| 
	
		
			
				| » Online brugere: 361 |  
| 0 medlemmer og 361 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				11-07-2013, 19:20
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2010 Bopæl: Hellerup 
						Indlæg: 10
					      |  |  
	
	| 
				
				Lader og landstrøm
			 
 Hej!
 Håber at der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig.
 Har en searay 215 med 2 batterier. Båden ligger fast i vandet og jeg er ved at være lidt træt af at afmontere et batteri af gangen og lade det op hjemme i garagen...
 Har derfor indkøbt en ctek m100 lader, som burde være fin til formålet. Min plan er at installere et CEE stik i båden, så jeg bare kan tilslutte landstrøms ledningen en gang i mellem for at lade batterierne. Har efterhånden læst mange sider på nettet omkring jord, skillerelæer og galvanisk korrosion og har indtil videre fundet mange forskellige meninger om emnerne.
 Derfor: jordforbindelse? Skal man lave det? Laderen har blot et helt normalt 230v to-bens stik og kan derfor vel ikke rigtig få gavn af jord? Umiddelbart havde jeg forestillet mig at fra det fastmonterede CEE stik i båden trækker man en fase og nul til laderen. Er det korrekt, eller ender jeg med at riste mig selv og båden af?
 Håber at nogen kan hjælpe, så det bliver lavet korrekt.
 
 Bonus info er at jeg ikke bruger meget strøm, men egentlig bare vil være sikker på at mine batterier er tip top
 
 Mvh Jacob
 
			
			
			
			
				  |  
	
	| 
			
			 
			
				11-07-2013, 21:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2011 Bopæl: Dragør 
						Indlæg: 246
					      |  |  
	
	| 
                  
		Halløj
 Jeg ville undlade at montere jordledningen, så er du fri for galvanisk tæring pga den. Har selv afmonteret på vores båd efter råd fra marine elektrikker og tæring på drevet.... så kør du bare en nul og face ned til et stik og lad batterierne op....
 
 j
 
				__________________Jimmy L
 
 
 2001 Sea Ray 270 Sundancer
 Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
 Kohler 5KW generator
 Garmin 525S gps m/fuelsensor
 Alu targaøjle
 |  
	
	| 
			
			 
			
				12-07-2013, 01:33
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: May 2009 Bopæl: Bramming 
						Indlæg: 772
					      |  |  
	
	| 
                  
		Gå på biblioteket og lån:El om Bord
 Håndbog om elektricitet i fritidsbåde
 Udg: El-fagets uddannelsesnævn
 - som er en lille handy ting med masser af praktiske tips og teori.
 Eller køb den online den er rigtig god når man er i tvivl.
 
				__________________Scand 32 Atlantic årgang 1984.
 Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
 XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
 
 Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
 
 Tidligere både:
 Banner 28 årgang 1974
 120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
 BW 71C 1:1
 Fast aksel
 14"/11" 4 bladet bronze skrue.
 
 Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
 
 14' Vator styrepults jolle årgang?
 25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-07-2013, 22:30
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2010 Bopæl: Hellerup 
						Indlæg: 10
					      |  |  
	
	| 
                  
		Takker for svarene. Jeg har monteret den uden jord og alt ser ud til at være i skønneste orden (indtil videre  ) |  
	
	| 
			
			 
			
				18-07-2013, 01:27
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 Bopæl: DK 
						Indlæg: 227
					      |  |  
	
	| 
                  
		CTek laderen har en galvanisk skillefunktion iflg. dens features. |  
	
	| 
			
			 
			
				23-08-2013, 06:36
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 Bopæl: Esbjerg 
						Indlæg: 57
					      |  |  
	
	| 
                  
		MortenBP, ja den er galvanisk adskilt, men det er noget andet end det vi snakker om i forbindelse med både, men rigtigt godt set. Det betyder at der ikke kan løbe strøm mellem primær og sekundærer forbindelser  laderen, hverken den ene eller den anden vej :-)
 Jacob, du har gjort det rigtigt med hensyn til 230VAC forbindelsen, men hvis du har 2 batterier, så er dit system måske delt på 2 kredse, og så bør du monterer et skillerelæ, enten elektronisk eller som relæ.
 Jeg sender lige en PB til dig.
 mvh
 Skibselektrikeren.
 
				__________________Mit liv... Mine regler.....
 
 Askeladden 505 FreeStyle 2000
 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,211 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Marionbar |  | 
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:26.