber ovenstående giver lidt mere forståelse, men det er svært at skrive hvad jeg mener, da jeg jo er vant til bare at gøre det, og ikke sige ensige skrive om det.
mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....
Askeladden 505 FreeStyle 2000
|

16-02-2012, 18:38
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Citér:
Originally Posted by MortenBP
Mangler I et multimeter til at måle spænding, styrke og forbindelser med, så kan sådan et købes i Kina og fragtes hjem i jeres postkasse for ca. 30 kr:
http://www.buyincoins.com/details/ne...duct-7332.html
Har selv lige fået et leveret. Så en helt magen til i et eller andet katalog her hjemme til 3-4 gange prisen. Tjek også deres nyeste mode til lillemor ;-)
|
Det vil jeg gerne lige kommentere, jeg har nu flere gange set billige måleinstrumenter Sprænge i luften, i bogstavligste forstand, det er heller ikke særlige præcise!
Jeg ville heller bruge penge til et ordenligt. da det direkte kan være farligt at bruge, jeg sad og måle på en 400V. vaskemaskine, hvor efter jeg kortsluttede gennem instrumentet som resulteret i at det smeltede indvendigt, og ned læge en køkken i en restaurant i åbnings tiden, da jeg havde lånt sådan en "billigt" et.!
Så jeg kan kun råde folk at til at købe en ordenligt,!
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,903
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, DavidWipse |
|