» Online brugere: 134 |
0 medlemmer og 134 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

01-01-2010, 21:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Interessant sæt.
Prisen, hmm tjaeh. Jeg synes at den skulle have været bedre lakeret, til 40.000 kr. Slanger, rør, spændebånd, generator, hele gøje-møget har fået af en spraydåse. Motoren er efterhånden en gammel sag, som sikkert går fint nok, men ingen ved hvor meget den har kørt. Turboen(kompressorhuset) er ikke koblet til, så vidt jeg kan se. Kun udstødningsturbinen. Er det en marineturbo? Hvis ikke, så skal den pakkes ind i en "varmepose" eller der skal laves et skjold, så den ikke sætter ild til noget.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det setup rent faktisk har sejlet i en båd. Så længe man har en diesel sammen med et drev med klokobling, har man problemet at den kan være vanskelig at få ud af gear. På land går det fint nok, men i vandet er det anderledes.
Kender en, som koblede en Nissan Patrol motor sammen med et OMC Cobra drev, og han kunne stort set aldrig få den i frigear, medmindre han stoppede motoren. At stille motoren langt ned i tomgang hjalp intet.
"Shift assist" systemet, som tager tændingen på benzinmotoren er ikke nødvendigvis nemt at få til at virke på en diesel.
Der kan selvfølgelig være tilfælde, hvor problemet er mindre, f.eks hvis man ikke har behov for at sejle så stærkt og derfor har en mindre propel.
Denne motor koster det samme, man mangler så drevet. Men den ser mere tillokkende ud synes jeg.
http://www.marinediesel-arndt.de/pub...zyl.-95-ps.php
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

01-01-2010, 22:24
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Vurderet ud fra billedet, er transom og drev ikke designet til motoren - det ser ud som at det blot følger med og så skal køberen selv bygge det sammen. Drevet er i øvrigt et tudse-gammelt Alpha One Gen I årgang 1983 - 1990.
Enig i lakeringen - det ser ikke godt ud, hvilket kan dække over motorens faktiske stand.
Problemet med klokobling og dieselmotor kan være en blandet cocktail. Det ultimative er konisk kobling, så er der ikke behov for cut-off switch mv.
Motoren er så vidt jeg kan se ikke en decideret marinemotor - måske købt hos en ophugger og forsøgt mariniseret med varmeveksler, turbo mv. Varmeveksleren, køler og udstødningsmanifold i een og samme enhed fra Bowman - fint setup, men det redder ikke en motor, der er i behov for en evt. renovering.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

01-01-2010, 22:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Det er dælme et fint link - jeg har undret mig over, at udbredelsen af de stærke Mercedes-Benz diesler ikke har fundet vej til marinesegmentet.
Firmaet har nogle fine motorer op til 113 HK evt. kombineret med Volvo Penta drev, som altid er med konisk kobling. Det er den rette kombination. Priser omkring 5400,- EUR virker ikke skræmmende dog under forudsætning af, hvilken motorstørrelse der er tale om, og ikke mindst, hvad der medfølger i denne pris.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

02-01-2010, 09:46
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Virkelig sejt sæt! Går stadig og drømmer om en 3-4 liters diesel med Turbo i båden
H-Blue hvornår skal vi igang med sådan en mercer motor? 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

02-01-2010, 12:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Virkelig sejt sæt! Går stadig og drømmer om en 3-4 liters diesel med Turbo i båden
H-Blue hvornår skal vi igang med sådan en mercer motor? 
|
Ohh, ja. I den sidste tid er jeg godtnok begyndt at droppe tankerne om to stk V6'ere til fordel for to styk Mercedes OM 603 (6 cyl 113 hk)
Båden bliver ikke nogen raket med det sæt, men den skulle nok kunne komme op at plane og gå 20 knob, uden motorerne er ved at skilles ad. Det er jo egentlig det man for det meste har brug for.
Den gamle benzin OMC'ere havde jo 120 hk. 113 diesel hk trækker nok mindst lige så godt. SX drevene er også bedre til at flytte noget vand, i forhold til de gamle elektriske OMC'ere.
Jeg havde overvejet OM 606 (6 cyl 24V 136 hk), men er gået lidt væk fra dem. Af den simple årsag, at uanset hvilken motor man vælger, SKAL der turbo på, før der bliver noget der rykker.
Og jeg vil hellere have et par OM 603 med Turbo, end en OM 606 med turbo. 603'eren er en mere simpel motor og ikke så kostbar/vanskelig at anskaffe.
Så planen er:
Find to stk OM 603'ere i Tyskland med max 200.000 km på klokken. (så burde det ikke være nødvendig at lukke dem op og hovedrenovere)
Marinisere dem (manifold, varmeveksler, rørføring + div) med den bagtanke at det samme mariniseringsudstyr skal kunne bruges på en turbomotor.
Så sejler vi (år 20XX)
Er den bovlam ad helvede til, find et par turbomotorer og byt mariniseringen over på dem + lav det sidste rørføring.
Voila!, så har vi en raket (måske)
Der var i øvrigt en sjuk, som ringede her til formiddag og fortalte at han stod ved en hugger og kiggede på en hel Mercedes med en 603 motor i, som kunne købes for 3500. Det var billigt, men den havde gået 50000000000000000000 km.
I Tyskland er der ofte motorer som har gået omkring 200.000 eller mindre, det er mere interessant.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

02-01-2010, 13:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Ja, marinisering af Mercedes-Benz diesler med Bowman varmeveksler, manifold og køler, vil være oplagt.
Helt enig i kilometertallet for hyrevognsmotorer - det er som ofte skyhøjt.
Der findes flere udenlandske firmaer der sælger toprenoverede MB diesler lige fra de små 4 cylindrede til de store V12 industridiesler.
Turbo er jeg ikke så begejstret for på bådmotorer. I min tid som lastvognsmekaniker oplevede jeg tit motorhavarier pga. turboen. Som ofte udløser et motorhavari pga. eksploderet turbo en renovering af motoren.
I Tyskland kan man være heldig at finde en W124 dieselmotor med lavt kilometertal - produceret i perioden 1985 til 1994 - men lavt kilometerantal på mange år, kan også være skidt for en motor.
Jeg ville uden tvivl pakke motoren om, hvis jeg valgte at købe en brugt til båden.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

02-01-2010, 16:05
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Så vidt jeg lige kan finde frem til, laver Bowman ikke en Kombi køler (varmeveksler & udstødningsmanifold i samme enhed) til 603 motoren. Ærgeligt, for det er ellers en skide god ide og det sparer plads.
Den som sidder på de motorer fra MarineDiesel Arndt i Tyskland, laver de selv. Den kan købes for lidt over 1000 Euro.
Min plan var at svejse en manifold selv, og så tage en varmeveksler fra en Mercruiser 3,7L 4 cyl (den 4" udgave). Den har nogle dejlige universale studser, mens en V8 veksler næsten altid har studser, der er uhensigtsmæssige, medmindre den skal sidde på en V8'er.
Der bliver slagtet en del 3,7 Mercruisere, den kan være lidt vanskelig at have med at gøre, men veksleren er jo fin nok.
Jeg vil lave den selv, så den kan forberedes for at turboen måske kan sidde midt på manifolden, i stedet for helt bagude. Så er den lidt væk fra noget den kan brænde.
Jeg er egentlig ikke så bekymret for en turbo i båden. Men vil nok vælge en marineturbo fra en Volvo Penta motor. Havde overvejet en kompressor i stedet for, så er man fri for at tænke på varmen, men synes at de er hammerdyre.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,651
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Zakazat_ijel |
|