Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 310
2 medlemmer og 308 gæster
SheldonZof, timurmarketingseo
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 21-04-2011, 07:28
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Åhh, det var da skidt at der ikke kan være en V8'er i den, uden du skal i gang med bajonetsav osv.

Men men, der er jo også en vis charme i at beholde den originale motor. Og når du får gearkablet til at ligge rigtigt, skifter den garanteret gear som aldrig før.

Så vidt jeg husker, er din motor med dobbelt karburator. En forholdsvis nem måde at hente lidt power, er jo klassikkeren med at skifte indsugningsmanifold og så på med en 4 portet. Når du er i gang med at pille, så er det nu det skal gøres.

Der var engang en klaphat, som forsøgte at bilde mig ind, at man bare kunne tage en karburator fra en gammel MG, så fik sådan en "ÅMK", lige pludselig mange HK. (Ja amatøren sagde sgu navnet som et ord, i stedet for at stave det O-M-C som vi andre gør)

Har selv spekuleret på to ting, for at hente mere power ud af min 4,3'er; Enten en anden manifold + 4 portet karburator. Det kan samles ret hurtigt og man kan sejle et par dage efter.
2. mulighed var at installere monoindsprøjtning. Som oftest skal disse kit monteres på en indsugningsmanifold med hul til 4 portet karb, men der findes faktisk adaptorer, så TBI enheden kan monteres på en 2 portet indsugningsmanifold. Der er så noget arbejde med at få benzintilførelsen lavet korrekt. Der skal laves retur og buffertank.

Men jeg er meget facineret af indsprøjtning, drej nøglen og den starter og går tomgang perfekt, lige med det samme, uanset om den er kold eller varm, om vejret er varmt eller koldt og/eller fugtigt.
Four Winns 195 Sundowner er så vidt jeg ved kun lavet med 4.3 V6 motor.
205 Sundowner kunne leveres både med V6 og V8 ( small block ). Længdeforskellen på en lille fod betyder meget i motorrummet. Jeg har for nylig set en 205 Sundowner med en Ford 351" W motor - tydeligt at der var mere plads i motorrummet end i min.

Jo da, jeg har en standard 2-portet Holley karburator på motoren. 4-portet karburator findes i hobetal sammen med indsugningsmanifold. Indsprøjtning har jeg også diskuteret med MB Marine, men jeg foretrækker alligevel karburatorløsningen enten med den nuværende eller den udbyggede model med 4-portet system.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 21-04-2011, 16:50
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
ideen med det spændende koncept med at beholde den originale motor går vel også lidt tabt ved at installere uoriginalt indsprøjtningssystem ?
Systemet er helt sikkert OK med bedre start, tomgang og forbrugstal, men så er "mødommen" jo også brudt, så at sige
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #3  
Gammel 21-04-2011, 17:09
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, det kan man sige.

Eneste fornuftige ændring på motoren der forlænger levetiden, vil være ferskvandskøling.

Faktisk er jeg mest tilhænger af en gammeldags karburator fremfor indsprøjtning....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 21-04-2011, 17:39
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Ja, det kan man sige.

Eneste fornuftige ændring på motoren der forlænger levetiden, vil være ferskvandskøling.

Faktisk er jeg mest tilhænger af en gammeldags karburator fremfor indsprøjtning....
Jeg syntes også at en stribe Delotto karburator, lyder dejligt, havde selv 2x2 i 40mm på min gamle golf,,,, da jeg var 18år og hed Brian til mellemnavn, det må da også kunne fixes på til sådan en V6ér
Reply With Quote
  #5  
Gammel 26-04-2011, 06:40
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Går det frem af der oppe?

Kommer der ikke nogle billeder af motor rum ect.
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #6  
Gammel 26-04-2011, 08:04
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
Går det frem af der oppe?

Kommer der ikke nogle billeder af motor rum ect.
Jo, men skal lige have hentet båden først....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 27-04-2011, 13:34
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Bare i orden venter spændt
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #8  
Gammel 28-04-2011, 07:56
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by molboen Se indlæg
Jeg syntes også at en stribe Delotto karburator, lyder dejligt, havde selv 2x2 i 40mm på min gamle golf,,,, da jeg var 18år og hed Brian til mellemnavn, det må da også kunne fixes på til sådan en V6ér
3 gamle Solex er nu heller ikke at foragte....
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #9  
Gammel 05-05-2011, 06:11
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Omsider fik jeg hentet båden, så nu skal der tages billeder af reparationens omfang i motorrummet.

Igår gennemgik jeg drivlinien nærmere, og den er noget slidt rundt omkring i kanterne. Bullhornet er godt mørnet i bunden, hvor det skal slutte tæt i transommen. Den indvendige transomplade er også godt mør.
Motoren skal ubetinget have nyt tændingsanlæg, bundkar, vandpumpe og andre småting. Båden har 20 år på bagen, og når tingene bliver skilt ad, så ses det...

MB Marine har en fabriksny MerCruiser 4.3 longblock motor på lager, hvor der kan bygges TBI system på. De resterende dele er jeg selv leveringsdygtig i... Jeg har valgt at montere Alpha One Gen II transom og drev sammen med den nye motor.

Billeder følger....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #10  
Gammel 05-05-2011, 21:22
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by molboen Se indlæg
Jeg syntes også at en stribe Delotto karburator, lyder dejligt, havde selv 2x2 i 40mm på min gamle golf,,,, da jeg var 18år og hed Brian til mellemnavn, det må da også kunne fixes på til sådan en V6ér
Så tør jeg jo ikke fortælle dig, at der skal hvidt undervandslys på Dollarprinsessen...

Det kan vel ligestilles med din første bil i form af en Fiat 127 med kromfælge, plys på sæderne, røde lys i kabinen og terninger i forruden.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #11  
Gammel 05-05-2011, 21:31
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Så tør jeg jo ikke fortælle dig, at der skal hvidt undervandslys på Dollarprinsessen...

Det kan vel ligestilles med din første bil i form af en Fiat 127 med kromfælge, plys på sæderne, røde lys i kabinen og terninger i forruden.....
Bortset fra at det ikke var første bil, og den omtalte var en VW Golf model 1982...... ellers er resten rigtigt, og dog, der var ikke undervandslys i den, men alt hvad der eksistere af højtalere og forstærker ;-)

øhh så var plysset kongeblå
Reply With Quote
  #12  
Gammel 08-05-2011, 13:05
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by molboen Se indlæg
Bortset fra at det ikke var første bil, og den omtalte var en VW Golf model 1982...... ellers er resten rigtigt, og dog, der var ikke undervandslys i den, men alt hvad der eksistere af højtalere og forstærker ;-)

øhh så var plysset kongeblå
Det lyder som en molbo-historie......
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,560
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, JamesGeose
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden