|
 |

16-12-2010, 18:11
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Ja, den holder ikke rigtigt. Den med kalechen.
Ellers tror jeg med Coronet og andre veteranbåde at man skal kunne se skønheden. Kan man ikke det, må de være hamrende uinteressante.
Kunne være sjovt med en afstemning. Hvor mange kunne godt tænke sig en gammel Coronet?
|
Coronet kan vel ligestilles med veteranbiler - der skal være en passion for dem ellers holder det ikke. Gad vide, hvor mange førstegangs køber, der vælger en Coronet ?
__________________
Chi non risica, non rosica
|

16-12-2010, 22:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Man skal have passion for ældre både, ellers er de for de fleste personer uinteressant. Man kan ikke komme ud over at de er spartansk indrettet og ergonomien ikke er den bedste. Førstegangskøbere, som blot vil ud at sejle, vælger noget der er nyere, med mindre man kan få en ældre båd til god pris. (og det kan man i disse dage)
Ofte kan de personer, som så køber en ældre båd som første båd, løbe ind i store problemer, fordi båden har den oprindelige saltvandskølede motor, eller en motor som måske "kun" er 20 år gammel. Ledningsnettet i båden er som regel også det samme gamle. Disse både kan være en evig kamp at holde i gang, fordi den ene fejl afløser den anden, og der bliver kun lavet lappeløsninger, fordi ejeren ikke selv har tjek på at lave det ordentligt, eller ikke råd til at få den lavet ved en mekaniker.
En ældre båd (omkring 30 år) skal virkelig være velholdt og have sejlet i ferskvand hele livet, højest 2 måneder om året, før man kan satse på, at man blot kan tage den i brug fra dag et og sejle en hel sæson i DK, uden problemer.
Hvis jeg ikke var begyndt at totalrenovere min 1976 Draco 2500 Flyfish, er jeg ret sikker på at den ville have sejlet rundt som et slidt, problemfyldt gammelt vrag, der måtte humpe i havn på een motor, de fleste gange. Shit mand noget rod der var i ledningsnettet nede i motorrummet, kronmuffer og hvad har vi ellers.
For mig er der kun en rigtig vej, når en ældre båd ser lidt slidt ud i kanten. Skil hele gøje-møget fra hinanden og start forfra, ellers kan det blive een lang kamp for at holde den i gang. Jeg har snart mange gange set ældre både, der ustandseligt har været problemer med.
Men en totalrenovering kræver både tid, tålmodighed, håndværksmæssige evner (og penge). Og i den sidste ende kan det ikke betale sig, økonomisk, med mindre man får båden for 1 kr.
Det er formentlig det der gør sig gældende på markedet i dag. Jeg synes at ældre både kan være til salg i evigheder, selv til lave priser. For 5-6 år siden kunne man ikke finde en Coronet 24 Midi til under 100.000. Og dengang var den jo også gammel.
Jeg spekulerede selv på at købe en 24 Midi dengang, men synes at de var alt for dyre, standen taget i betragtning. Jeg havde tænkt på at bygge den en del om, forlænge taget en smule, flytte styrepulten helt hen til forruden osv. Når man skulle lave så meget om som jeg ville, måtte den ikke koste mere end 50.000 og det var utænkeligt at finde en til, dengang. Linierne er ikke helt værst på den. Forruden hælder meget bagover, det gør den mere sporty at se på. På mange ældre både står forruden meget oprejst og det ser knap så racer-agtigt ud.
Men jeg turde ikke kaste mig ud i projektet, de fleste Coronet entusiaster vil jo mene at det er at ødelægge båden. Og når den så samtidig var alt for dyr i indkøb, var det på daværende tidspunkt et galt projekt.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

16-12-2010, 23:02
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
|
|
førstegangscoronet..
Den her båd ser da fin ud til prisen, man skal bare ikke være blåøjet og tro det bare er at dreje nøglerne og lægge fra land, der skal nok liige synges en sang på den her før den spiller bare nogenlunde.. Og kaleschen passer nok ikke på ret mange andre både, såå???
Og man bliver nok lidt skuffet over ydelsen på de 2 motorer, jeg har en mindre og lettere båd med samme motor/drevpakke, og er ikke imponeret, bliver det muligvis til næste sæson, efter motorgennemgang og lettere trim.. Og B20ere kan lide benzin!
Den ville være betydelig mere økonomisk med en stor v8er og mere frisk..
Jeg har som første båd købt en coronet 21dc fra 1973.. Og er igang med renovering af elsystem, brændstofsystem, træværk, kalesche osv. osv.. Sammenligningen med veteranbil er ikke helt ved siden af.
Når det er sagt, så er Coronetbådene næsten uden undtagelse, efter min mening, nogen af de smukkeste motorbåde der er lavet, de har et rigtig fint "sving" i skrogformen og overbygningerne er godt proportionerede.. Og de sejler godt, også i forhold til nyere både...
|

17-12-2010, 19:52
|
 |
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Fredrikssund
Indlæg: 12
|
|
Jeg vil da gerne blande mig i denne debat Ang, Coronet. Man kan starte med at stille sig selv spørgsmålet, hvorfor bliver der næsten kun sejlet i Coronet og draco på Grønland...? Svar= Der er ingen engelske eller amrikanske både som kan holde til de vejr forhold. Der tænker jeg på de søer som bådene bliver udsat for, i hårdt vejr. Se bygge måden på de nye både, de er kolde og total sjæle forladt, intet håndværk, kun støbeforme mm. Det skal da ikke være nogen hemlighed at jeg har sejlet coronet i 20 år,Men har da også prøvet at sejle ander båd typer. Jeg har ALDRIG prøvet en som kan måle sig med Coronet.
Mange hilsner
Jørgen
Stifter af Coronet Club Danmark
|

18-12-2010, 00:34
|
|
Citér:
Originally Posted by 32OF
Jeg vil da gerne blande mig i denne debat Ang, Coronet. Man kan starte med at stille sig selv spørgsmålet, hvorfor bliver der næsten kun sejlet i Coronet og draco på Grønland...? Svar= Der er ingen engelske eller amrikanske både som kan holde til de vejr forhold. Der tænker jeg på de søer som bådene bliver udsat for, i hårdt vejr. Se bygge måden på de nye både, de er kolde og total sjæle forladt, intet håndværk, kun støbeforme mm. Det skal da ikke være nogen hemlighed at jeg har sejlet coronet i 20 år,Men har da også prøvet at sejle ander båd typer. Jeg har ALDRIG prøvet en som kan måle sig med Coronet.
Mange hilsner
Jørgen
Stifter af Coronet Club Danmark
|
Om ikke andet, så beviser din private båd at du putter din penge hvor din mund er  ...
Jeg ved intet om de ældre både, jeg er heller ikke nogen særlig god håndværker,og selvom jeg kan reparere det meste til husbehov, vil jeg aldrig kunne sætte en sådan båd istand som feks. Alberg og Horizon blue samt mange andre herinde kan, derfor er stort set alle ældre både en fedt for mig, derimod kan jeg godt se skønheden og håndværket i feks. mahogni speedbåde, men derfra og så til at eje en og skulle holde den vedlige, nej tak....
|

18-12-2010, 06:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by 32OF
Jeg vil da gerne blande mig i denne debat Ang, Coronet. Man kan starte med at stille sig selv spørgsmålet, hvorfor bliver der næsten kun sejlet i Coronet og draco på Grønland...? Svar= Der er ingen engelske eller amrikanske både som kan holde til de vejr forhold. Der tænker jeg på de søer som bådene bliver udsat for, i hårdt vejr. Se bygge måden på de nye både, de er kolde og total sjæle forladt, intet håndværk, kun støbeforme mm. Det skal da ikke være nogen hemlighed at jeg har sejlet coronet i 20 år,Men har da også prøvet at sejle ander båd typer. Jeg har ALDRIG prøvet en som kan måle sig med Coronet.
Mange hilsner
Jørgen
Stifter af Coronet Club Danmark
|
Uden at have undersøgt det nærmere, så tror jeg at antallet af Coronet og Draco både på Grønland er i mindretal - har du en kilde til dine oplysninger ?
Jeg kan se ud fra de kunder som jeg har på Grønland, at der sejles i større cruisere som Sea Ray, WellCraft, Monteray, Four Winns, og specielt PilotHouse både der anvendes til fiskeri.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

18-12-2010, 08:52
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Jeg har ikke lige noget tal på hvor mange Draco og Coronet'er der er i Grønland, men kender en som importerer Draco deroppe. Det er selvfølgelig ikke sådan at han importerer 20 både om måneden, men der er røget nogle stykker derop. Flere har også solgt deres Draco til Grønland, eller blevet kontaktet af Grønlændere for at høre om de vil sende den derop.
Et sted i mig gør det lidt ondt at de gamle både ryger derop, for de slipper ikke levende derfra. Grønlænderne er hårde ved deres ting. Bådene bliver ikke brugt som pusse-nusse objekter som hernede, den er et arbejdsredskab. Dagens fangst, sæler, rådyr osv bliver slæbt ombord. Har set flere billeder af Draco og Coronet'er på land i Grønland, som var direkte mishandlede.
En kammerat er ved at renovere en Coronet 21 DC som har været på Grønland. Jeg var med til at skille den ad, da han fik den hjem. Hold da op hvor var den molestreret.
På et tidspunkt må der være et marked for at importere renoveringsobjekter fra Grønland, men det er nok kun undertegnede der er gal nok til at gå i gang med at sætte de vrag i stand.........
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

18-12-2010, 09:38
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
På et tidspunkt må der være et marked for at importere renoveringsobjekter fra Grønland, men det er nok kun undertegnede der er gal nok til at gå i gang med at sætte de vrag i stand.........
|
Hvis jeg havde evnerne ville jeg også godt bruge tiden på at sætte sådan en i stand. Det må være konge-fritidsbeskæftigelse.
Hvis man har det sådan at ens fritid er gratis og at det meste af renoveringen er ren hobby, kan man godt bøje den til at selve renoveringen ikke koster noget. Nye dimser koster jo selvfølgelig, men det er jo ren hobby og alternativet til at gå en tur i biffen - næsten :-)
MEN, båden skal jo motoriseres. Og hvad koster en motor til eks. en 21 DC. Ca. 100.000,- kr.? Dvs. selv om man laver det hele selv skal der bonges alvorligt ud og så skal man næsten have fået båden gratis. Med mindre man selvfølgelig selv kan totalrenovere en motor og at man også har fået den gratis.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

18-12-2010, 23:17
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
|
|
Det er lige brænde til bålet under min drøm om at sejle i 21'eren til Færøerne, min kone tror ikke på at den kan, og jeg mener bare det er et spørgsmål om at have benzin nok med...
Herregud, det er jo bare til bergen, små 300sømil vest, tanke i Lerwick på shetlandsøerne, og så 300 sømil videre til Thorshavn.
One day... one fine day, gør jeg det!!.....
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,513
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, JasonGet |
|