| 
				
				» Online brugere: 378 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 378 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 11:25
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2013 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 6
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Ørnvik 520 Passport
			 
			 
			
		
		
                  
		Hej folkens   
Jeg er lidt ude i, at få skiftet min propel, og ville derfor høre, om der er nogen der erfaring med hvilken type, og slags, som giver god effekt på sådanne en båd?
 
På forhånd mange tak...
 
- Mikkel  
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 11:50
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ja, båden er ingen performance båd, så i min optik vil en 4-bladet alupropel være det optimale. 
 
Sejler du med en 3-bladet alupropel nu, vil du bl.a få følgende fordele ved at skifte til en 4-bladet alupropel; 
 
- Hurtig acceleration 
- Lavere cruising speed og dermed lavere motoromdrejninger ( ca. 100 - 200 omdr.min. ) 
- Bedre greb i vandet 
 
Du vil med overvejende sandsynlighed tabe på topfarten i forhold til en 3-bladet alupropel, men det er småtingsafdelingen - ca. 1 - 2 miles. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 14:44
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2013 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 6
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Rolf T
					 
				 
				Ja, båden er ingen performance båd, så i min optik vil en 4-bladet alupropel være det optimale. 
 
Sejler du med en 3-bladet alupropel nu, vil du bl.a få følgende fordele ved at skifte til en 4-bladet alupropel; 
 
- Hurtig acceleration 
- Lavere cruising speed og dermed lavere motoromdrejninger ( ca. 100 - 200 omdr.min. ) 
- Bedre greb i vandet 
 
Du vil med overvejende sandsynlighed tabe på topfarten i forhold til en 3-bladet alupropel, men det er småtingsafdelingen - ca. 1 - 2 miles. 
			
		 | 
	 
	 
 
Tusind tak, for det fine svar    Jeg har lige pt. en standard 4 bladet skrue på? Det var fordi jeg havde set en båd magen til, som havde en Mercruiser B1 - 14 * 19P Vengeance 3-bladet på, og han nåede op på de ca. 40 knob, og den havde en rigtig god effekt. Det skal lige siges, at hans båd primært blev brugt til vandski, wakeboard osv, så tænkte at det var ganske fint til mig også...  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 15:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvilken motor har du på båden? også en 135 hk Mercruiser? 
Kan du målene på din nuværende propel og kender du dine omdrejninger med max gas (wot)? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af MartinN; 03-11-2013 kl. 16:20.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 18:45
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Frit for hukommelsen, så plejer den omtalte båd at sejle med 2.0:1 gearing og 21" 3-bladet alupropel. 
 
Hvis du sejler med samme gearing - 21 "4-bladet alupropel, så tror jeg at du får et rigtig godt set-up. 
 
Årsagen til at den anden båd har valgt 19" propel, kan skyldes, at båden så er hurtigere ude af vandet med vandski på slæb - et ønske mange har i den anledning. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 19:19
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2013 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 6
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Rolf T
					 
				 
				Frit for hukommelsen, så plejer den omtalte båd at sejle med 2.0:1 gearing og 21" 3-bladet alupropel. 
 
Hvis du sejler med samme gearing - 21 "4-bladet alupropel, så tror jeg at du får et rigtig godt set-up. 
 
Årsagen til at den anden båd har valgt 19" propel, kan skyldes, at båden så er hurtigere ude af vandet med vandski på slæb - et ønske mange har i den anledning. 
			
		 | 
	 
	 
 
Ja, MerCruiser 3.0 135 hk    Men min sejler p.t. ikke 40 knob, men nærmere 33 knob. Og den er 4-bladet standard propel. Jeg kender simpelthen ikke målene på skruen, og nu er den kørt i læ for vind og vejr    
De omtalte omdrejninger mener jeg var 5200, ifølge mærkeplade på motoren    
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 19:38
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Din motor har 4800 som max rpm, du sejler derfor med en for lille propel, eller også er der noget galt med din omdrejningstæller.  
Med den rigtige propel når du også omkring de 40 knob, f.eks. en Enertia (3-bladet stål), det er IMHO en af markedet bedste propeller pt. 
 http://www.mercurymarine.com/propellers/comp/enertia/ 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 19:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2013 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 6
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MartinN
					 
				 
				Din motor har 4800 som max rpm, du sejler derfor med en for lille propel, eller også er der noget galt med din omdrejningstæller.  
Med den rigtige propel når du også omkring de 40 knob, f.eks. en Enertia (3-bladet stål), det er IMHO en af markedet bedste propeller pt. 
 http://www.mercurymarine.com/propellers/comp/enertia/ 
			
		 | 
	 
	 
 
Ja, det lyder nu meget rigtigt..    Jaaa, den har jeg også kigget på, og lagde godt mærke til at den var en tand dyrere... Men skal den så være en smule større end den nuværende, for at få noget ud af omdrejningerne?  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 19:46
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  ms87
					 
				 
				Ja, det lyder nu meget rigtigt..    Jaaa, den har jeg også kigget på, og lagde godt mærke til at den var en tand dyrere... Men skal den så være en smule større end den nuværende, for at få noget ud af omdrejningerne?  
			
		 | 
	 
	 
 Ja, du skal regne med ca. 150-200 omdr. pr. tomme. Så under forudsætning af din omdrejningstæller virker 100% skal du have en der er 2 - 3" større. 
 
En af fordelene ved Enertia'en er også at den springer med 1" i stigning, hvor de fleste andre propeller springer med 2", derved kan du fin-tune dit propel endnu mere.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 20:00
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2013 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 6
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MartinN
					 
				 
				Ja, du skal regne med ca. 150-200 omdr. pr. tomme. Så under forudsætning af din omdrejningstæller virker 100% skal du have en der er 2 - 3" større.  
 
En af fordelene ved Enertia'en er også at den springer med 1" i stigning, hvor de fleste andre propeller springer med 2", derved kan du fin-tune dit propel endnu mere. 
			
		 | 
	 
	 
 Arh..okay... Så må jeg nok hellere vente til jeg får båden i vandet igen    Men tusinde tak for den store hjælp    
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 20:05
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ja, du skal ikke købe propel uden at kende din tal HELT præcist, dine max omdrejninger med din nuværende propel, samt oplysningerne om denne er et must for at finde den rigtige propel. 
 
Gør dig også nogle overvejelser om hvilke egenskaber du ønsker og sæt dem i prioriteret rækkefølge, det er et godt udgangspunkt i din udvælgelse af en ny propel. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-11-2013, 20:09
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2013 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 6
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MartinN
					 
				 
				Ja, du skal ikke købe propel uden at kende din tal HELT præcist, dine max omdrejninger med din nuværende propel, samt oplysningerne om denne er et must for at finde den rigtige propel. 
 
Gør dig også nogle overvejelser om hvilke egenskaber du ønsker og sæt dem i prioriteret rækkefølge, det er et godt udgangspunkt i din udvælgelse af en ny propel. 
			
		 | 
	 
	 
 
Tak for rådet. Det er noget af det første jeg skal følge op på, når den bliver rullet i vandet igen til foråret... 
Tak tak igen   
- God aften herfra...  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,254 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, NathanBilla | 
	 
			
		
	 
 
			 |