| 
	
		
			
				| » Online brugere: 376 |  
| 0 medlemmer og 376 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				24-08-2009, 14:47
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		Det er nogle dejlige billeder Dan    Specielt Komprissions billedet   
Jeg har idag undersøgt reservedels priserne idag på stumper til den. De er klar til levering og priserne er ganske gunstige. |  
	
	| 
			
			 
			
				25-08-2009, 09:04
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det viste sig at blive meget dyrt at få et topstykke hjem fra USA, så det er droppet i første omgang. Jeg ved at man ikke kan/må svejse i et topstykke, men er det ikke muligt at rengøre sådan et tæret område og så lægge noget kemisk metal i/på for at tætne? Der er (så vidt jeg ved) kun et hul og det er lige bag termostathuset, hvor hullet faktisk går "retur" til cirkulationspumpen. 
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				25-08-2009, 09:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Albjerg  Det viste sig at blive meget dyrt at få et topstykke hjem fra USA, så det er droppet i første omgang. Jeg ved at man ikke kan/må svejse i et topstykke, men er det ikke muligt at rengøre sådan et tæret område og så lægge noget kemisk metal i/på for at tætne? Der er (så vidt jeg ved) kun et hul og det er lige bag termostathuset, hvor hullet faktisk går "retur" til cirkulationspumpen. |  har du prøvet hos div. auto ophuggere  det er jo samme motor som volvo 164 (B30) 
jeg  har med held fundet stumper til min gamle motor som jo var en B20
 
fandt lige denne side. http://www.dataophug.dk/index.asp?id...KE&SearchPart=
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
				 Sidst redigeret af goffy; 25-08-2009 kl. 09:46.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				25-08-2009, 10:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		
		
		
		
		
		
			
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				04-09-2009, 12:47
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
				
				Motortype?
			 
 
                  
		Hjælp. Når nu jeg skal have nye pakninger til motoren er det ret afgørende at det er den rigtige model AQ170 A/B/C. Jeg tror selv at det er en C-model, men den har ikke længere noget typeskilt. På billedet viser jeg det som er stemplet i motorblokken. Volvo har været på sagen i nogle uger, men lader ikke høre fra sig. Er der nogen der kan hjælpe mig med at tyde dette eller komme med andre tips til at finde typen??? 
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				04-09-2009, 13:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		I min søgen efter en løsning på dit problem fandt jeg de her sider, der er ikke svar på dit spm. men det er et par udmærket sider.http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/
http://www.thestraycat.net/files/Vol...p%20Manual.pdf
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 
				 Sidst redigeret af Strøyer; 04-09-2009 kl. 13:32.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				04-09-2009, 13:45
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		tror du ikke at grundmotoren er ens om den hedder A/B/C  så det er de samme pakninger. 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				04-09-2009, 13:47
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja. 
Det ser ud til at de forskellige repsæt passer på både A, B og C modellerne.
 
EDIT: 
nej de er forskellige..  som Rolf siger.
http://www.ellismarinesupply.com/sie...vo/gaskets.pdf 
AQ170A — 18-2814 18-2812 
AQ170B 18-2816 18-2814 18-2812 
AQ170C 18-2817 18-2814 18-2811
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 
				 Sidst redigeret af Strøyer; 04-09-2009 kl. 14:02.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				04-09-2009, 14:01
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er nemlig det der er problemet... Og hvordan finder jeg så ud af typen? 
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				04-09-2009, 14:03
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hmm.. 
Det er sgu ikke nemt, her er årgangene.
http://images.google.dk/imgres?imgur...a%3DN%26um%3D1 
Volvo Penta AQ170 A  1969-1972 
Volvo Penta AQ170 B  1972-1973 
Volvo Penta AQ170 C  1973-1978
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				04-09-2009, 14:04
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Strøyer   |  Derfor hælder jeg osse mest til en C-model...
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				04-09-2009, 15:56
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		på Volvo`s hjemmeside kan man kontakte dem hvis der er spørgsmål, så jeg sendte lige en mail og spurgte om hvordan man ser forskel på de motorer.  
Nu bliver det spændende om de sender et svar.   
jeg vender selvfølgelig tilbage med besked.
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				04-09-2009, 16:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by goffy  på Volvo`s hjemmeside kan man kontakte dem hvis der er spørgsmål, så jeg sendte lige en mail og spurgte om hvordan man ser forskel på de motorer.  
Nu bliver det spændende om de sender et svar.   
jeg vender selvfølgelig tilbage med besked. |  Super.    Det er jeg godt nok spændt på......
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-09-2009, 07:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
				 Topstykke. 
 
                  
		Øh - jeg ved der er et hul i mit topstykke i den forreste kølekanal så noget af vandet ryger retur til pumpen istedet for at blive sendt rundt i systemet. Hullet er ikke så kritisk at motoren ikke kan køles, men hvordan lapper jeg bedst dette hul. Fylde det med kemisk metal? TIG-svejsning? Håber at der er nogen der kan hjælpe mig videre. 
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			
				 Sidst redigeret af Albjerg; 07-09-2009 kl. 07:48.
					
					
						Begrundelse: Stavefejl...
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-09-2009, 11:54
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Albjerg  Øh - jeg ved der er et hul i mit topstykke i den forreste kølekanal så noget af vandet ryger retur til pumpen istedet for at blive sendt rundt i systemet. Hullet er ikke så kritisk at motoren ikke kan køles, men hvordan lapper jeg bedst dette hul. Fylde det med kemisk metal? TIG-svejsning? Håber at der er nogen der kan hjælpe mig videre. |  Man kan godt TIG svejse i støbejern, har selv gjort det. Men det kræver at det er fuldstændig rent. Det vil også være en god ide at forvarme(med gas/ilt). Det havde jeg ikke mulighed for dengang jeg svejste noget, så det revnede med det samme. Men ved at svejse/varme den samme svejsning 5-6 gange, holdte det.
 
Jeg vil nok prøve noget kemisk metal, hvis du ikke kan gøre det 100% rent.
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-09-2009, 17:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Så kom der svarCitér: 
	
		| 
					Originally Posted by Albjerg  Super.    Det er jeg godt nok spændt på...... |  
Tak for Jeres e-mail.
  
Nedenfor ser du hvilke år de forskellige modellerne har, og hvor du finder serienummer.  Om du ikke ved hvilke år din motor er fra, vær venlig og gi os serienummeret, så kan vi kontrollere dette.
  
AQ170A:        1969-1972 
AQ170B:        1972-1973 
AQ170C:        1973-1978
  
 Serienr. findes på en plade og som regel også på et klæbeskilt ovenpå alle Volvo Penta motorer. 
 
1. modelbetegnelse 2. produkt nummer 
3. serienummer 
    
Med venlig hilsen 
Volvo Penta  
Kundeservice 
 jeg skrev ellers til dem at pladen er væk !!
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
				 Sidst redigeret af goffy; 07-09-2009 kl. 19:39.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-09-2009, 20:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		Nej, de svarer nøjagtigt som forventet.... Til gengæld fik jeg post fra USA idag: 
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				14-09-2009, 11:01
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		Er der væsentlig forskel på strømfordeleren til en bil og til en båd? Umiddelbart ser det ud til at det er billigere at købe en ny strømfordeler til en B30 bil-motor frem for en AQ170 (B30) bådmotor. 
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				14-09-2009, 11:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		på min AQ115 B20 var det samme strømfordeler som på bil motorenjeg hentede en hos en autoophugger. platiner og fordelerdæksel købte jeg hos den lokale bosch forhandler.
 B20 og B30 motorer var jo bilmotorer så jeg tror det samme gælder for din.
 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				14-09-2009, 20:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
				
				Blocket
			 
 
                  
		Nu er B30 jo en svensker og der er altid masser af dele/hele motorer at finde på blocket.se. Måske er der noget du kan bruge. Fragten er i hvert fald væsentlig lavere end fra USA. Og i visse tilfælde kan det være selvhentere.http://www.blocket.se/hela_sverige?q...1_8&md=th&sp=1 |  
	
		|  |  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,173 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Camillecok |  |