Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 179
0 medlemmer og 179 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 04-09-2011, 19:18
solo lyx III solo lyx III er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2011
Bopæl: amager
Indlæg: 13
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Tak for de fine links, har selv tidligere på dagen været hele nettet rundt for at finde den kobling mellem motor og drev meen det som jeg mener skulle være en koblingsplade er benævnt som en viberationsdæmper, og jeg har ikke lyst til at tage motor ud hvis det ikke er nødvendigt (bundkar støder på fundament)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-09-2011, 19:37
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by solo lyx III Se indlæg
Tak for de fine links, har selv tidligere på dagen været hele nettet rundt for at finde den kobling mellem motor og drev meen det som jeg mener skulle være en koblingsplade er benævnt som en viberationsdæmper, og jeg har ikke lyst til at tage motor ud hvis det ikke er nødvendigt (bundkar støder på fundament)
Ja, motoren skal flyttes frem/tages ud, før det er muligt at skifte denne kobling(vibrationsdæmper)

I drevet, er den øverste gearkasse forbundet med den lodrette trækaksel i underdelen via et "strålehylster". I dette hylster er der et spor(ikke alle Volvo har dette), som svækker hylsteret, så det kan brække, i tilfældet af en voldsom belastning, hvis man rammer en sten eller lignende. Herved mister man altså forbindelsen mellem øverste gearkasse og skrueakslen.

Men altså, der skal et ordentlig skrald til, før den knækker. Den sidder i olien, så den ruster ikke. Hvis den er knækket, tvivler jeg på at propellen drejer bare en smule rundt

Konuskoblingen kan godt blive slidt, men så går den slet ikke i gear, eller venter noget tid, før den går i gear. Jeg har aldrig hørt at den kan skride.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-09-2011, 19:51
solo lyx III solo lyx III er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2011
Bopæl: amager
Indlæg: 13
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Ja, motoren skal flyttes frem/tages ud, før det er muligt at skifte denne kobling(vibrationsdæmper)

I drevet, er den øverste gearkasse forbundet med den lodrette trækaksel i underdelen via et "strålehylster". I dette hylster er der et spor(ikke alle Volvo har dette), som svækker hylsteret, så det kan brække, i tilfældet af en voldsom belastning, hvis man rammer en sten eller lignende. Herved mister man altså forbindelsen mellem øverste gearkasse og skrueakslen.

Men altså, der skal et ordentlig skrald til, før den knækker. Den sidder i olien, så den ruster ikke. Hvis den er knækket, tvivler jeg på at propellen drejer bare en smule rundt

Konuskoblingen kan godt blive slidt, men så går den slet ikke i gear, eller venter noget tid, før den går i gear. Jeg har aldrig hørt at den kan skride.
Hej

Ja jeg mente også der der var en mulighed for en adskilt aksel men så tror jeg ikke mit drev ville fungere som det gør frem/neutral/bak kommer promte, så det er nok ud med motoren og skifte koblingen der er bare i tvivl med hensyn om hvorvidt der sidder en kobling der da jeg ikke har kunne findene andet end noget andet en benævnt dæmper... men det ligner noget til en kobling
Reply With Quote
  #4  
Gammel 04-09-2011, 20:10
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Det er den du har fundet, på svensk hedder den "ryckutjämnare"
Den sidder hvor koblingen sidder på en bilmotor.


Bravo 1-2-3


Volvos modeller ligner mere en kobling med fjedre.
NR.25
Kig evt efter den på blocket.se
Kan du dreje propellen med hånden når drevet er i gear ? Begge veje ?
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"

Sidst redigeret af Strøyer; 04-09-2011 kl. 20:27.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,866
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, BobbyRat
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:51.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden