Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 215
1 medlemmer og 214 gæster
Anya128Ma
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-09-2009, 09:09
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Helt enig Rolf, jeg har virkelig os prøvet meget forskelligt på mine motorer uden der skete noget men nu har de fleste af mine maskiner os været a ældre dato uden teknik.

Hvad siger du til at 15w40 på en 5.0MPI 2005 260hk? Den har jeg tænkt lidt over nemlig. Men tror nu måske det er meget godt, den olie er vist bare lidt længere om at komme i temperatur ik? F.eks os den du sælger Rolf den 25w40? er den ikke meget tyk og hvordan er den god?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook

Sidst redigeret af nicolajjetrider; 25-09-2009 kl. 09:14.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 25-09-2009, 09:16
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg

Hvad siger du til at 15W40 på en 5.0MPI 2005 260hk?
Det ville jeg ikke være nervøs for.

Måske ENN - endnu engang - vil komme med sine holdninger, synspunkter, erfaringer mv. til spørgsmålet omkring olie på drivlinien.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-09-2009, 09:20
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg har igennem de seneste måneder lavet et eksperiment med en Opel Vectra 2000 16V, hvor der er stort olieforbrug.

Jeg har påfyldt Mercruiser 25W40 motorolie sammen med 1,5 liter Mercruiser High Performance drevolie - ja, I læste rigtigt.... Der er drevolie på motoren.

Bilen har nu kørt 20000 km siden eksperimentet startede, og olieforbruget er stærkt reduceret.

Motoren fungerer helt upåklageligt og trækker glimrende op til 225 km/h.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-09-2009, 09:24
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Nej nervøs ville jeg nu heller ikke sige jeg er men syntes måske det er lidt (gammeldags bil olie) Men igen det nok bare min tankegang

Troed måske en MPI sku have noget finere men igen blokken er jo det samme det er vel kun indsprøjtningen der er anderledes?

- Opel Vectra Projekt: hahahahaha, det gad jeg nu godt se Prøv evt. savsmul og bananer også

Men fedt du ekspermintere. 25w40 er ret tykt right?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-09-2009, 09:26
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jeg har igennem de seneste måneder lavet et eksperiment med en Opel Vectra 2000 16V, hvor der er stort olieforbrug.

Jeg har påfyldt Mercruiser 25W40 motorolie sammen med 1,5 liter Mercruiser High Performance drevolie - ja, I læste rigtigt.... Der er drevolie på motoren.

Bilen har nu kørt 20000 km siden eksperimentet startede, og olieforbruget er stærkt reduceret.

Motoren fungerer helt upåklageligt og trækker glimrende op til 225 km/h.
det svarer jo til det man gjorde for 20-30 år siden.
dengang brugte man mineralsk 20 eller 30 olie og var motoren slidt eller brugte olie kunne en 40 eller 50 olie gøre det.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 25-09-2009, 09:31
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Goffy det er nu du skal huske og forklare hvad de forskellige gør

20 ?

30 ?

40 ?

50 ?

Nu hænger du på den, det er faktisk rigtig spændene læsning om olie
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #7  
Gammel 25-09-2009, 09:41
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Goffy det er nu du skal huske og forklare hvad de forskellige gør

20 ?

30 ?

40 ?

50 ?

Nu hænger du på den, det er faktisk rigtig spændene læsning om olie
Ha Ha unge mand før du blev født hed olierne sae 20 / sae 30 / sae 40 ovs.
ikke noget med multi olier som 15-40
sae 20 er tynd (til om vinteren) og sae 50 tyk som sirup
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 25-09-2009, 09:44
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Drevolien fra Mercruiser er i området 80W90.

Projektet med drev- og motorolie bliver løbende opdateret herinde.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #9  
Gammel 25-09-2009, 09:46
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Som jeg har forstået det, er det første tal udtryk for oliens viskositet når den er kold, og det sidste tal for, når den er varm.

Har jeg ret gælder det om at have et så lavt første tal som muligt, samtidig med man har et så højt 2.tal som muligt. Det vil altid være et kompromis, og i de fleste olier som er til at købe for penge, følges de to tal gerne sammen så et lavt 1.tal også er lig med et lavt 2.tal.

Dog findes der også olier, som eks.vis Castrols 10w/60, som spænder vidt. Men den er også stjerne dyr. Jeg kørte på den engang da jeg havde adgang til lave priser på motorolie, og den er surveræn til at holde olietrykket oppe, selv ved en meget varm og endda meget slidt motor. (Tunet Volvo B18) Ingen anden olie jeg har prøvet, har været sammenlignelig med den.

Forskellen på mineralsk/semi/helsyntetisk, er vel på skifteintervallet og smøreevnen varm og kold.(?)

Mvh
Reply With Quote
  #10  
Gammel 25-09-2009, 12:32
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Olietyper defineres således
Eks. 15W-40 her står de 15W for viskositeten ved kold olie ( W står for winter)¨
De 40 står for viskositeten ved varm ( 100 GR. c.)

Så en 5W-40 er kun tyndere når den er kold

Nok så vigtigt er bogstav kombinationerne
en olïe kan eks hedde cj/se Her betyder c førstevalg til disel motore, s står for sekundær valg til benzinmotore.
Efterfølgende bogstaver (j + e) står for oliens kvalitet jo længer op i alfabetet jo bedre olie.
( c dårlig j meget bedre)

Så er olien til en benzinmotor kan den eks. hedde sm/ci
Reply With Quote
  #11  
Gammel 20-10-2009, 07:58
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Umiddelbart ser det ud til at Volvo anbefaler en 10W40 olie i både motor og drev (på min AQ170C). Hvorfor er der så stor forskel på Mercruiser og Volvo på drevolien?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #12  
Gammel 25-09-2009, 09:43
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Question Motorolietyper

Rigtig godt initiativ.
Jeg synes det et en jungle og jo mere man spørger de kloge, får man et svar afhængig af hvad man selv sælger eller bruger. Jeg har følgende maskiner:
---Mercruiser 3,0 LX, benzin 1997, lettere nyrenoveret 2009. kører max 15t i 2009.
---Toyota Avensis, 1,8 benzin, 1998 220.000km. Planet topstykke 2004, ny toppakning 2007 og bruger pt. for meget olie. Der efterfyldes med Texaco mineralsk 15w40. kører ca. 20.000 pr. år
---Peugeot 806, 2,0 HDi diesel 2000, 275000km. Ved ikke hvad der er anvendt tidligere; men har skiftet til Q8 formula 10w40
---Plænetraktorer med 4 takt 10 / 13,5hk, anvendes mineralsk 15w40

Nedennævnte svinger i pris fra 40/L til 25/L, fra venstre.
Attached Images
File Type: jpg Billede0552.jpg (277.4 KB, 2 views)
File Type: jpg Billede0553.jpg (189.8 KB, 1 views)
File Type: jpg Billede0554.jpg (252.0 KB, 1 views)
__________________
Hilsen Leif
medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Ny mercruiser syntetisk olie ENN Generelle spørgsmål 1 21-06-2009 14:34
2 takts olie ENN Motor 6 15-05-2009 16:35
Hvor meget olie ? Strøyer Motor 4 02-03-2009 20:15
Mercruiser 3,0 Olie skift, Anders kr Motor 7 01-11-2008 18:31
Mercruiser olie ENN Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 18 17-10-2008 19:03

» Statistikker
Medlemmer: 128,139
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Anya128Ma
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden