Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 359
1 medlemmer og 358 gæster
semmt
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-10-2010, 07:59
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Tak for priserne
En ny blok er økonomien ikke lige til, så en renovering af hvad der nu bliver nødvendigt er alt hvad det kan blive til, der er flere ting på ønskesedlen til næste sæson (ikke mindst fra konen). Det er trods alt kun én cylinder der virkelig hænger i bremsen og så en i gråzonen.
Motoren bliver nok hevet ud og får en tur her i vinter.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-10-2010, 20:18
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Damn'd, jeg huskede ikke lige forskellen på short block og long block..

Short block is an automotive term describing an engine sub-assembly.

A short block is the portion of the engine block below the head gasket but above the oil pan. An in-block cam engine will also include the camshaft and timing gear. The overhead cam style of engine will not include the aforementioned parts on the shortblock. A shortblock is usually purchased to upgrade the water jacket, piston size or bore. Assemblies typically include the crankshaft installed and balanced along with the main bearing.


Long block is an automotive term describing an engine sub-assembly consisting of the following:

Short block. The long block is always a superset of the corresponding short block.
Cylinder head. A complete new or remanufactured cylinder head assembly is installed with a new head gasket and torqued to specification. Complete cylinder heads include new or reconditioned valves, valve springs, valve guides (if applicable), valve seats (if applicable), valve locks, and valve keepers. The bare head is free from cracks, warps, or holes.
If the engine is a flathead, then the valve train is installed if the short block did not already have it.
On most engines, the camshaft will be installed. On many engines with timing gears, the camshaft will be timed. A Long block engine replacement will typically require swapping out parts from the original engine to the long block. These parts include the intake manifold and carburetor/fuel injection, the exhaust manifold, Alternator, Power steering pump, if any, and Air conditioner compressor, if any are installed in the vehicle.


Så kan jeg lære det ....kan jeg
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-04-2011, 08:51
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Så blev jeg lidt klogere.....
Topstykker pillet af. Bagbords topstykke var i fin stand, finsleb ventilerne og skiftede pakdåser, alt i skønneste orden.
Noget helt andet med styrbords topstykke. Et ventilsæde tæret 2/3 væk i op til 3/4 mm. dybde. Tre ventiler tæret så meget at de skal skiftes! Og knuden der solgte båden giver éen sejltur skylden for det!! Han taler som han har forstand.
Desværre har jeg læst mig frem til at ventilsæderne er hærdede, hvilket så umuliggør en opfræsning på 1/2-3/3 mm. uden at fræse hærdningen væk, eller hvad siger I??
Har bestilt et nyt topstykke hos Nytdrev, nu gider jeg f..... ikke mere.
Tror snart jeg kører til Bochum og tæver en Tysker.......:-}

Og nej, jeg er ikke sur, blot skuffet...........
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-04-2011, 22:04
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by kjaerlarsen Se indlæg
Så blev jeg lidt klogere.....
Topstykker pillet af. Bagbords topstykke var i fin stand, finsleb ventilerne og skiftede pakdåser, alt i skønneste orden.
Noget helt andet med styrbords topstykke. Et ventilsæde tæret 2/3 væk i op til 3/4 mm. dybde. Tre ventiler tæret så meget at de skal skiftes! Og knuden der solgte båden giver éen sejltur skylden for det!! Han taler som han har forstand.
Desværre har jeg læst mig frem til at ventilsæderne er hærdede, hvilket så umuliggør en opfræsning på 1/2-3/3 mm. uden at fræse hærdningen væk, eller hvad siger I??
Har bestilt et nyt topstykke hos Nytdrev, nu gider jeg f..... ikke mere.
Tror snart jeg kører til Bochum og tæver en Tysker.......:-}

Og nej, jeg er ikke sur, blot skuffet...........
Jeg kigger også på både i Tyskland incl. Bochum.
Hvem er den spade til forhandler?
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-04-2011, 05:29
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Jeg kigger også på både i Tyskland incl. Bochum.
Hvem er den spade til forhandler?
Adams Auto Boote.
Hvis du ser ham, så hils fra mig............
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......

Sidst redigeret af kjaerlarsen; 06-04-2011 kl. 05:40.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-04-2011, 05:34
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Motoren er ikke pillet ud af båden, kun topstykkerne.
Jeg har rimeligt med plads i motorrummet til at lege mekaniker, så i første omgang bliver den hvor den er. Topstykkerne kommer på i weekenden, så ser vi hvad kompressionstesten viser efterfølgende. Billeder kommer snarest.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-05-2011, 20:09
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Talking

Så kom dagen, hvor frugten af alt det hårde arbejde skulle høstes. bagbords topstykke var helt til hundene på cylinder fire (se billeder), ikke så sært den manglede kompression! Nyt renoveret topstykke måtte monteres (tak til Nytdrev).
Dyret startet op i dag, justeret tændingen, og nu spinder den som en v8'er skal (sprutter, hoster og harker i tomgang), tager gassen rigtig fint og lyder rigtig dejlig sprød!
Nu skal båden bare i baljen, når sidste lag bundmaling er kommet på.
Glæder mig!!!
Attached Images
File Type: jpg P4100571 (Large).JPG (130.0 KB, 9 views)
File Type: jpg P4100572 (Large).JPG (164.1 KB, 10 views)
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,624
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Matthewvef
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:56.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden