Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 506
0 medlemmer og 506 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 20-08-2011, 15:49
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Så er 3 uger på vandet slut for i år og det har dælme været en blandet fornøjelse med det lorte vejr danmark kan byde på
Vi nåede da Fyn rundt men vejret gjorde at der ikke blev nogle nætter for anker eller ture hvor vi sejlede ind til stranden. Grillen kom kun i brug 3 eller 4 gange da konen ikke gad at stå og holde parasolen over grillen

havne vi fik besøgt var. Baagø - Assens - Avernakø - ærøskøbing - drejø - Skarø - Svendborg - Lundeborg - Nyborg - odense - Endelave - Gl.Middelfart
Svendborg bød på regn og torden i 2 dage
Lundeborg bød på regn i 2 dage
Nyborg bød på mere regn
Odense, der stod det ned i stænger godt 50mm den første dag

den sidste strækning fra Endelave til Gl.Middelfart og videre ind til Kolding bød på turens eneste dag med blank vand og ingen vind men det var desværre også feriens sidste dag.
Turen blev på 220 sømil. og jeg opleve for første gang at båden fik snuden helt under vand så vandet løb op over kahytstaget og ramte vinduerne i styrhuset, jeg troede at jeg kunne ligge i tomgang med snuden i søerne, det gik sgu ikke, der skal lidt mere fremdrift til. :-)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 20-08-2011 kl. 15:55.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 20-08-2011, 16:40
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Lyder hyggeligt, Goofy.

Mange spørger tit til brændstoføkonomien i en benzindrevet motorbåd. Har du ført joural over bådens brændstofforbug på jeres tur ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 21-08-2011, 00:10
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeps.. jeg fører logbog og da tanken ikke er så stor og der samtidig er langt mellem benzin standerne i havnene, så bliver der tanket hvergang jeg kommer forbi en
startede i Kolding med at tanke 125 liter
tankede i Ærøkøbing 80 liter
tankede i Nyborg 90
i alt 295 liter.

turen var på 220 sømil så det bliver 1,34 liter pr. sømil

farten har været ligelig fordelt med 7 knob og 13 knob
min båd har samme forbrug ved 7 knob og 13 knob, når vi snakker l/t, men forbruget stiger en del når jeg går over 13-14 knob

2000rpm 7 knob ca 8 l/t
3000rpm 13 knob ca 16 l/t

hvert år (siden 2005) når jeg afslutter logbogen ender jeg på ca. 1,35 l/t
så tallene er meget stabile.
Båden er en halvplaner på knap 3000 kg ferie læsset
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 21-08-2011, 09:07
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Meget fin brændstoføkonomi.

Hvordan har kvaliteten af det tankede benzin været - her tænker jeg på vand i benzinen ? Har du kontrolleret din vandudskiller løbende ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 21-08-2011, 10:08
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Har fået den fornøjelse at færgeflyve en helikopter fra Ghana til UK
Turen går fra Ghana, Burkina Faso, Mauretanien, Grand Canaria, Lanzarote, Marokko, Spanien, Ibiza, Frankrig og England.
P.t holder vi weekend i Bobo-Dioulasso i Burkina Faso.
Her regner det også, i sådanne mængder at København blegner.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 21-08-2011, 16:46
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Meget fin brændstoføkonomi.

Hvordan har kvaliteten af det tankede benzin været - her tænker jeg på vand i benzinen ? Har du kontrolleret din vandudskiller løbende ?
jeg kontrollerede hjemme inden ferie start og der var 1 1/2 dl vand i udskilleren
kontrollerede igen i Nyborg, inden tankning, og da var der 10 dråber og har ikke tjekket efter hjemkomsten endnu. Intet tyder foreløbeligt på at jeg har fået vand der hvor jeg har tanket
tror at en stor del af det vand jeg får i tanken, kommer fra udluftningen, for den sidder ca midtskibs lige under fenderlisten
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 21-08-2011, 17:36
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg ser din signatur omkring din motores max. omdrejningstal:

Har du overvejet at sætte en mindre propel på båden for at komme på 4600 omdr.min ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 21-08-2011, 18:28
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jeg ser din signatur omkring din motores max. omdrejningstal:

Har du overvejet at sætte en mindre propel på båden for at komme på 4600 omdr.min ?
det har jeg overvejet og jeg har en ekstra propel som også hedder 15,5x15 som skal sendes ind for at tage 1 1/2 til 2" af stigningen.

vedr. motorens omdrejninger er der lidt religion i. Nogle har også nævnt 4700-4800 rpm som max, men min brugerhåndbog som fulgte med motoren siger fuld gas max arbejdsområde mellem 4200-4600 rpm. men den kan godt tåle lidt flere rpm.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 21-08-2011 kl. 20:43.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,811
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Vompquibvaw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:35.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden