|
 |

25-09-2009, 09:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Helt enig Rolf, jeg har virkelig os prøvet meget forskelligt på mine motorer uden der skete noget men nu har de fleste af mine maskiner os været a ældre dato  uden teknik.
Hvad siger du til at 15w40 på en 5.0MPI 2005 260hk? Den har jeg tænkt lidt over nemlig. Men tror nu måske det er meget godt, den olie er vist bare lidt længere om at komme i temperatur ik? F.eks os den du sælger Rolf den 25w40? er den ikke meget tyk og hvordan er den god  ?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Sidst redigeret af nicolajjetrider; 25-09-2009 kl. 09:14.
|

25-09-2009, 09:16
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Hvad siger du til at 15W40 på en 5.0MPI 2005 260hk?
|
Det ville jeg ikke være nervøs for.
Måske ENN - endnu engang - vil komme med sine holdninger, synspunkter, erfaringer mv. til spørgsmålet omkring olie på drivlinien.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

25-09-2009, 09:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Jeg har igennem de seneste måneder lavet et eksperiment med en Opel Vectra 2000 16V, hvor der er stort olieforbrug.
Jeg har påfyldt Mercruiser 25W40 motorolie sammen med 1,5 liter Mercruiser High Performance drevolie - ja, I læste rigtigt....   Der er drevolie på motoren.
Bilen har nu kørt 20000 km siden eksperimentet startede, og olieforbruget er stærkt reduceret.
Motoren fungerer helt upåklageligt og trækker glimrende op til 225 km/h.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

25-09-2009, 09:24
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Nej nervøs ville jeg nu heller ikke sige jeg er men syntes måske det er lidt (gammeldags bil olie) Men igen det nok bare min tankegang
Troed måske en MPI sku have noget finere men igen blokken er jo det samme det er vel kun indsprøjtningen der er anderledes?
- Opel Vectra Projekt: hahahahaha, det gad jeg nu godt se Prøv evt. savsmul og bananer også
Men fedt du ekspermintere. 25w40 er ret tykt right?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

25-09-2009, 09:26
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Jeg har igennem de seneste måneder lavet et eksperiment med en Opel Vectra 2000 16V, hvor der er stort olieforbrug.
Jeg har påfyldt Mercruiser 25W40 motorolie sammen med 1,5 liter Mercruiser High Performance drevolie - ja, I læste rigtigt....   Der er drevolie på motoren.
Bilen har nu kørt 20000 km siden eksperimentet startede, og olieforbruget er stærkt reduceret.
Motoren fungerer helt upåklageligt og trækker glimrende op til 225 km/h.
|
det svarer jo til det man gjorde for 20-30 år siden.
dengang brugte man mineralsk 20 eller 30 olie og var motoren slidt eller brugte olie kunne en 40 eller 50 olie gøre det. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

25-09-2009, 09:31
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Goffy det er nu du skal huske og forklare hvad de forskellige gør
20 ?
30 ?
40 ?
50 ?
Nu hænger du på den, det er faktisk rigtig spændene læsning om olie 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

25-09-2009, 09:41
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Goffy det er nu du skal huske og forklare hvad de forskellige gør
20 ?
30 ?
40 ?
50 ?
Nu hænger du på den, det er faktisk rigtig spændene læsning om olie 
|
Ha Ha unge mand før du blev født hed olierne sae 20 / sae 30 / sae 40 ovs.
ikke noget med multi olier som 15-40
sae 20 er tynd (til om vinteren) og sae 50 tyk som sirup
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

25-09-2009, 09:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Drevolien fra Mercruiser er i området 80W90.
Projektet med drev- og motorolie bliver løbende opdateret herinde.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

25-09-2009, 09:46
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Som jeg har forstået det, er det første tal udtryk for oliens viskositet når den er kold, og det sidste tal for, når den er varm.
Har jeg ret gælder det om at have et så lavt første tal som muligt, samtidig med man har et så højt 2.tal som muligt. Det vil altid være et kompromis, og i de fleste olier som er til at købe for penge, følges de to tal gerne sammen så et lavt 1.tal også er lig med et lavt 2.tal.
Dog findes der også olier, som eks.vis Castrols 10w/60, som spænder vidt. Men den er også stjerne dyr. Jeg kørte på den engang da jeg havde adgang til lave priser på motorolie, og den er surveræn til at holde olietrykket oppe, selv ved en meget varm og endda meget slidt motor. (Tunet Volvo B18) Ingen anden olie jeg har prøvet, har været sammenlignelig med den.
Forskellen på mineralsk/semi/helsyntetisk, er vel på skifteintervallet og smøreevnen varm og kold.(?)
Mvh
|

25-09-2009, 12:32
|
|
Olietyper defineres således
Eks. 15W-40 her står de 15W for viskositeten ved kold olie ( W står for winter)¨
De 40 står for viskositeten ved varm ( 100 GR. c.)
Så en 5W-40 er kun tyndere når den er kold
Nok så vigtigt er bogstav kombinationerne
en olïe kan eks hedde cj/se Her betyder c førstevalg til disel motore, s står for sekundær valg til benzinmotore.
Efterfølgende bogstaver (j + e) står for oliens kvalitet jo længer op i alfabetet jo bedre olie.
( c dårlig j meget bedre)
Så er olien til en benzinmotor kan den eks. hedde sm/ci
|

20-10-2009, 07:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Umiddelbart ser det ud til at Volvo anbefaler en 10W40 olie i både motor og drev (på min AQ170C). Hvorfor er der så stor forskel på Mercruiser og Volvo på drevolien?
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

25-09-2009, 09:43
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
|
|
Motorolietyper
Rigtig godt initiativ.
Jeg synes det et en jungle og jo mere man spørger de kloge, får man et svar afhængig af hvad man selv sælger eller bruger. Jeg har følgende maskiner:
---Mercruiser 3,0 LX, benzin 1997, lettere nyrenoveret 2009. kører max 15t i 2009.
---Toyota Avensis, 1,8 benzin, 1998 220.000km. Planet topstykke 2004, ny toppakning 2007 og bruger pt. for meget olie. Der efterfyldes med Texaco mineralsk 15w40. kører ca. 20.000 pr. år
---Peugeot 806, 2,0 HDi diesel 2000, 275000km. Ved ikke hvad der er anvendt tidligere; men har skiftet til Q8 formula 10w40
---Plænetraktorer med 4 takt 10 / 13,5hk, anvendes mineralsk 15w40
Nedennævnte svinger i pris fra 40/L til 25/L, fra venstre.
__________________
Hilsen Leif
medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,139
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Anya128Ma |
|