| 
				
				» Online brugere: 363 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 363 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-08-2011, 12:27
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 
					Bopæl: DK 
					
					
						Indlæg: 227
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Ny propel til Ryds 620 DC / Suzuki DF115
			 
			 
			
		
		
                  
		Hej 
 
På ovenstående motor sidder en 3x14x19 i alu. 
 
Jeg vil høre eksperterne om de har nogle forslag til noget som vil være bedre. 
 
Med nuværende og 3 voksne + 2 teenage piger i båden, så planer den ret hurtigt, så optrækket fejler absolut intet. 
 
Med 2 voksne i båden har jeg haft den på 57-58 km/t, eller 31 knob. Her går den 6000 rpm(WOT). 
 
Jeg synes måske den mangler lidt topfart? 
 
Godt nok er det sjovt at give den gas, - men med de aktuelle benzinpriser, er det også møgdyrt, - så vi cruiser mest med ca. 4000 RPM hvilket giver en fart på ca. 35 km/t eller ca. 19 knob. 
 
Ville jeg kunne hente noget med en anden propel på toppen, men også ved marchfart, uden det går alt for meget ud over optræk? 
 
Og hvad er fordele kontra ulemper ved alu va. stål propel? 
 
På forhånd tak! 
 
Mvh Morten 
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-08-2011, 03:32
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det er begrænset hvad du får ud af at skifte til stål, men en 4 bl. propel kan måske give noget i cruising området og holeshot (acceleration fra 0 km/t) . Desværre kan det være på bekostning af topfart ved wot (fuld gas). Det er en prioritering du bliver nødt til at lave    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-08-2011, 17:50
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2009 
					Bopæl: Sjælland 
					
					
						Indlæg: 88
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		På min Drago 570 med en df115, gik båden ca. 4-6knob mere med en 3x14x21 i forhold til en 3x14x19, den gik så også ca. 600-800 omdr. mindre på toppen efter hvad jeg husker, optrækket var ca. det samme. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-08-2011, 20:19
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2010 
					Bopæl: frederikssund 
					
					
						Indlæg: 44
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Min drago 550 med en 115 hk suzuki df, går med en 19" propel 34 knob ved 6000 omdr. med 23" kan den sejle 40 knob ved 6000 omdr. prøved så en 24" stål der tog den 6100 omdr. og gik 41 knob. alle målinger er med gps og alle 3 propeller var org suzuki 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Jeanneau Merry fisher 595 - 115 hk suzuki 4 takt
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-08-2011, 23:09
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det lyder underligt hvis det er ved wot du har de omdrejningstal, når de er så ens med så stor forskel i stigning på propellerne ?? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				25-08-2011, 09:44
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 
					Bopæl: DK 
					
					
						Indlæg: 227
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Tak for responsen. Jeg tror jeg vil prøve en 3x14x21 og se hvad den giver. 
 
Mvh Morten 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-08-2015, 09:49
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2009 
					Bopæl: Østjylland 
					
					
						Indlæg: 74
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MortenBP
					 
				 
				Tak for responsen. Jeg tror jeg vil prøve en 3x14x21 og se hvad den giver. 
 
Mvh Morten 
			
		 | 
	 
	 
 Hejsa prøver lige om der er liv i denne tråd endnu ? 
Jeg er nysgerrig på hvordan det gik med propelskiftet .... 
Jeg har samme motor og alu.propel som dig og kunne også godt finde på at skifte til stål 
Min båd er en Drago 21 og hastigheder og omdrejn. er meget lig dine  
Mvh Bjarne  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hvor der er en Jeep er der en vej !
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-08-2015, 10:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Under alle omstændigheder vil jeg foretrække en 4-bladet alupropel til begge både. 
 
Rustfrit stål er overkill vurderet ud fra bådene fartpotentiale og motorens effekt. 
 
Jeg sejler ( nogle siger "sejlede" ) med 4-bladet alupropel på min Four Winns 195 Sundowner med 4.3 V6 motor. Bemærkelsesværdig forskel i acceleration, crusing speed og greb i vandet kontra 3-bladet aluminium. 
 
"Tabte" vist ganske få promiller på toppen med 4-bladet alupropel, men vandt i acceleration og cruising speed. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-08-2015, 20:55
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2009 
					Bopæl: Østjylland 
					
					
						Indlæg: 74
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Bibeholder man stigningen ( 19" ) når man skifter til 4 bladet alu. ?  
Ved skift til 3 bladet stål ville jeg gå op på 21"   
Det er cruisehast. der er vigtigst for mig, og så måske lige at få omdrejningerne lidt ned.  
Mvh Bjarne 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hvor der er en Jeep er der en vej !
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				20-08-2015, 04:59
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Du kan i princippet godt bibeholde stigningen. 
 
Som udgangspunkt ville jeg ikke ændre på stigningen fra 3-bladet til 4-bladet alupropel, hvis jeg tager udgangspunkt i de propellere som en dansk uafhængig marinebutik tilbyder. Af konkurrencemæssige hensyn - ingen nævnt, ingen glemt. 
 
Som tidligere nævnt, vil en rustfri stålpropel være overkill i min optik, vurderet ud fra de fremsatte ønsker. 
 
En 4-bladet alupropel bør være det optimale propelvalg til din båd. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				20-08-2015, 22:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2009 
					Bopæl: Østjylland 
					
					
						Indlæg: 74
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg må nok ud og finde en jeg kan prøve inden køb. Men det ku nu være sjovt at høre Mortens erfaringer med en stålprop.  
Mvh Bjarne 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hvor der er en Jeep er der en vej !
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				28-10-2015, 14:07
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 
					Bopæl: DK 
					
					
						Indlæg: 227
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  pajero
					 
				 
				Jeg må nok ud og finde en jeg kan prøve inden køb. Men det ku nu være sjovt at høre Mortens erfaringer med en stålprop.  
Mvh Bjarne 
			
		 | 
	 
	 
 Hej Bjarne
 
Beklager, - jeg sejler fortsat, øhh dvs. det er fortsat den gamle 3 bladede alupropel som sidder på den. Jeg kom aldrig videre, og kommer det sandsynligvis heller ikke. Vi overvejer at sælge båden, da vi kun har brugt den en gang i år, og 3-5 gange sidste år.
 
Mvh Morten  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				30-10-2015, 19:03
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2009 
					Bopæl: Østjylland 
					
					
						Indlæg: 74
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MortenBP
					 
				 
				Hej Bjarne 
 
Beklager, - jeg sejler fortsat, øhh dvs. det er fortsat den gamle 3 bladede alupropel som sidder på den. Jeg kom aldrig videre, og kommer det sandsynligvis heller ikke. Vi overvejer at sælge båden, da vi kun har brugt den en gang i år, og 3-5 gange sidste år. 
 
Mvh Morten 
			
		 | 
	 
	 
 Ok, men så må jeg jo gøre mig mine egne erfaringer ( det bliver nok dyrt i propeller ) det er ikke så nemt at finde en 4 bladet til Suzukien . Det var jo ikke meget at få sejlet, og det er jo mange penge man har bundet op i sådan en båd, så selvfølgelig kan det det jo være smart at sælge nu, og hvis interessen vender tilbage en dag er det jo muligt at det er en helt anden type båd man er ude efter til den tid.  
mvh Bjarne  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hvor der er en Jeep er der en vej !
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-06-2018, 11:53
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2009 
					Bopæl: Østjylland 
					
					
						Indlæg: 74
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Update propelskifte
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Hov, ser lige denne gamle tråd... jeg satte en 4x13x19 Turningpoint Hustler med løst nav på og det var ingen succes. allerede ved 2000 omdr. var hast faldet fra ca . 7kn. til 5kn og den var meget langsom til at plane . topfarten var faldet ca. 3kn. og den røg ud af plan allerede ved 4000 omdr. den skulle gå med 4500 omdr. for at holde 20-21 kn.  
Måske det skyldes at propellen kun var en 13" så det samlede bladareal var mindre. 
Det var som om den slet ikke tog fat, den røg meget hurtigt op i omdrejninger ved acceleration. Den tog faktisk flere omdr. på toppen end med den originale. 
 
Data med 3x14x19        6-7kn ved 2000 omdr. 
      org. Suzuki          18-20kn ved 4000 omdr 
                                30-32kn ved 6000 omdr 
 
Data ned 4x13x19         4-5kn ved 2000 omdr 
             Hustler         18-20kn ved 4200 omdr 
                                27-28kn ved 6000 omdr 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hvor der er en Jeep er der en vej !
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		  Flad visning 
		
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,255 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, MarkHarril | 
	 
			
		
	 
 
			 |