|
|
 |

01-10-2010, 19:29
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
|
jeg har min båd til at overvintre i vandet ca hver 3. år og frostsikrer/tømmer altid ferskvandssystemet + toilettet hvis vi får en periode med dagsfrost. Vandet som båden ligger i har jo + grader langt hen på vinteren så det der er under vandlinien fryser kun ved hård frost. Sidste vinter som var en rigtig vinter havde vi ikke is på åen, pga den stærke strøm fryser åen først ved temp under - 10-15 gr. Før havde jeg tit min Reflex ovn til at køre om vinteren for at holde frost og fugt ude, dette har jeg også brugt når båden står på land, men på land kniber det med at holde frosten ude, da båden jo får kulden nede fra. slanger og tanke ligger under dørken og der kommer varmen ikke ned.
Motoren står i en isoleret rum og der kommer varmen heller ikke ud/ned så motoren bliver frostsikret hvergang den har været startet hvis der er dagfrost.
på min volvo er der en studs beregnet til at skylle motoren med ferskvand og den bruger jeg til kølevæske, så det er ikke bøvlet.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

01-10-2010, 22:42
|
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg har min båd til at overvintre i vandet ca hver 3. år og frostsikrer/tømmer altid ferskvandssystemet + toilettet hvis vi får en periode med dagsfrost. Vandet som båden ligger i har jo + grader langt hen på vinteren så det der er under vandlinien fryser kun ved hård frost. Sidste vinter som var en rigtig vinter havde vi ikke is på åen, pga den stærke strøm fryser åen først ved temp under - 10-15 gr. Før havde jeg tit min Reflex ovn til at køre om vinteren for at holde frost og fugt ude, dette har jeg også brugt når båden står på land, men på land kniber det med at holde frosten ude, da båden jo får kulden nede fra. slanger og tanke ligger under dørken og der kommer varmen ikke ned.
Motoren står i en isoleret rum og der kommer varmen heller ikke ud/ned så motoren bliver frostsikret hvergang den har været startet hvis der er dagfrost.
på min volvo er der en studs beregnet til at skylle motoren med ferskvand og den bruger jeg til kølevæske, så det er ikke bøvlet.
|
ja lige præcis med det at vandet jo er plus grader er også det jeg hæfter mig ved.. talte med en motormand her tidligere idag.. som han sagde, der er jo ikke - grader under isen, så ville der jo være bundfrosset... så der skal tyk is til for at det går helt galt.. den forrige ejer af vores skib kommer i morgen og forklarer lidt om det hele.. de fejrede nytår 09/10 i båden og fra okt/nov til april har den stået med varme.. et panel for, et panel i salon samt et panel i agterkahyt, samt en olieradiator i motorrummet, som er et aflukke som dit hvor slanger og tanke også er, her nede i motorrummet har han holdt konstant 12 grader sagde han idag, panelerne oppe står bare på mellem 7 og 8 grader for frostfri.. hans forbrug af el var i perioden på små 1800 Kr hvilket vel er ok, ihvertfald i mine øjne, omkring 300 kr i mdn. Dette med tanke på at det var en voldsom kold vinter kan vi alle vist godt blive enige om. . . hvis han har skullet køre kølevædske igennem noget efter hver sejlads må det have været noget der er nemt da han så absolut ikke er gør det selv mand, som jeg skrev i anden tråd så fik han skiftet 3 pærer med fuld regning hos skibsfirma, en ting vi fleste "normale" nok godt ku ha håndteret.. måske he he...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

01-10-2010, 23:24
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
har du en radiator i motorrummet burde der ikke være problemer så længe der er strøm, og når du ikke får - grader i rummet behøves kølevæsken ikke.
grunden til jeg bruger kølevæske er at jeg har ingen strøm om vinteren, vores strømstandere kan blive oversvømmet ved efterårets og vinterens pust fra vest og bliver derfor afbrudt i tide og utide. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

01-10-2010, 23:33
|
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
her er der ikke noget problem hos mig... har lige fået anvist plads og der er blot 10 meter til strømstanderen der står 2 meter over havet, på god solid moder jord ;-)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

02-10-2010, 15:46
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Lindegaard
her er der ikke noget problem hos mig... har lige fået anvist plads og der er blot 10 meter til strømstanderen der står 2 meter over havet, på god solid moder jord ;-)
|
vores strømstander står skam også på solid jord i kvote 2,5-3,0 meter, men her ved vadehavet og op i varde Å kan vandet stige til kvote 4,5 meter når vi får en meget frist pust fra vest  
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,235
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, ChanaWdy1 |
|