» Online brugere: 344 |
0 medlemmer og 344 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

27-06-2009, 13:46
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 26
|
|
En 4 taks motor er næsten magen til en bil motor, så hvis man kender en mekaniker som kan udfører service med tandrem og alt det andet, så bliver det jo noget billigere.
Skal selv have skiftet min tandrem og have lavet det helt store service på min Yamaha her når sæsonen er over, men er også mekaniker så det bliver gjort selv.
Jeg sejler sammen med en kammerat som har en quicksilver 470 sport med en 75 hk mariner fra 2000 og stålpropel. Hans båd vejer ca 200kg mindre en min campion Allante 485S som har en 80 hk yamaha F80 firetakter, men jeg kan sagtens følge ham i optræk samt på toppen. Så det med at en firetakter ikke er så hurtig som en to takter passer ikke helt. Lidt hurtigere er den men ikke ret meget.
Næste gang jeg skal have en ny moter bliver det også en firetakter da de går dejlig stille og roligt.
Martin.
|

27-06-2009, 16:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
|
|
Hej Sarah, se her, det er en venlig bruger på baadgalleri, som har skrevet det
Citér:
lemper ved 4-takt:
Høj pris
Høj vægt
Har ikke lige så god acceleration og topfart som en 2-takt (mærkes specielt hvis båden bruges til vandsport)
Kræver en del vedligeholdelse som man ofte skal have en fagmand til at kigge på og mange avancerede dele som kan gå i stykker og blive et dyrt bekendtskab
Har tandrem som skal skiftes
Fordele ved gamle alm. 2-takts motorer:
Lav pris
Lav vægt
Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
Nem at vedligeholde
Kræver service sjældnere end en 4-takt
Ingen tandrem
Maximal acceleration og topfart
Ulemper ved gamle alm. 2-takts motorer:
Støjer meget
Der skal tilsættes 2-takts olie
Lygt fra udstødning
Højt brændstofforbrug
Dårlig for miljøet (og kan derfor ikke godkendes af nyeste regler og sælges vist stort set heller ikke mere)
Fordele ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
Lav vægt
Miljøvenlig
Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
Støjsvag (ca. samme niveau som en 4-takt)
Lavt brændstofforbrug (ca. sammen niveau som en 4-takt)
Nem at vedligeholde
Kræver service sjældnere end en 4-takt
Ingen tandrem
Maximal acceleration og topfart
Ulemper ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
Høj pris
Der skal tilsættes 2-takts olie
Kan i nogle situationer lugte lidt mere fra udstødningen end en 4-takt
|
|

27-06-2009, 16:02
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: på sundet
Indlæg: 401
|
|
jeg kender en der sejler rundt med en 90 hk Evinrude E-Tec og den larmer ikke som min mariner fra 77  og den går rigtig godt
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,942
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Danielspano |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:14.