Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 333
2 medlemmer og 331 gæster
BrentCah, Raymondcraro
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 13-02-2010, 14:30
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej
Om jem & fisk dunkraften kan holde, til at bruge, ved jeg ikke, men kunne godt tvivle på om den kunne.

Men jeg har haft et lignende system, på en tidligere båd.
Det var dog lavet, med en actuator fra linak, som er beregnet til at blive brugt meget.
Jeg havde også lavet en rustfri stang (ø 25 mm) gennem hækken, jeg havde lavet et rustfrit, rør, med tætningsring, og skrabering, så her var ingen "slup".
Så nej den behøves ikke at være monteret i et stort hul, der skal bare være en nylonklods for enden at stangen, som er afrundet, så den kan glide op af den faste del af motorbenet.
Det virkede fortrinligt på en 25 hk motor, slet ingen problemer med at trimme op, heller ikke ved max belastning...


mvh jens
Reply With Quote
  #2  
Gammel 13-02-2010, 18:29
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by je__ns Se indlæg
der skal bare være en nylonklods for enden at stangen, som er afrundet, så den kan glide op af den faste del af motorbenet.
Det virkede fortrinligt på en 25 hk motor, slet ingen problemer med at trimme op, heller ikke ved max belastning...


mvh jens
Det lyder som en løsning.

Måske lige et par skinner på motorbenet til at tage det værste slid.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-02-2010, 10:53
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har ikke selv lavet et, blot tænkt det kunne gøres nemt og billigt... Den omtalte donkraft er en sakse-donkraft og er med garanti holdbar nok til at agere powertrim... Der er jo kun belastning af selv metallet når motoren ikke kører, det vil ikke blive overført kræfter til elmotoren/tandhjulet gennem gevindstangen på selv donkraften, systemet er selvlåsende...Hvis man ikke vil lave en glide-mekanisme kan man montere en bælg istedet for pakdåse, den er jo over vandlinjen og kræver ikke som sådant andet en den er stænktæt.... Men som sagt, brug den løsning der passer til din fantasi og båd... Denne tråd er kun en tænkt løsning på at lave et powertrim til en brøkdel af prisen, samt nemt at lave og montere for de fleste...Jeg vil nok prøve at lave et selv her til sommer bare for sjov . . .
Mvh Christian
Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-02-2010, 10:59
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Man kunne måske også bruge donkraften til at åbne en motorrumsluge ?
Hmm.. den skal der lige tænkes over.
Men husk. det er ikke en gnistfri marinedel.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #5  
Gammel 14-02-2010, 12:06
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Du kan vel ikke bare lave en bælg, så er der jo ikke noget som styere stangen.
Så skal stangen fastgøres til motoren, i et drejeled, hvilket så jo vil forhindre tiltning af motoren.Det vil nok heller ikke være nemt, at få lavet et drejeled på motoren...

Det system jeg lavede, med en styrebøsning i hækken, med tætnings og skrabering fungerede max.
Slet ingen problemer med, at nylonklodsen kørte op af motorbenet, jeg sleb lige let så der var en jævn overflade, jeg obseverede ingen slid i metallet på motoren.
Jeg havde så meget vandring, at det også fungerede som lavtvandsbeslag.

Så skulle jeg lave det igen, blev det med en Linak aktuator, og fast styrebøsning i hækken.
Det har jeg afprøvet, og det virker helt uden problemer.

mvh jens
Reply With Quote
  #6  
Gammel 14-02-2010, 22:00
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Donkraften har så lang vandring den også kan bruges til at tilte motoren med elektrisk hvis man ønsker det, det afgøres af hvor tæt på motorens vippeaksel man tilslutter den, den har nemt kræfter nok til en placering tæt på akslen... Men det er da ingen problem at lave et fastgørelse på det der er der i forvejen eller lave et andet knap-af system.... Det skal jo helst ikke kun virke ved sejlads fremad, men også kunne holde motoren når man bakker, det kan dit system ikke hvis jeg har forstået det ret... Men som sagt, der er tusind løsninger, det er kun fantasien der sætter grænsen... Der er allerede flere der har kontaktet mig og sagt de vil prøve at lave et med omtalte saks donkraft... så der kommer nok en masse smarte forskellige løsninger på samme problem...lav løsninger i stedet for begrænsninger, så skal der nok blive lavet mange gode DIY powertrim.... Mvh Christian
Reply With Quote
  #7  
Gammel 14-02-2010, 22:24
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu ved jeg ikke, hvilken påhængsmotor størrelse du tænker på?
Men at lave den med både trim og tilt, ved at plasere den tæt på motorens omdrejningspunkt den tror jeg ikke rigtig på.
Typisk vil der jo ikke være plads, til en koblings anordning når motoren er trimmet helt ind.
At lave et klik af/på system tjaa, det lyder jo besnærende, men næppe muligt at lave, medmindre man skal rode med at fjerne en sprosbolt, hvilket der ikke vil være plads til.

Så alt i alt vil jeg ikke anse det for muligt, at lave det ret meget anderledes, end som jeg har beskrevet.

Med det system jeg lavede virkede motorens normale "benlås" ved bak
Dog ikke når den var tiltet ud til lavvands sejlads, men ikke noget problem, da jeg aldrig bakker ved lavvandssejlads...

jens
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,135
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, RosiePremo
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:32.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden