Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 1,191
2 medlemmer og 1,189 gæster
howardsb11, maximllmt
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #1  
Gammel 20-01-2014, 05:58
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Red face Kortplotter og ekkolod

Det var jo utroligt smart - dengang man kunne bortskaffe Krak-kortet i bilen - og gå ind i en biludstyrsforretning - og købe en GPS til en overkommelig pris til bilen. Den skulle bare ha' strøm - og så var man lokalt kendt på selv den mindste sidevej i Europa. Det var virkelig smart. Det var slut med katastrofeblink i vejsiden - og fumlen med store, foldede og forblæste kort på kølerhjelmen.

Så nemt er det vist ikke med båden. Der er vi stadig mange, der spreder kæmpe kort ud på dørken - og finder position ved pejling mellem stedlige fyrtårne eller landkendingsmærker. Der er nemlig 3 punkter, der undrer mig noget.

1. Jeg får altid den der følelse af, at have stødt hovedet ind i en overligger, når jeg ser priserne på de ellers små kortplottere. De naturligvis i nogen grad forberedt til udendørs brug med en ekstra pakning hist og her, men, det er og bliver kina-kvalitet i plast; Jeg ved ikke, hvor mange kortplottere, jeg har set, hvor antennerne dinglede ned langs siden på båden fordi holderen var af plast - eller selve kortplotteren genstartede midt under brug fordi en elektrisk forbindelse ikke var ordentligt sammenbragt. Det er jo ikke seriøst. Hvorfor er priserne så høje?

2. I siderne efter kortplotterne følger kort - og deres priser. De er desværre også forbavsende dyre. Det er den der følelse, hvor et knæ rammer ind mod et bord. Men, er disse nødvendige? Hvad følger der med af kort i købet af en kortplotter? Er danske farvande med? Eventuelt i en begrænset udgave?

3. Hvorledes kan kortplotteren kommunikere med en computer eller internet? Kan man lave et spor på computer - og indlæse den i kortplotteren? Kan man dele et spor eller en position på Facebook?
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
 


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 119,254
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, howardsb11
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:17.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden