Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 297
0 medlemmer og 297 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 29-06-2009, 18:24
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Efter 9 timer på vandet igår brækkede Dollarprinsessen ryggen - det er drevet der er færdigt.

Det lyder ikke godt, når motoren er startet og slet ikke når det sættes i gear "frem" - det rasler som en bunke søm.

Det lyder til at det kommer fra den nederste del af drevet.

Jeg har et komplet drev i brugt stand på lager - kan det ikke svare sig at reparere det gamle, så kommer der et brugt på. Det brugte drev har udveksling til en 5.7 liter V8, men måske en mindre propel kan kompensere for den forkerte udveksling.

Det er så tredie gang at Dollarprinsessen skal have nyt drev siden åugust 2004....
ja og jeg skal måske have nyt volvo sx drev for anden gang i år,kosmetisk fejl i lakken igen igen
Reply With Quote
  #2  
Gammel 29-06-2009, 18:25
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Hvad søren - tærer det nye drev også? utroligt at de ikke kan finde ud af det
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #3  
Gammel 29-06-2009, 18:30
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
jeps efter 10timer i vandet
Reply With Quote
  #4  
Gammel 29-06-2009, 19:01
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Casper T Se indlæg
ja og jeg skal måske have nyt volvo sx drev for anden gang i år,kosmetisk fejl i lakken igen igen
Galvanisk tæring ?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 29-06-2009, 19:13
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Galvanisk tæring ?
Hej Brian,
kik lidt med her..
http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=428

Rigtig ærgeligt at du kæmper med de ting Casper - og iøvrigt lidt mærkeligt at det sker to gange.? Er det samme drev?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 29-06-2009 kl. 20:55.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 29-06-2009, 20:25
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
har du en stelforbindelse fra motor til styrearmen på drevet.
jeg havde også problemer med tærring på mit drev fra 2005 og kontaktede mange kloge hoveder incl volvo. det viste sig at være en manglende forbindelse. på drevet sidder der 2-3 tynde vire /stelkabler mellem hydraulik cylinder og udv. transum. indvendig sidder der 2 vire. en fra indv. transum til motor. den anden skal på styrearmen. så den også har stel.
problemet er at selve drevet/benet jo har nylon bøsninger i alle ophæng og derfor ikke stelforbindelse.
efter jeg fik styr på det har jeg ingen tærring.
der står ikke en dyt om de kable i manualen og install. papirerne der fulgte med drevet ej heller på volvo hjemmeside kan man finde noget om dem.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 29-06-2009 kl. 20:32.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 29-06-2009, 20:50
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
sprit nyt drev,skal lige sige det er en trailerbåd så det er ikke meget den er i vandet
Reply With Quote
  #8  
Gammel 29-06-2009, 21:12
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Casper T har du kontrolleret de vire. mit begyndte at tærre efter et par måneder. selv volvo forhandlere kunne ikke fortælle mig hvad gavn de vire skulle gøre.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #9  
Gammel 29-06-2009, 21:14
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
borlfi og sine dollar princesen på ærter
køb dig en mahonny med drevaksel ..der duer ..
husk at drelle piraten med borbillerhaloisa fyre tilbagen hurtig ,kan du husker med din sandtaffe
men stændivæg sur røv .
Reply With Quote
  #10  
Gammel 29-06-2009, 21:24
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Manorwar Se indlæg
borlfi og sine dollar princesen på ærter
køb dig en mahonny med drevaksel ..der duer ..
husk at drelle piraten med borbillerhaloisa fyre tilbagen hurtig ,kan du husker med din sandtaffe
men stændivæg sur røv .
Versicherungspusher aka borebillefanatiker...

Rigtige mænd sejler med udenbordsdrev - det er kun tøsedrenge der sejler med fast aksel...

Dollarprinsessen vender stærkt tilbage - bare vent din halvtykke tysker.. Om kort tid er Dollarpinsessen i Lillebælt og sejler fra dine Borebille-veteraner...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #11  
Gammel 29-06-2009, 21:22
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Casper T Se indlæg
ja og jeg skal måske have nyt volvo sx drev for anden gang i år,kosmetisk fejl i lakken igen igen
Hellere galvanisk tæring på drevet end smadret underdel....

Gad vide om man kan købe dit drev med galvanisk tæring - det må være billigt....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #12  
Gammel 01-07-2009, 07:03
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Det med det nye drev var da den første fornuftige dispusition mht din båd du har gjort længe - hold k... hvor du har kæmpet med det skidt - men der er jo heller ingen af de drev der har været renoveret korrekt som jeg læser det så et nyt er sagen - er der ikke noget med at der er 3 års garanti?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #13  
Gammel 01-07-2009, 07:10
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Nu kan jeg ikke lade være med at spørge lidt dumt, men jeg synes at alle herinde har frarådet alle former for OMC.... Men det er måske kun de gamle modeller? Har lige kigget på båd med OMC 4.3l V6 motor - den er måske god nok alligevel? (Undskyld at jeg stjæler tråden et øjeblik).....
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #14  
Gammel 01-07-2009, 07:12
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Nu kan jeg ikke lade være med at spørge lidt dumt, men jeg synes at alle herinde har frarådet alle former for OMC.... Men det er måske kun de gamle modeller? Har lige kigget på båd med OMC 4.3l V6 motor - den er måske god nok alligevel? (Undskyld at jeg stjæler tråden et øjeblik).....
Hvis du gennemgår de samme problemer som jeg har haft med mit Cobra drev, vil du forstå hvorfor folk fraråder OMC Cobra.

Det er tredie gang på 5 år, at jeg skal lave drev - to første gange blev underdelen udskiftet. I denne omgang er det hele drevet.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #15  
Gammel 01-07-2009, 07:14
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jah ok, så forstår jeg lidt bedre hvorfor. Jeg holder mig til Merc / Volvo......
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #16  
Gammel 01-07-2009, 08:52
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det var Manorwar jeg hentydede til...

Det var jeg godt klar over

men vi er jo flere med dunk, der sejler i Lillebælt....
Reply With Quote
  #17  
Gammel 01-07-2009, 07:10
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Det med det nye drev var da den første fornuftige dispusition mht din båd du har gjort længe - hold k... hvor du har kæmpet med det skidt - men der er jo heller ingen af de drev der har været renoveret korrekt som jeg læser det så et nyt er sagen - er der ikke noget med at der er 3 års garanti?
Det er svært at gennemskue om et drev er renoveret, når det er samlet og inspiceres udefra...

Jo, GLM tilbyder 3 års garanti på alle deres drev herunder Cobra drevet ( det er meget de tør.. )

Drevet er desværre ikke leveret i original grå farve ( nogen kalder den "festlig grå farve" ), men i en flødefarvet. Hvis bare drevet fungerer som det skal, er farven underordnet.

Jeg tager et par billeder af de defekte gearhjul senere og lægger dem op på sitet.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
OMC Cobra og dollarprinsessen Anders kr Ældre både, vedligeholdelse og mekanik 53 24-02-2009 07:32

» Statistikker
Medlemmer: 127,889
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, MarthaGrav
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:11.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden