|
 |

05-07-2009, 20:32
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Lyder som en finh tur har selv logget 14 timer de sidste par dage
Husk at der kan og nok er nogle fine metalpartikler efter tilkøringen - det skal du ikke bekymre dig om det er normalt
Magneten i bundproppenb på mit alpha havde en del fine metalpartikler på sig efter første skift af olie
Det er klogt at skifte olien efter tilkørsel
Det er fedt du har fået en driftsikker drivlinie - det nye drev var den rigtige investering - du har jo en drivlinie der nu er som ny
|
Ny og ny er nok så meget sagt, men den bør være forbedret.
Motoren er stadig den originale fra 1992 og med direkte saltvandskøling skal jeg næppe forvente at motoren fylder 25 år.
Jeg har fundet en super leverandør i USA af komplette motorer og tilbehør. Leverandøren er i kategorien "State Of The Art" mht. motorer, udstødninger mv. Lige nu er der gode priser på 4.3 liter V6 225HK og den velkendte 5.7 liters V8´er på 315Hk....Skulle Dollarprinsessen have en "hjerteoperation" i nær fremtid, vælger jeg en af disse motorer....Fornuften siger V6....
Jeg har dog fået et lille problem med motoren. Når den er kold, vil den ikke starte - giver jeg den en snaps benzin i karburatoren, så starter den med det samme. Overvejer at montere en en-vejsventil før benzinpumpen, så brændstoffet ikke løber tilbage i tanken.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

05-07-2009, 21:07
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
virker chokeren?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

05-07-2009, 21:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
virker chokeren?
|
Chokeren er elektrisk - den undersøger jeg i morgen.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

05-07-2009, 22:35
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
|
|
Det er fandme utroligt, man tager en tur til Norge i en uge, og når man kommer hjem, har du både fået smadret et drev, samt fået bestilt et nyt hjem og monteret og prøvesejlet! Det tager jeg sku hatten af for 
|

15-07-2009, 20:01
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Så fik Dollarprinsessen en ny generator - den gamle var færdig i lejerne og hylede som en rundsav.... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|

16-07-2009, 16:08
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Så fik Dollarprinsessen en ny generator - den gamle var færdig i lejerne og hylede som en rundsav.... 
|
En anden gang så sig da lige til, jeg skifter da gerne lejerne, det er da vist meget billigere ;-)
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|

15-07-2009, 20:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
__________________
Chi non risica, non rosica
|

08-08-2009, 09:03
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Du skal finde en propeller der tillader max rpm wot
Det betyder vel ikke så meget hvis udvekslingen er anderledes end på det gamle så længe du kan kompensere med en propeller
Bestilte du det ikke me samme udveksling som det gamle?
Du kan nok låne en propeller hos www.nytdrev.dk de plejer at have nogle på lager - og finder du den rigtige kan du nøjes med at købe den - de har for øvrigt døgnvagt så bare ring til Rolf
Husk tommelfingerreglen 1`= ca 200 rpm alt andet lige (samme propelbladsantal etc.)
Du kunne starte med at give alle data på det gamle drev og data på det nye så kan vi godt regne ud hvormeget du skal ned i propellerstørrelse
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

08-08-2009, 10:10
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Bare på med en anden propel, så skal den nok være der..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

08-08-2009, 10:49
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
|
|
Citér:
Originally Posted by enn
du kan nok låne en propeller hos www.nytdrev.dk de plejer at have nogle på lager - og finder du den rigtige kan du nøjes med at købe den - de har for øvrigt døgnvagt så bare ring til rolf
|
:d :d :d :d :d :d
|

08-08-2009, 16:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Få dig en V8 til er trækker den gamle propel 
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|

09-08-2009, 21:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Anders kr
Få dig en V8 til er trækker den gamle propel 
|
Ja Rolf, du har nu alletiders undskyldning for at proppe en V8'er i skuden, måske en V6 med multipoint indsprøjtning.....................
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

10-08-2009, 05:46
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Du skal finde en propeller der tillader max rpm wot
Det betyder vel ikke så meget hvis udvekslingen er anderledes end på det gamle så længe du kan kompensere med en propeller
Bestilte du det ikke me samme udveksling som det gamle?
Du kan nok låne en propeller hos www.nytdrev.dk de plejer at have nogle på lager - og finder du den rigtige kan du nøjes med at købe den - de har for øvrigt døgnvagt så bare ring til Rolf
Husk tommelfingerreglen 1`= ca 200 rpm alt andet lige (samme propelbladsantal etc.)
Du kunne starte med at give alle data på det gamle drev og data på det nye så kan vi godt regne ud hvormeget du skal ned i propellerstørrelse
|
Det gamle drev havde udveksling i upperunit på 21:19 - jeg har selv talt efter.
Det nye drev må være - baseret på det max. omdrejningstal - være 21:18 eller 21:16 ( til 5.0 eller 5.7 V8´er ).
Propellen er ikke skiftet ifb. med det nye drev. Det er stadig en 4-bladet
14.50" x 19". Max. omdrejningstal ligger på 4000 omdr./min. med proviant, benzin mv.
nytdrev.dk.....hhmmm..   Jeg må prøve at tage kontakt til dem...  
__________________
Chi non risica, non rosica
|

19-08-2009, 20:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Til aften prøvede jeg en 15" 3-bladet propel, men den er alt for lille. Hold da op et optræk båden havde - den blev flået ud af vandet.
Max. omdrejningstal blev nået allerede med 3/4 gashåndtag.
Jeg har en 17" og 19" 3-bladet jeg prøver i morgen, for der bliver det godt vejr i Hornbæk.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

19-08-2009, 21:42
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
14.50 x 18 må være din bedste propelstørrelse..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

05-07-2009, 21:08
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Jeg har dog fået et lille problem med motoren. Når den er kold, vil den ikke starte - giver jeg den en snaps benzin i karburatoren, så starter den med det samme. Overvejer at montere en en-vejsventil før benzinpumpen, så brændstoffet ikke løber tilbage i tanken.
der burde da være benzin i svømmerhuset og det kan da ikke løbe tilbage ?
et par hurtige ryk i gashåndtaget burde få accelerationspumpen til at give hvad der svarer til en snaps.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

30-07-2009, 06:05
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
En nærmere analyse af brændstofsystemet har vist, at accelerationspumpen var defekt - dårlig benzin tanket i Helsingør Nordhavn har uden tvivl været årsagen.
Karburatoren blev adskilt, renset, samlet og justeret - i dag skal den monteres.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

08-08-2009, 08:47
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
I går aftes gik turen fra Hornbæk til Gilleleje sammen med "Hjemmestyret", for at spise på en sublim restaurant - mums, det var lækker mad.
På vej hjem testede jeg bådens topfart, men desværre mangler der 6-7 miles på toppen.... 
Jeg har mit nye drev mistænkt for at have for lav udveksling - muligvis til en mindre V8´er. Båden er også svær at få op og plane - det var meget nemmere med det gamle drev. Propellen er den samme som tidligere - jeg prøver at montere en 15" propel i stedet for den 19", som jeg sejler med idag.
Omdrejningstallet er også faldet, når håndtaget er i bund - det ligger på 4000 omdr./min. - før var det 4600 omdr./min.
Turen var rigtig fin. Vi var mange både på vandet og vindretningen var helt perfekt. Jeg så bl.a en nyere Four Winns og en klassiker i form af en DRACO á la Horizonblue´s Suntop.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
Similar Threads
|
Emne |
Emne forfatter |
Forum |
Svar |
Sidste indlæg |
OMC Cobra og dollarprinsessen
|
Anders kr |
Ældre både, vedligeholdelse og mekanik |
53 |
24-02-2009 07:32 |
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,254
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Arthurbub |
|