| 
	
		
			
				| » Online brugere: 376 |  
| 0 medlemmer og 376 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2011, 20:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
				 Batteri skillerelæ - hvordan fungerer det? 
 Forstår ikke helt hvordan det fungerer. 
Startbatteriet oplades først og derefter åbner skillerelæet når startbatteriet er opladt til en bestemt volt så der både oplades på startbatteriet og forbrugsbatteriet.
 
Min undren er hvordan skillerelæet ved hvornår startbatteriet er opladt, for når motoren er startet lader generatoren jo typisk med omkring 14V og dermed ville jeg jo tro at skillerelæet allerede med det samme vil dele opladningen til begge batterier, da den umiddelbart må tro at der er 14V på startbatteriet???
 
Det er dette skillerelæ jeg har: 
http://www.victronenergy.com/upload/...%20FR%20ES.pdf
				 Sidst redigeret af thg; 23-05-2011 kl. 20:44.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2011, 21:25
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2009 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 117
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det gør den på spændingen, et fladt batteri vil suge strøm til og sænke spændingen, så først når spændingen opnår f.eks 13.6 volt, på start batteri, vil den fordele opladningen. |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2011, 21:27
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ok. Forstår bare ikke, for når jeg sætter et multimeter på batteripolerne når motoren er startet viser den jo ca. 14V uanset om batteriet er fuldt opladet eller næsten tomt! |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2011, 21:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2009 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 117
					      |  |  
	
	| 
                  
		Men (undskyld) så tror jeg bare ikke dit batteri er næsten tomt.
 Nu er der ikke en udførlig beskrivelse af det relæ ( cyrix-i ) men når jeg kigger på diagrammet, så læser jeg det som at den,
 
 Måler spændingen, og når et defineret niveau er opnået fordeler den til begge og når spændingen på start batteri går under defineret niveau, slutter den dem sammen.
 
 Lars
 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2011, 21:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Generatorens ladespænding er vel det samme uanset om batteriet er tomt eller opladet? |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2011, 21:52
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2009 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 117
					      |  |  
	
	| 
                  
		Kort svar nej.
 Der vil altid være en grænse for hvor mange ampere, en generator kan levere, kan den ikke levere nok, vil det sænke spændingen.
 
 I beskrivelsen står der:
 
 The Cyrix-i 100 battery combiner is a microprocessor controlled heavy duty
 relay that automatically connects batteries in parallel when one battery has
 reached a preset voltage (indicating that the battery is being charged), and
 disconnects when the voltage decreases below float level (indicating that
 one or both batteries are being discharged).
 
 Oversat (kort)
 
 Cyrix har en microprocessor der  forbinder begge batterier, når et har opnået en forud defineret spænding.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2011, 22:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: May 2009 Bopæl: Bramming 
						Indlæg: 772
					      |  |  
	
	| 
                  
		Der findes flere modeller af skillerelæer. Jeg bruger septor, men i princippet samme funktion og virkemåde. 
Her er en dansk forklaring:
http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm
				__________________Scand 32 Atlantic årgang 1984.
 Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
 XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
 
 Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
 
 Tidligere både:
 Banner 28 årgang 1974
 120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
 BW 71C 1:1
 Fast aksel
 14"/11" 4 bladet bronze skrue.
 
 Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
 
 14' Vator styrepults jolle årgang?
 25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
 |  
	
		|  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,211 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Marionbar |  | 
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:59.