Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 123
1 medlemmer og 122 gæster
Ranandybep
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 06-04-2009, 21:03
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg burde sgu også lære det...

det ser supercool ud når det tovværk der bruges til at line op med, er splejset i stedet for bare bundet med en knude som mit er....

Nå næste års vinterprojekt....
Reply With Quote
  #2  
Gammel 07-04-2009, 07:00
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Michael, og velkommen til.
Hvor lang kæde har du på nu?
Hvorfor ikke købe en længere kæde? Så er du også sikker på at båden ligger bedre fast/mere sikkert.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 07-04-2009, 07:43
thomi02 thomi02 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Her
Indlæg: 35
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Hej Michael, og velkommen til.
Hvor lang kæde har du på nu?
Hvorfor ikke købe en længere kæde? Så er du også sikker på at båden ligger bedre fast/mere sikkert.
Lars, det er jeg ikke 100% enig med dig i er et godt råd.
Hvis problemet ar, at en samling mellem kæde og tov ikke kan komme igennem maskineriet, så skal der så meget kæde på at det gør det ud for ankertov også. Det vil sige du skal have mellem 20 og 30m kæde (og det er ikke for meget) - eller over 80kg jern ude i snuden. Medmindre det er rustfrit, så kommer det også til at svine når det ruster (og det gør det, galvaniseret eller ej). Deviationen på kompasset kan også blive påvirket (igen, hvis det ikke er rustfrit) hvis du læsser mange kg jern på båden - mere eller mindre afhængigt af hvor langt der er ud til snuden forstås.
Kædens egentlig formål er, at båden skal have "noget at løfte på", så selve ankeret ikke påvirkes direkte, og derfor ikke kommer til at slippe. Hvis man kigger på bådudstyrspushernes sortiment, kan man finde ankervægte. De vejer typisk omkring 4kg. Ser man på en 1/2" kæde vejer den knapt 4kg/m. Jeg ville sætte maksimalt 3m kæde på tovet til mit 3500kg youghurtbæger og jeg ville sove trygt selv når vi ligger for svaj natten over. Jeg har et ankertov med indvævet bly, det holder, sviner ikke og påvirker ikke kompasset. Kan kun anbefales.

Sidst redigeret af thomi02; 07-04-2009 kl. 07:44. Begrundelse: stavefejl
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-04-2009, 07:52
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Thomas - Du har naturligvis ret i det med vægten, jeg ved ikke noget om et kompass bliver påvirket af rustfrit stål. Der er vel ikke nogen som bruger andet end rustfrit stål som ankerkæde?
I Michaels tilfælde har han ankerspil hvilket gør at han ikke fysisk skal løft 30meter kæde, så jeg vil stadig holde på at han bør/kan bruge kæde - men ankertov med indvævet bly er også en rigtig god ide..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 07-04-2009, 08:06
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg kender mange der sejler rundt med 40-50 mtr kæde. det bør ikke være et problem for en båd på 3500kg. hvordan klarer spillet at det er tov først og så kæde til sidst.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-04-2009, 08:45
thomi02 thomi02 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Her
Indlæg: 35
Nu er et "problem" nok også at overdrive, men jeg gør hvad jeg kan for at holde vægten nede, simpelthen fordi ethvert extra kilo som skal trækkes op af vandet - og holdes deroppe - koster brændstof. Jeg ved ikke hvordan et spil klarer overgangen fra kæde til tov, men det lød ikke til at være det største problem Michael havde.
Vi er vist ved at bevæge os over i et urelateret emne, så jeg stopper her.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-04-2009, 08:59
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Du har helt ret i at mer vægt koster, ingen tvivl om det
Spillet har ingen problemmer ved overgangen fra kæde til tov hvis det er splejset sammen. På SeaRay'en havde vi til at starte med 10 meter kæde og 50 meter tov, og spillet havde ingen problemer med overgangen, da der er et mindre spor i spillet som tovet løber i.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-04-2009, 07:48
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Op med temperatureren, ned med kludetaget, op med en kold pils og en bog om splejs og knob, så er det bare om at komme igang!
Jeg lavede nye forfortøjninger sidste vinter, hjemme i lænestolen, mens tossekassen var tændt. Efter at den første var færdig lagde jeg den på gulvet, ved siden af stolen.
Rigtig tilfreds med resultatet, gik jeg igang med den næste, splejsede et øje, trak tovværket igennem gummifjederen, og gik der efter igang med at isplejse en kovs til sjæklen. Vores "gødyr" ligger altid ved siden af min stol. Det gjorde han også denne aften. hans bedste lejetøj er en stump tovværk, som han kan gnave i, og ryste.
pludselig grinte konen og sagde: " Nå, Rodi har nok fået nyt legetøj!" Da jeg kikkede ned så jeg en glad logrende hund, med en gennemgnavet fortøjning Det skal her siges, at han ikke fik en røvfuld, han kunne jo ikke vide at Far ikke havde lavet nyt legetøj til ham!
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,599
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, PedroRaivy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:04.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden