Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vandsport

Vandsport Her kan du stille spørgsmål om alle former for vandsport og dele dine historier

» Online brugere: 129
0 medlemmer og 129 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-07-2009, 04:57
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Nu er reglerne jo sådan at, motoriserede fartøjer SKAL vige for sejlførende, uanset deres størrelse, og uanset det irriterer dig. Der er dog visse undtagelser vedr. den proff. skibstrafik.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 15-07-2009, 06:23
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by lynæs Se indlæg
Nu er reglerne jo sådan at, motoriserede fartøjer SKAL vige for sejlførende, uanset deres størrelse, og uanset det irriterer dig. Der er dog visse undtagelser vedr. den proff. skibstrafik.
Ja, er der nu også det? "Lyst viger for brød" er kun en gentleman-regel... Der står (mig bekendt) ingen steder i søvejsreglerne at sejl viger for motor..??..

Og ja, jeg sejler også med klude 1 gang om ugen.....
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-07-2009, 06:51
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Den enste undtagelse er hvis man er hæmmet af sin dybdegang så skal sejlet vige for motor.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-07-2009, 07:00
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Det var så ikke lige reglerne, jeg tænkte på, men nogens utålmodighed med de, som har valgt sejl, som fremdrift. Det er bare fremad, fremad, fremad, alle andre betragtes som besværligheder.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 15-07-2009, 07:11
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg har flere gange mødt sejlere som godt kunne også lære at vise lidt hensyn.
når jeg har ændret kurs 4-5 gange fordi den samme syntes det er sjovt at krydse lige ind foran mig, så sidder jeg og tænker min båd er kun 8 mtr hvorfor fanden kan han ikke krydse bag om mig ??
nogle gange har det været så grov at jeg bare har holdt kurs og fart og taget skyklapper på
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-07-2009, 08:45
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Ja folk kunne have godt af at lære søvejsreglerne - samt lidt godt sømandsskab

Jeg sejler som regel ikke så stærkt i de befærdede render i "min" sø men oplever ofte medsejlere der overtræder alle regler - og det værste - ikke klart tilkendegiver hvad de har tænkt sig at gøre - sådan en sejler er farlig da det ofte er en ung mand i en hurtiggående båd der skifter mening foran en - indtil flere gange - mens afstanden bliver mindre og mindre. Som regel ender det med at jeg klart tilkendegiver mine intentioner og hjælper det ikke så vælger jeg en sikker kurs WOT væk fra ham da kollisioner ofte sker netop ved at en skipper ikke ved helt hvad han vil ved et møde med en anden båd
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-07-2009, 20:50
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Brug nu et andet ord end WOT - Det lyder simpelthen så gammeldags!! Tegn en hest eller skriv at i sejler MED FULD SKALD Å!!! Så ved vi godt hvad i mener!!
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,531
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Dulcepaby
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:16.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden