Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 243
0 medlemmer og 243 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 12-08-2010, 18:26
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Tak tak.

Motorgang er for såvidt god nok. Motoren starter fint og kører jævnt i tomgang.
Skiftede en defekt toppakning for en måned siden. der er fint kompression, dog uden at have målt det direkte.
Holeshot er for at sige det pænt ikke imponerende, og der skal arbejdes en del før båden kommer op i plan, motoren lyder måske nok også en smule anstrengt. Det samme gælder også acceleration, den smule jeg kan hive ud af båden (20-22 knob).
Kan det tænkes at den få for lidt benzin ved hård belastning? Hvordan finder jeg ud af det?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 12-08-2010, 19:32
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Det kan også være så simpelt som en overbegroet bund af båden.

Jeg har tidligere hørt folk betegne det som at "bunden ligner et ryatæppe"

Det passer ihvertfald med symptomerne.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-08-2010, 21:39
HansNielsen
Gæst
 
Indlæg: n/a
Angående begroening har det en STOR betydning for farten. Min nyindkøbte båd havde været i vandet i 2 år uden brug, og to v6 4,3L motore ved 3.500omdr kunne ikke drive den frem med mere end 17 km/t (ifølge GPS) og forbruget fra København syd til Århus kostede tæt på 1.900 liter brændstof. Så jeg har lært på den hårde måde ikke undervurder begroening. :-(
Reply With Quote
  #4  
Gammel 13-08-2010, 06:58
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Nu er det sådan, at der hvor båden ligger, er der ikke de store problemer med begroninger på bådene, forudsat de er bundmalet.
Bunden havde i øvrigt fået ny bundmaling inden den røg i vandet.
Vil dog lige tjekke det en ekstra gang her i weekenden.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 13-08-2010, 08:09
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Som du beskriver det lyder det ikke som om problemet skyldes begroning. Men det er jo heldigvis meget nemt at tjekke.
Hvis du ikke har begroning, vil jeg forslå du testsejler med en 15" propel, det skulle gerne give dig ca. 200 rpm ved wot hvis alt fungerer normalt.

Men det lyder stadig usansynligt den er overproppet, for du kan ikke finde en propel der er med så lav stigning at du får 800 rpm/wot tilbage !!!
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #6  
Gammel 13-08-2010, 10:11
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Og selvom jeg fik de 800 rpm/wot, ville det jo ikke ændre på topfarten, der stadigvæk vil være alt for lav.....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 13-08-2010, 10:21
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Hvad er bådens vægt sejlklar og hvad er den faktiske gearing i drevet ?

I mange tilfælde så overraskes man over bådens vægt sejlklar.......

Med bådens vægt sejlklar forstås at det er incl. proviant, brændstof, besætning mv.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 13-08-2010, 10:34
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Enig, det skulle også kun være for at teste at motoren fungerer ud fra "reglerne" om ændring i stigning og rpm, kort sagt om du kan du de 4800rpm

Hvad var specs på den gamle 17" prop? Var problemerne de samme?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:05.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden