Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Import af båd fra udlandet samt CE

Import af båd fra udlandet samt CE Her kan du stille spørgsmål til import af båd fra udlandet, samt spørgsmål til CE-mærkning

» Online brugere: 2,141
2 medlemmer og 2,139 gæster
Montananhk, TimothyPrank
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 04-08-2010, 17:37
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kender ikke bådens historie, men den er fremstillet og importeret flere år efter 1998.

Den har ikke et Ce-skilt monteret i båden, men et type godkendels skilt fra fabrikanten med hvor mange personer den er godkend til osv.

Jeg har også tjekket på nettet og bla. set det indslag der var i tv om både der blev solgt
uden Ce-godkendelse.

På nogle forummer siger nogle personer at der Skal være et Ce-dokument der følger båden, og at skiltet i båden kun er for at vise myndigheds personer den er Ce-godkendt, feks hvis man bliver stoppet af politiet, men at man skulle kunne fremvise en Ce-dokument ved forspørgsel...

Jeg har lidt svært ved at finde hoved og hale i hvad der er lovpligtigt og hvad der ikke er...

Det vidste skilt er da alt for nemt at forfalske, hvordan kan det være nok, det beviser jo intet i sig selv, men under alle omstændigheder forefindes det ikke i båden, så det skal jo fremskaffes og sælger har lovet at sørge for det sker......

Prøv at se her på Basta, der er der vist et ægte og et falsk dokument, ifølge den skal der følge en sådan med båden hvis den er importeret osv. efter 15/06 2010 ......
http://programmer.tv2.dk/basta/artic...b%C3%A5de.html

Sidst redigeret af Chribs; 04-08-2010 kl. 18:13.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-08-2010, 10:06
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Frit efter hukommelsen, så mener jeg at du kun får et CE-dokument udstedt, hvis du får din båd individuelt CE-godkendt af en aut. instans (Certified Body).

Bådfabrikanterne CE-mærker selv deres massefremstillede både, der er fremstillet efter CE-normen.
Og det kan være nok med et lille klistermærke, som det billedet viser. Lidt ligesom mærket på brødristeren
Der findes en del indlæg om CE mærkning på de danske bådfora.

Men du kan f.eks sende en forespørgsel til Doral sammen med din båds data.
For de må da være de bedste til at vide, om den er omfattet af CE-normen.

CE-mærkning er i IMHO vildt overdrevet med hensyn til sikkerhed osv.
Personligt har jeg langt større tillid til USCG og Norske Veritas godkendelser.

CE virker på mig bare som en handelsrestriktion, der har meget lidt med søsikkerhed at gøre.
Men det hjælper jo ikke dig i en senere salgssituation
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-08-2010, 20:37
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tak for uddybelsen, men sælger er igang med at hjælpe mig, så det ser ud til det ender godt...
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-08-2010, 03:02
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Her er sidste nyt jeg er kommet frem til, lfølge det er der er ingen tvivl, skal loven følges skal der medfølge Ce-dokumenter..

Nedstående er sakset fra Bådmagasinet og der er et link til hele artiklen...

Køber du en brugt båd, er det af største vigtighed at du passer på. Det såkaldte ”fritidsbåds-direktiv” af 16. juni 1996 gav en overgangsperiode på 2 år. Fra 16. juni 1998 er det altså obligatorisk med CE-mærkning. Køber du en brugt båd produceret efter 16. juni 1998 SKAL CE-mærket og tilhørende dokumenter medfølge.

http://www.baadmagasinet.dk/index.ph...141&1281056189
Reply With Quote
  #5  
Gammel 11-08-2010, 18:53
HansNielsen
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kan bakke ovenstående indlæg op. Jeg er i en branche, hvor der ofte bliver importeret IKKE CE-mærkede køretøjer/fartøjer. Ifølge loven (citeret herover) er det ulovligt at benytte fartøjer/køretøjer der IKKE er CE-mærkede...såfremt de er importeret/solgt efter juni 1998. Sælger skal stå til ansvar for salg af ikke CE-mærkede fartøjer/køretøjer og kan afkræves en homologering/godkendelse af netop det solgte. Dette er en meget bekostelig affærde for sælger. Desværre er det en kendt situation, at firmaer der importere billige fartøjer/køretøjer bekvemt lukker firmaet om vinteren og åbner et nyt til foråret. Således slipper de for problemerne, og score en god fortjeneste, som endda kan forøges, hvis de "glemmer" at betale dansk moms.

Danmark og Sverige er desværre de 2 eneste lande som ikke kræver en original CE-godkendelse ogl registrering af PWC (bl.a Jet Ski og både). Det gør de i resten af EU. Derfor bruges Danmark tit og ofte som "skraldespand" for fartøjer/køretøjer som ikke gik igennem med en fup CE-godkendelse, købt på internettet. Man har indenfor de øvrige lande lavet en hjemmeside, hvor man kan tjekke win nummer(stel nummeret) og få oplyst om der er udstedt CE mærkning fra fabrikken. Det er fabrikkerne der opdatere denne database og hostes og drives af EU kommisionen.

Indenfor min branche findes der utroligt mange "småting" som kræves for at få den CE-godkendt og dokumenteret med de rigtige EU formulare, men ved en almindelig besigtigelse kan man ikke altid umiddelbart se forskellen. Ville de danske og svenske myndigheder dog bare give ALLE køretøjer/fartøjer en form for registrering ud fra den originale fabriks CE-dokumentation, ville mange problemer være løst. Der arbejdes på sagen, men systemet er tungt, indtil de selvfølgelig finder på at det skal koste en klækkelig formue at gøre dette.

Beklager det lange indlæg, men det er og bliver et hot emne i den nærmeste fremtid.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 11-08-2010, 20:22
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Du skal da ikke undskylde dit indlægs længde Hans, tværtimod, saglige indlæg der redegør hvorfor reglerne er sådanne, er jo netop det jeg og andre brugere herinde ønsker når vi stiller spørgsmål om alle de ting vi ikke forstår...

Det er det gode ved dette forum, man kommer vidt omkring de forskellige løsninger, svar og tilgange til det problem man ønsker at få hjælp til...

Jeg vil stå fast på mit krav til sælger om at få, ikke alene et ægte typeskilt men også det dertil hørende dokument der beviser at båden virkligt er Ce-godkendt og ikke bare udstyret med et fupskilt eller et afslag der svarer til den omkostning jeg skal bruge til at få båden Ce-godkendt...
Reply With Quote
  #7  
Gammel 11-08-2010, 20:28
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Her er det typeskilt der forefindes i min nye båd, det siger jo ikke en disse om Ce-godkendelse som sælger ellers prøvede at overbevise mig om ved de første henvendelser...
Attached Images
File Type: jpg Can_Doral.jpg (190.0 KB, 19 views)
Reply With Quote
  #8  
Gammel 11-08-2010, 23:52
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by HansNielsen Se indlæg
Danmark og Sverige er desværre de 2 eneste lande som ikke kræver en original CE-godkendelse ogl registrering af PWC (bl.a Jet Ski og både). Det gør de i resten af EU.
Jeg mailede engang seriøst med en privat sælger, der anførte der fulgte en omfattende dokumentation med, bl.andet omtalte han et dokument som jeg fik oversat til "bådens dåbsattest". Jeg kan selvf. ikke huske det tyske ord.
Men det skulle ikke undre mig om det var CE dokumentationen.

Er der nogen af jer, der har hentet både i Tyskland, der har fået CE-dokumenterne med, så vi kan se dem ?
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #9  
Gammel 12-08-2010, 19:05
HansNielsen
Gæst
 
Indlæg: n/a
I Tyskland bruger man altid en TUV godkendelse. Det er en Tysk godkendelse som altid accepteres i alle andre Europæiske lande. Men fabrikanter som sælger til Europa laver altid en COC dókumentation. COC betyder Certificate of Conformity. En TUV godkendelse er mindst lige så god som en CE-godkendelse, men det er fabrikanten som levere CE-mærkningen. Da det er meget bekostelig at få en TUV godkendelse, tror jeg ikke der findes nogle fartøjer/køretøjer hvor private mennesker har fået lavet en sådan. Jeg har ikke hørt om nogen.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 21-10-2010, 18:45
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by HansNielsen Se indlæg
Jeg kan bakke ovenstående indlæg op. Jeg er i en branche, hvor der ofte bliver importeret IKKE CE-mærkede køretøjer/fartøjer. Ifølge loven (citeret herover) er det ulovligt at benytte fartøjer/køretøjer der IKKE er CE-mærkede...såfremt de er importeret/solgt efter juni 1998. Sælger skal stå til ansvar for salg af ikke CE-mærkede fartøjer/køretøjer og kan afkræves en homologering/godkendelse af netop det solgte. Dette er en meget bekostelig affærde for sælger. Desværre er det en kendt situation, at firmaer der importere billige fartøjer/køretøjer bekvemt lukker firmaet om vinteren og åbner et nyt til foråret. Således slipper de for problemerne, og score en god fortjeneste, som endda kan forøges, hvis de "glemmer" at betale dansk moms.

Danmark og Sverige er desværre de 2 eneste lande som ikke kræver en original CE-godkendelse ogl registrering af PWC (bl.a Jet Ski og både). Det gør de i resten af EU. Derfor bruges Danmark tit og ofte som "skraldespand" for fartøjer/køretøjer som ikke gik igennem med en fup CE-godkendelse, købt på internettet. Man har indenfor de øvrige lande lavet en hjemmeside, hvor man kan tjekke win nummer(stel nummeret) og få oplyst om der er udstedt CE mærkning fra fabrikken. Det er fabrikkerne der opdatere denne database og hostes og drives af EU kommisionen.

Indenfor min branche findes der utroligt mange "småting" som kræves for at få den CE-godkendt og dokumenteret med de rigtige EU formulare, men ved en almindelig besigtigelse kan man ikke altid umiddelbart se forskellen. Ville de danske og svenske myndigheder dog bare give ALLE køretøjer/fartøjer en form for registrering ud fra den originale fabriks CE-dokumentation, ville mange problemer være løst. Der arbejdes på sagen, men systemet er tungt, indtil de selvfølgelig finder på at det skal koste en klækkelig formue at gøre dette.

Beklager det lange indlæg, men det er og bliver et hot emne i den nærmeste fremtid.
Hej Hans, kunne du ikke give os linket til den omtalte side hvor man kan slå sit stelnr op?
Jeg ved min er CE-mærket og har også mærkaten men intet papir, til trods for båden er købt fra ny. Det er af samme type som JanP's

Jeg har tjekket hos IMCI.org på producent og der er alle både CE mærkede, men da de sletter gamle modeller, når der kommer nye har man ingen mulighed for reelt at se tilbage i tiden og finde en "ældre" båd.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #11  
Gammel 21-10-2010, 20:58
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er problemet med IMCI´s liste, der er stor set kun de allernyeste godkendelser fra de seneste par år at finde på deres side, men fabrikanterne burde ligge inde med listerne/stelnummer over hvilke af deres både der er fremstillet til at opfylde diverse godkendelser, så de kan sælges i de lande hvor båden opfylder kravene.

Og Bombardier har orden i sagerne og er meget hjælpsomme med at fremskaffe nødvendige papir har jeg erfaret, de mailede endda brugermanual og andre ting til min båd og motor jeg ikke engang havde bedt om, det er da fin service, så nu har jeg brugermanual på båden og motoren også ...
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,926
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Keypadaiii
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:34.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden