Rense ekspansionsbeholder til drev
På mercruisers nyere drev sidder der en ekspansionsbeholder på motoren som er forbundet til drevet
Olien i beholderen reagerer langsomt med fugten i luften og i løbet af et par år dannes noget "snask" i bunden af beholderen - dannes nok så kan niveaualarmen gå fast
Det skete for mig i dag - alarmen gik trods der var olie nok på
Jeg afmonterede beholderen og der var ca 2 cm "snask" i bunden det er formentligt additiver i olien der reagerer med fugtigheden i luften - eller også additiver der udskilles langsomt
Jeg vaskede beholderen grundigt med motorvask og varmt vand - tørrede den og genmonterede den - så var problemet væk
Jeg søgte så lidt på Iboats og kan se det er et alm. "problem" efter nogle år - så husk at afmontere og rense ekspansionsbeholderen med nogle års mellemrum - det er enkelt og hurtigt gjort og man undgår en "falsk" alarm
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|