Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 287
0 medlemmer og 287 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Se afstemningsresultat: Hvornår slutter/sluttede 2009 sæsonen for dig?
Midt september 1 3.13%
Slut september 5 15.63%
Start oktober 6 18.75%
Midt oktober 9 28.13%
Slut oktober 3 9.38%
Start november 2 6.25%
Midt novemeber 2 6.25%
Slutter.? jeg sejler selvfølgelig hele året. 4 12.50%
Stemmer: 32. Du må ikke afgive din stemme

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 29-09-2009, 21:06
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
min lille 3,0 er ikke nok til at varme en SX drev op
jeg har prøvet at lægge hånden på drevet efter 2 timers sejlads med 13-14 knob og den er kun lunken
SX'en har jo også en oliepumpe, som skovler olien lidt rundt i drevet, det er formentlig med til at holde temperaturen lidt nede.

Af en eller mærkelig grund er der ikke pumpe på Duoprop og de nye SX drev.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #2  
Gammel 29-09-2009, 21:15
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
SX'en har jo også en oliepumpe, som skovler olien lidt rundt i drevet, det er formentlig med til at holde temperaturen lidt nede.

Af en eller mærkelig grund er der ikke pumpe på Duoprop og de nye SX drev.
hvornår stoppede de med at have oliepumpe i drevet. min er fra marts 2005 ?
og hvor sidder den ?
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 30-09-2009, 06:56
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
hvornår stoppede de med at have oliepumpe i drevet. min er fra marts 2005 ?
og hvor sidder den ?
Jeg har kigget lidt i mine bøger, men har ikke kunnet finde ud af hvornår de holdt op med det. Det hedder sig bare at "oil slinger" som pumpehjulet hedder er "not used on later models"

Den er presset på kronhjulet, på skrueakslen, det vil sige at den sidder helt fremme i "torpedoen". Det er bare et skovlhjul som kører når drevet er i gear.

Så man kan altså ikke lige se efter om den sidder der. (Medmindre man tager drevet med til tandlægen og lader ham røntgen-fotografere det.....)

Men det er nok ikke sikkert at den sidder på dit drev, for den model SX du har udgår i 2007, så din må nok betegnes som en af de senere.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 30-09-2009, 15:28
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg har fundet en tegning som er dateret 8-3-2005 men om det er datoen på hvornår tegningen er lavet eller om drevet er fra 2005 ??
ringen vises som nr. 7 på tegningen og heder OIL SLINGER
Attached Images
File Type: jpg drev.JPG (183.0 KB, 9 views)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-09-2009, 17:06
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
jeg har fundet en tegning som er dateret 8-3-2005 men om det er datoen på hvornår tegningen er lavet eller om drevet er fra 2005 ??
ringen vises som nr. 7 på tegningen og heder OIL SLINGER
Ja, det er oliepumpen, ikke særlig kompliceret, men et godt påhit, synes jeg.

Spørgsmålet er om når Volvo skriver " not used on later models" så mener den generation SX drev fra 2007 og frem, som er helt anderledes at se på.............

Nu vi har den eksploderede tegning fremme, kan jeg fortælle at leje nr 4, bagved spidshjulet, er det samme som er brugt i Mercruiser Bravo 1.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-09-2009, 20:57
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Har lige siddet og rodet i nogle flere tegninger og ser at der er nogle SX drev før 2007 som ikke har pumpen. Det var bl.a SX-MACLT og SX -M1
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #7  
Gammel 30-09-2009, 21:13
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
mit drev hedder:
SX-M 1,97
3868895
4202137521


1,97 står for gearingen
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 29-09-2009, 21:17
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Citér:
Originally Posted by Skibsbyggeren. Se indlæg
Hej Norvik,
det kan sagtens lade sig gøre, at få tæringer i skrueakslen, selvom den er i rustfrit stål!
Jeg har set et par "grimme" eksempler, pga. af manglende tærezink.
Det kan ske på grund af dårlig jordforbindelse i havnens landstrømsanlæg, eller en nabobåd med en dårlig jordforbindelse, eller mangel på samme.
Hej Skibsbyggeren.
Kræver det ikke at jeg selv har båden koblet til landstrøm?
Men selvfølgelig.. better safe than sorry! Kan jeg få sådan en møtrik, skal det selvfølgelig monteres. Kan jeg i så fald lade motoren anodebeskytte ad den vej? Og er det lige så godt som at bruge motoranoder?

Mvh
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Student 2009:) nicolajjetrider Off topic 20 24-06-2009 16:55
sommerferie 2009 goffy Billeder fra træf/ture på vandet 27 22-05-2009 10:17
Bådudstilling 2009. Miss Mancini Off topic 6 30-10-2008 21:01

» Statistikker
Medlemmer: 127,770
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, https://babelcube.com/use
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:24.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden