Nødraketter & Nytårsaften
I forbindelse med nytårsaften, er det i nogen lande tradition, at affyre dato-overskredne nødraketter. Det er formentlig ikke lovligt, uden politiets dispensation, i Danmark, men, hvordan forholder vi os egentlig til det? Vi ser jo alle nødraketter over byen nytårsaften. Mange kan formentlig ikke kende forskel. Og slet ikke på de hvide.
Umiddelbare fordele: De dyre nødraketter går ikke spildt - og kan pryde himlen. Nødraketter er formentlig stabilt og sikkert. Dem, der affyrer, kan lære, at holde nødraketter rigtigt - og affyre dem korrekt. Det kan være kritisk i en nødsituation. Jeg har, eksempelvis, aldrig selv prøvet det - og var under en natsejlads, i høje bølger og brutal sø, bekymret for, om jeg overhovedet ville kunne finde, åbne og affyre mine nødraketter i tide.
Umiddelbare ulemper: Defekte nødraketter kan forårsage skade på tøj eller hænder? Nødraketter er eventuelt ikke færdig udbrændt - inden de lander på ejendomme, altaner, haver, biler eller jord - og forårsager brand eller skade? En anmeldelse fra en observerende person i nærheden og efterfølgende politisag kan føre til en eventuel bøde eller påtale?
Hvad er Jeres erfaring/holdning?
|