» Online brugere: 174 |
0 medlemmer og 174 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

10-08-2011, 21:03
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
|
|
Hej
Tak for tipsene! Båden står nu klodset op, og jeg krydser fingre for, at den også står der i morgen ;-)
Asfalten blev udskiftet med en ikke helt plan græsplæne, - det var lidt udfordrende, - men fruen mente vi skulle finde et mere fredeligt sted end hjemme på villavejen. Den står på tre bukke bagerst, og en foran, samt en enkelt stolpe i den ene side, som den havde en lille tendens til at hælde mod. Det bløde underlag, gjorde det muligt at få tryk på alle 3 bukke bagerst.
Det tog så lidt over to timer, - mon ikke det havde været lettere og billigere at køre den op på sin plads i Struer havn? ;-) Omvendt så gjorde jeg mig nogle erfaringer i forhold til en lignende manøvre når bunden skal have en tur til foråret. Som den står nu, - har jeg ikke lyst til at kravle ind under den, og begynde at slibe og male. Omvendt har jeg nogle ideer til hvordan stabiliteten kan forbedres, så det bliver muligt.
Jeg glemte kamera, så jeg kunne tage lidt billeder, men vil prøve at huske det i morgen.
Mvh Morten
|

10-08-2011, 21:17
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2010
Bopæl: Kbh
Indlæg: 169
|
|
Blød græsplæne?
Bukke fra Harald N?
Der ligger krydsfinerplade (12 mm) under bukkene?
Selv på asfalt har bukkene det med at bore sig ned i underlaget - jeg ville ikke selv sætte min lid til dem på græs.....
|

10-08-2011, 21:38
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
|
|
Der ligger herregårdssten under bukkene. En til hvert ben på bukkene. Bukkenes ben er centreret på stenene. Med 16 sten til 4 bukke til ca. 1100 kg. giver det 68 kg. pr. sten, hvilket er en del mindre end hvis jeg stod på den.
Mvh Morten
|

10-08-2011, 21:40
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2010
Bopæl: Kbh
Indlæg: 169
|
|
Så er jeg straks mere tryg ;-)
Når jeg mekker bil gør jeg hvad jeg kan for så stabilt et underlag til bukkene som muligt.
|

12-08-2011, 11:06
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
|
|
Hej igen
Synes jeg skylder en tilbagemelding på hvordan det gik med mit lille projekt. Desværre fik jeg ikke taget billeder, - de kunne ellers have været brugt til en "sådan skal det IKKE gøres guide" ;-)
For det står lysende klart, ALDRIG mere sætte båd af på græsplæne!
Min kammerat og jeg troede at det ville være forholdsvis let at få traileren ind under igen, men AK nej. Det første lange styk gik fint, - men da vi så skulle løfte båden med donkraft for at flytte den forreste støtte ift. vangen på traileren, drejede båden hvilede på et tidspunkt udelukkende på bagbord buk agter, og kombinationen af en stolpe forrest i styrbord side, og en træklods på vangen til højre for bagerste kølrulle på traileren!!
Vi fik båden stabiliseret, og traileren flyttet på plads i den nye stilling, og til sidst lykkedes det med spillet at trække den helt op på traileren! Dammit,- havde vi bare kørt den i havn istedet, - det havde været MEGET lettere. Derudover så er det også super hårdt for koblingen på bilen at bakke en trailer forsigtigt på græs. Den lugter fælt, - jeg tror ikke det var sundt for den....
Omvendt så har jeg gjort nogle erfaringer, - som jeg vil prøve at dele ud af her. Jeg kan se at andre har haft lignende udfordringer, så vi kan lige så godt dele ;-)
1. ALTID et plant og hårdt underlagt.
2. Lav nogle overdimensionerede bukke i f.eks. træ(10x10 stolper f.eks.) og gør dem rigeligt brede i bunden.
3. I stedet for 2 eller 3 bukke agter, - så ville jeg lave en stor, med f.eks. 6 ben som går skråt ud til siderne, og som støtter båden både på kølen, men også i siderne så den ikke kæntrer.
4. Forrest vil jeg lave en smallere buk, med 4 ben, og evt. et par lister i siderne af den øverste bjælke som kølen ligger på, så der er styr på kølen.
5. Når den bagerste buk skal på, - så vil jeg løfte traileren i begge sider, til højden passer til bukken. Sætte bukken under, og sænke traileren igen. Alternativet er at løfte båden på kølen, men løfter jeg traileren, så ligger båden hele tiden stabilt på rullerne.
6. Derudover vil jeg bruge samme princip, som i tråden ovenfor, altså løfte stæven, rykke traileren så langt den kan komme, - flytte bukken om på den anden siden af vangen, og rykke traileren igen, til den er fri.
7. Når traileren skal på igen, er det super vigtigt at traileren er helt lige ift. kølen på båden. Brug evt. en mursnor eller tilsvarende til at forlænge bådens køl frem, så man kan se at det passer 100% med trailerens ruller når den står foran båden.
Og ellers vil jeg sige tak for det gode input fra de øvrige brugere her på fenderen.dk. Det er fedt med et godt og seriøst debatforum. Jeg var lige ved at lade min arbejdsgiver betale en overtakseret SMS for en bruger på bådgalleriet, - men synes fenderen.dk er meget bedre ;-)
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,574
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, JayleVevy |
|