| 
				
				» Online brugere: 358 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 358 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	 | 
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-10-2008, 11:13
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Junior admin 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Fyn 
					
					
						Indlæg: 705
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Benzin og vinteropbevaring
			 
			 
			
		
		
                  
		Jeg forstå et ret kendt "båd problem" er vand i benzinen....... Mit spørgsmål er nu: 
  
Er der noget jeg skal gøre i forbindelse med vinteropbevaring af vores båd? Jeg tror nok jer har 50 liter i tanken + 20 liter i en reservedunk.... 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Jan Rasmussen 
40 74 04 25
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-10-2008, 11:22
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  JOR
					 
				 
				Jeg forstå et ret kendt "båd problem" er vand i benzinen....... Mit spørgsmål er nu: 
  
Er der noget jeg skal gøre i forbindelse med vinteropbevaring af vores båd? Jeg tror nok jer har 50 liter i tanken + 20 liter i en reservedunk.... 
			
		 | 
	 
	 
 Der findes flere tilsætningsmidler til benzin bl.a Petrol Stabilizer, der skulle forhindre at benzinen bliver dårlig.
 
Jeg mener at ENN engang fortalte mig, at benzinen kun bliver dårlig, hvis den udsættes for direkte sollys igennem længere tid. I en båd, er benzinen jo som oftest opbevaret i et lukket rum, så her er der ingen fare for at benzinen ødelægges pga. sollys.
 
Jeg tilsætter altid Petrol Stabilizer til min benzin selv om benzintanken er dækket af gulvet i cockpittet. Reservedunkene tømmes - på en af bilerne - så det er nemt og bekvemt.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-10-2008, 11:49
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Nordsjælland 
					
					
						Indlæg: 935
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hmm, jeg gør aldrig noget ved det jeg har på min tank, 
Det eneste man kan være ude for, er vel at der dannes kondens i ens tank og dermed når den startes op igen til foråret, finder man ud af den ikke kan køre på vand   
men jeg har et vandudskiler filter på altid, og har aldrig haft problemer.  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-10-2008, 11:49
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Emnet er lidt "religiøst" og du vil få mange modstridende svar. 
 
her er min erfaring og mening om tingene:
  
Lagringstiden af benzin afhænger af opbevarings forholdene (varme - kulde) skiftende temaparaturer etc. Samt af om benzinen indeholder ethanol
  
Mig bekendt indeholder Dansk benzin ikke ethanol (endnu men det kommer om et par år) og ethanol har den kedelige egenskab at det optager luftens fugt - er der meget udluftning i tanken (hvilket der normalt ikke er) KAN det medføre at ethanolen bliver mættet og der opstår et skillelag hvor ethanolen lægger sig nederst - et lille vandlag skiller så ethanol og benzin som ligger øverst
  
Jeg har aldrig set det ske - og jeg kører endda på Svensk benzin som indeholder 10% ethanol
  
Nogen sværger så til at fylde tanken helt op under vinteropbevaringen for at undgå "kondensdannelse" andre til at dræne den helt - men jeg har aldrig i praksis set noget til den ofte omtalte kondensdannelse - og jeg har fra specielister hørt at den er et rent "rygte" da den luftmængde der findes i en tank indeholder få miligram vand - så det omtalte fænomen med "kondensdannelse" hvor man får indtryk af at hele tanken vil blive fyldt med vand hvis man opbevarer den uden benzin i nogle måneder er en and - det kan ikke lade sig gøre....... simpelthen!
  
Selv forsøger jeg at have så lidt benzin som muligt på tanken under opbevaringen - men det er fordi båden opbevares ved en god nabo der har soveværelse ca 5-8 meter fra den hal hvor min båd står - og skulle det brænde vil jeg ikke bidrage til en eksplosion der er større end nødvendigt - jeg plejer faktisk at dræne tanken helt tom før vinteropbevaringen - men det er af rent brandtekniske årsager - og fordi jeg holder af naboen og gerne vil have ham også næste år  
 
Mit råd er derfor at - ikke gøre noget - hav så lidt benzin på som du nu kan - og start sæsonnen med at fylde tanken op igen - taler vi om opbevaring i op til 8-10 måneder og opbavaringen foretages et sted hvor temparatursvingningerne ikke er hyppige så sker der intet ved det
  
De aflejringer man taler om sker ved motorer der opbavares flere år med benzin i systemet
  
Skal mine motorer opbevares flere år uden brug - så kører jeg dem tomme for benzin og dræner karburator slanger etc 100 % (med trykluft) men det er kun ved opbevaring i flere år (jeg har en del antikke påhængsmotorer der opbevares i årevis på denne måde uden problemer)
  
For så at krydre det hele lidt - så findes der en alkylatbenzin som sælges på nogle tankstationer den indeholder en systetisk fremstillet benzin og kører man denne type igennem en motor før opbevaring skulle den kunne stå 5+ år uden problemer - alkylatbenzinen bruges bla til kædesave etc.
   
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-10-2008, 12:02
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: MidtSj 
					
					
						Indlæg: 474
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
			
			
				 
				kædesave
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		 Mine kædesave køre da fint på alm.benzin og 2% olie 
hvad er fordelen ved alkylatbenzinen ud over holdbarheden?  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hilsen Kim   
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-10-2008, 12:03
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Den skulle være renere - og mere miliøvenlig - ifg producenterne 
  
Ulempen er en meget højere pris 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-10-2008, 12:11
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: MidtSj 
					
					
						Indlæg: 474
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Renere ok men jeg tilsætter jo alligevel  Olie 
Den kan de ikke sælge mig   
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hilsen Kim   
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-10-2008, 12:15
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg benytter den kun til mine kædesave - Stihl har nemlig en der er færdigblandet med Stihl 2 takts olie 
  
Årsagen er hovedsageligt at jeg ikke bruger mere end ca 5-10 l benzin til savene - på 2 år - og da Alkylatbenzinen kan lagres flere år end alm benzin - ja så er det det jeg bruger 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-10-2008, 12:21
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: MidtSj 
					
					
						Indlæg: 474
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ok kunne ikke finde på at bruge olieblandetbenzin fra sidste vinter hvis der er noget tilbage bliver det brugt til at tænde op med   
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hilsen Kim   
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-10-2008, 15:46
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		når jeg regner med at det er sidste gang jeg skal tanke inden båden skal på land, tømmer jeg lige vandudskilleren og så blander jeg kaburator sprit i benzinen. jeg sejler tanken næsten tom  så der måske kun er 20-30 liter tilbage. jeg vil bare sikre mig at der ikke står vand i  filter/vandudskiller og kaburator som kan frostsprænge noget. andet gør jeg ikke. 
 det med at fylde tanken er der vist ikke ret mange forsikringer der er glade for at høre. mange gør det med diesel men ikke med benzin
                                                        
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-10-2008, 14:19
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  goffy
					 
				 
				når jeg regner med at det er sidste gang jeg skal tanke inden båden skal på land, tømmer jeg lige vandudskilleren og så blander jeg kaburator sprit i benzinen. jeg sejler tanken næsten tom  så der måske kun er 20-30 liter tilbage. jeg vil bare sikre mig at der ikke står vand i  filter/vandudskiller og kaburator som kan frostsprænge noget. andet gør jeg ikke. 
                                                       
			
		 | 
	 
	 
 Jeg har hørt at det ikke er anbefalelsesværdigt at opbevare benzin med tilsat karburatorsprit. Benzinen skal helst bruges efter at der er tilsat karburatorsprit, men jeg ved ikke hvad der er rigtigt ?  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-10-2008, 15:58
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		karburatorsprit er jo ethanol - netop det man i bla sverige blander i benzinen af miliøhensyn benzinen i de fleste eu lande indeholder ca 5-10% ethanol ethanol laves af bla træaffald mv. 
 
Mange motorfabrikanter anbefaler ikke at have ethanolblandet benzin i systemet ved langtidsopbevaring - men igen er det lidt religiøst da jeg aldrig har set et eksempel på at det skadede noget - og inden længe indeholder også den danske benzin ethanol - så vi kan slet ikke undgå det - når den danske benzin tilsættes ethanol er det ligeledes meningsløst at blande karburatorsprit i længere - jeg har hørt at vi fra 2009 også vil have 5-10% ethanol i benzinen i danmark sådan som man har haft det i årevis i udlandet
  
jeg har netop givet min båd "den sidste tankfuld" for i år - jeg tanker ethanolholdigt svensk benzin men den sidste tankfuld er så 98 oktan (mod normalt 95 oktan) 98 oktanen indeholder nemlig flere additiver - derudover er der tilsat Mercruisers "Fuel system treatment and stabilizer" om det sidstnævnte additiv hjælper noget skal jeg lade være usagt (jeg tror faktisk ikke på det har nogen effekt) - men det skader nok heller ikke - mit vandudskillerfilter er renset før vinteren og et nyt filterelement monteret (præcis som goffy skriver). Min model har aldrig givet anledning til nogle brændstofrelaterede fejl på mine motorer igennem de 30 år jeg har brugt metoden - så det virker statistisk set godt uden at det bliver til en større videnskab/religion    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af ENN; 15-10-2008 kl. 16:08.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-10-2008, 16:44
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: Vestjylland 
					
					
						Indlæg: 1,024
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg fylder tanken helt op, og har aldrig problemer    
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-10-2008, 18:33
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Min Mercruiser nærmer sig sin sidste time (i år) og vinterklargøringen foregår sådan løbende over den sidste uges sejlads - så kan man nemlig lave lidt hver dag og går ikke sur i det den sidste dag. 
 
Olie og filter er skiftet 
Brændstoffilter og vandudskiller er skiftet/renser 
Motoren er afvasket (i søvand hehe) og silikonebehandlet 
Alle bolte og møtrikker er spændt efter 
Tænding er kontroleret med tændingspistol
  
Nu udestår endnu et par timers sejlads og så kvæles motoren til sidst i konserveringsolie - manifold og varmeveksler drænes af på søsiden og glycol pumpes igennem - drevet afmonteres og stilles ned i værkstedet hvor det får ny vandpumpe + olie og får en gennemgang incl trykprøvning her i løbet af vinteren - til sidst kontroleres oplining og gimballeje smørres
  
Tændrørene ville jeg også skifte MEN de AC rør jeg købte fra USA viser sig at være de forkerte   - og jeg nægter at give ågerpriser for tændrør ved den lokale Mercruiser puscher - så tændrørene skal skiftes før næste sæsson - men jeg skal først skaffe et sæt der passer   
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-10-2008, 18:49
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Jægerspris 
					
					
						Indlæg: 977
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  ENN
					 
				 
				Min Mercruiser nærmer sig sin sidste time (i år) og vinterklargøringen foregår sådan løbende over den sidste uges sejlads - så kan man nemlig lave lidt hver dag og går ikke sur i det den sidste dag. 
 
Olie og filter er skiftet 
Brændstoffilter og vandudskiller er skiftet/renser 
Motoren er afvasket (i søvand hehe) og silikonebehandlet 
Alle bolte og møtrikker er spændt efter 
Tænding er kontroleret med tændingspistol
  
Nu udestår endnu et par timers sejlads og så kvæles motoren til sidst i konserveringsolie - manifold og varmeveksler drænes af på søsiden og glycol pumpes igennem - drevet afmonteres og stilles ned i værkstedet hvor det får ny vandpumpe + olie og får en gennemgang incl trykprøvning her i løbet af vinteren - til sidst kontroleres oplining og gimballeje smørres
  
Tændrørene ville jeg også skifte MEN de AC rør jeg købte fra USA viser sig at være de forkerte   - og jeg nægter at give ågerpriser for tændrør ved den lokale Mercruiser puscher - så tændrørene skal skiftes før næste sæsson - men jeg skal først skaffe et sæt der passer   
			
		 | 
	 
	 
 prøv at kigge her engang:
 http://marineparts24.dk/shop/index.p...a23aecca815773 
		
		
		
		
		
		
		
			
			
			
			
				 
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-10-2008, 18:56
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		jeg bestiller 2 sæt hos marineparts + noget mercruiser olie i løbet af aftenen - priserne er gode og produkterne de rigtige 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-10-2008, 19:08
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  BrianL
					 
				 
				Jeg har hørt at det ikke er anbefalelsesværdigt at opbevare benzin med tilsat karburatorsprit. Benzinen skal helst bruges efter at der er tilsat karburatorsprit, men jeg ved ikke hvad der er rigtigt ? 
			
		 | 
	 
	 
 den slat benzin der er i tanken bliver blandet med 150 liter når der skal tankes første gang til foråret. det har fungeret uden problemer motoren starter altid uden problemer og det gjorde min gamle motor også  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-10-2008, 20:38
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Jess
					 
				 
				
			
		 | 
	 
	 
 Jeg har tidligere købt tændrør, anoder, gearolie mv her:
 http://www.wassersport-kellermann.de/
Billig forsendelse og ingen told og moms + fortoldningsgebyr. 
De sælger originale Mercury dele så der er nok en lille overpris på NGK tændrør når der også er et Mercury reservedels nummer på    
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-10-2008, 22:40
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  goffy
					 
				 
				den slat benzin der er i tanken bliver blandet med 150 liter når der skal tankes første gang til foråret. det har fungeret uden problemer motoren starter altid uden problemer og det gjorde min gamle motor også 
			
		 | 
	 
	 
 Der er skrevet utroligt meget om dette emne på diverse amerikanske båd sider og konklusionen er at man ikke bør have alkohol baseret karburatorsprit i tanken under vinteropbevaring. Hvis du endelig vil bruge et "karburatorsprit" produkt under opbevaring så skal det være et ikke alkohol baseret produkt såsom:  http://www.iboats.com/MDR_Gasoline_W...m/view_id.3474
Bemærk her:  http://www.mdramazon.com/productCata...=Water+Zorb%99 at det ikke må bruges til E-10 benzin.
 
Til E-10 benzin skal man bruge et andet produkt:  http://www.mdramazon.com/productCata...+in+E%2D10+gas 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-10-2008, 22:51
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  BrianL
					 
				 
				
			
		 | 
	 
	 
 jeg har brugt det de sidste 15 år uden problemer   
i år snyder jeg da jeg lader båden ligge i vandet og regner med at der også skal sejles nogle ture i vinter halvåret.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
		
		
		 | 
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		  Flad visning 
		
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
		
			 
			Similar Threads
		 | 
	 
	| Emne | 
	Emne forfatter | 
	Forum | 
	Svar | 
	Sidste indlæg | 
 
	| 
		
		 Benzin læk
	 | 
	erjohans | 
	Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer | 
	12 | 
	22-08-2009 13:43 | 
 
	| 
		
		 Vinteropbevaring.
	 | 
	Miss Mancini | 
	Off topic | 
	10 | 
	31-07-2009 18:32 | 
 
	| 
		
		 Benzin i olien???
	 | 
	Wulff | 
	Motor | 
	22 | 
	22-07-2009 22:05 | 
 
	| 
		
		 Benzin
	 | 
	Casper T | 
	Off topic | 
	4 | 
	29-07-2008 09:53 | 
 
	| 
		
		 Motor - Benzin
	 | 
	KS1 | 
	Generelle spørgsmål | 
	1 | 
	22-06-2008 12:26 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,255 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, MarkHarril | 
	 
			
		
	 
 
			 |