| 
	
		
			
				| » Online brugere: 402 |  
| 0 medlemmer og 402 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				28-05-2012, 23:00
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Bogholder, kontoret for sund fornuft |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 577
					      |  |  
	
	| 
				
				Eberspächer Airtronic M D4 vil ikke starte
			 
 Mit oliefyr ( Eberspächer Airtronic M D4 ) vil pludseligt ikke starte.Jeg har checket sikringer osv, men kan umiddelbart ikke finde nogen fejl.
 Manualen omtaler at den kan gå i "blokering", men kan det være rigtigt at man ikke selv kan resette den ?
 
 Spændingen har været taget fra, men det gav ingen reset.
 
 Den kører overhovedet ikke, heller ikke med kold luft.
 
 Nogen forslag til hvad jeg kan gøre ?
 
				__________________Båd: pt. ingen
 Tidligere både:
 Sea Ray Sundancer 275
 Flipper 575
 Sea Ray Sundancer 230
 Skagerak 21
 Sea Ray 160
 Pepper 16
 Brømo
 Divese joller
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-05-2012, 09:09
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: May 2009 Bopæl: Bramming 
						Indlæg: 772
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Clasg  Mit oliefyr ( Eberspächer Airtronic M D4 ) vil pludseligt ikke starte.Jeg har checket sikringer osv, men kan umiddelbart ikke finde nogen fejl.
 Manualen omtaler at den kan gå i "blokering", men kan det være rigtigt at man ikke selv kan resette den ?
 
 Spændingen har været taget fra, men det gav ingen reset.
 
 Den kører overhovedet ikke, heller ikke med kold luft.
 
 Nogen forslag til hvad jeg kan gøre ?
 |  Sidder der ikke en overtemp sikring der kan være kommet  ud?
				__________________Scand 32 Atlantic årgang 1984.
 Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
 XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
 
 Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
 
 Tidligere både:
 Banner 28 årgang 1974
 120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
 BW 71C 1:1
 Fast aksel
 14"/11" 4 bladet bronze skrue.
 
 Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
 
 14' Vator styrepults jolle årgang?
 25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-05-2012, 09:28
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Har du et kontrolpanel med en diode der skal lyse hvis alt i orden? 
Jeg mener at hvis der er noget galt et eller andet sted vil den diode ikke lyse og så kan du slet ikke starte.
  
De erfaringer jeg har med lignende situation skyldtes: Ledninger samlet forkert i kontrolboksenLøs forbindelse på overophedningssensorenSnavs på flammevagtenFlammevagten 'faldet ud'Sikringen sprunget
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-05-2012, 17:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Bogholder, kontoret for sund fornuft |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 577
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Softice  Sidder der ikke en overtemp sikring der kan være kommet ud? |  Næh, jeg kan ikke finde den, og den omtales heller ikke i manualen, desværre  
				__________________Båd: pt. ingen
 Tidligere både:
 Sea Ray Sundancer 275
 Flipper 575
 Sea Ray Sundancer 230
 Skagerak 21
 Sea Ray 160
 Pepper 16
 Brømo
 Divese joller
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-05-2012, 17:58
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Bogholder, kontoret for sund fornuft |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 577
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Ulman  Har du et kontrolpanel med en diode der skal lyse hvis alt i orden? 
Jeg mener at hvis der er noget galt et eller andet sted vil den diode ikke lyse og så kan du slet ikke starte.
 
 
De erfaringer jeg har med lignende situation skyldtes: Ledninger samlet forkert i kontrolboksenLøs forbindelse på overophedningssensorenSnavs på flammevagtenFlammevagten 'faldet ud'Sikringen sprunget
 |  På kontrolpanelet er der 2 dioder.  
En rød der indikerer at fyret er sat til at køre med varme. Den lyser når jeg trykker på knappen til varme. 
På samme panel er en trykknap til ventilation. Den lyser blå og tænder når jeg trykker på den.
  
Det underlige er at ventilatoren heller ikke kører. Altså når jeg aktiverer den knap. 
Jeg har haft dækslet af fyret og sikret mig, at ventilatoren kan dreje frit og uhindret. 
Hrm, hrm  
				__________________Båd: pt. ingen
 Tidligere både:
 Sea Ray Sundancer 275
 Flipper 575
 Sea Ray Sundancer 230
 Skagerak 21
 Sea Ray 160
 Pepper 16
 Brømo
 Divese joller
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-05-2012, 18:04
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: May 2009 Bopæl: Bramming 
						Indlæg: 772
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Clasg  Næh, jeg kan ikke finde den, og den omtales heller ikke i manualen, desværre   |  Jeg kikkede i manualen og der er ingen kontakt. De beskriver kun at slukke og tænde fyret igen
				__________________Scand 32 Atlantic årgang 1984.
 Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
 XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
 
 Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
 
 Tidligere både:
 Banner 28 årgang 1974
 120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
 BW 71C 1:1
 Fast aksel
 14"/11" 4 bladet bronze skrue.
 
 Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
 
 14' Vator styrepults jolle årgang?
 25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-05-2012, 18:08
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: May 2009 Bopæl: Bramming 
						Indlæg: 772
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Clasg  På kontrolpanelet er der 2 dioder.  
En rød der indikerer at fyret er sat til at køre med varme. Den lyser når jeg trykker på knappen til varme. 
På samme panel er en trykknap til ventilation. Den lyser blå og tænder når jeg trykker på den.
  
Det underlige er at ventilatoren heller ikke kører. Altså når jeg aktiverer den knap. 
Jeg har haft dækslet af fyret og sikret mig, at ventilatoren kan dreje frit og uhindret. 
Hrm, hrm   |  Har du kikket på begge sikringer. der er 5A til styreboksen og en 20 A til fyret.
 
2.7 Main fuse 12 volt = 20 A 
                       24 volt = 10 A 
2.7.1 Fuse, actuation 5 A
				__________________Scand 32 Atlantic årgang 1984.
 Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
 XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
 
 Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
 
 Tidligere både:
 Banner 28 årgang 1974
 120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
 BW 71C 1:1
 Fast aksel
 14"/11" 4 bladet bronze skrue.
 
 Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
 
 14' Vator styrepults jolle årgang?
 25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-05-2012, 18:20
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Bogholder, kontoret for sund fornuft |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 577
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Softice  Jeg kikkede i manualen og der er ingen kontakt. De beskriver kun at slukke og tænde fyret igen |  Manualen side 29 omtaler "Ophævning af blokering" men det virker da som overkill, at skulle bede om en servicetekniker, hver gang det skete ?
				__________________Båd: pt. ingen
 Tidligere både:
 Sea Ray Sundancer 275
 Flipper 575
 Sea Ray Sundancer 230
 Skagerak 21
 Sea Ray 160
 Pepper 16
 Brømo
 Divese joller
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-05-2012, 18:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: May 2009 Bopæl: Bramming 
						Indlæg: 772
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Clasg  Manualen side 29 omtaler "Ophævning af blokering" men det virker da som overkill, at skulle bede om en servicetekniker, hver gang det skete ? |  Hmm den med blokeringen kan jeg ikke se i den engelske manual.
http://www.eberspacher.com/downloads..._technical.pdf
				__________________Scand 32 Atlantic årgang 1984.
 Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
 XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
 
 Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
 
 Tidligere både:
 Banner 28 årgang 1974
 120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
 BW 71C 1:1
 Fast aksel
 14"/11" 4 bladet bronze skrue.
 
 Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
 
 14' Vator styrepults jolle årgang?
 25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
 
				 Sidst redigeret af Softice; 29-05-2012 kl. 18:45.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-05-2012, 20:44
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: 8940 
						Indlæg: 80
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hmmm, jeg ved der er nogle af Ardic fyrene der har den lidt stupide feature at de kun kan nul stilles på et værksted, måske er det det samme med dit fyr.
 Troels
 |  
	
	| 
			
			 
			
				31-05-2012, 22:45
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Bogholder, kontoret for sund fornuft |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 577
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by frk yde  Hmmm, jeg ved der er nogle af Ardic fyrene der har den lidt stupide feature at de kun kan nul stilles på et værksted, måske er det det samme med dit fyr.
 Troels
 |  ja, det var fejlen. Jeg lånte et diagnoseinstrument, læste fejlene ud,, og kunne konstatere at styreboksen var stået af    
En ny koster "ikke under 2.300,- " er overslaget fra den lokale leverandør !
				__________________Båd: pt. ingen
 Tidligere både:
 Sea Ray Sundancer 275
 Flipper 575
 Sea Ray Sundancer 230
 Skagerak 21
 Sea Ray 160
 Pepper 16
 Brømo
 Divese joller
 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-06-2012, 11:58
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		
		
		
		
		
		
			
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-06-2012, 17:25
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Bogholder, kontoret for sund fornuft |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 577
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Ulman   |  Det tror jeg bestemt :-) 
 
Godt fundet for jeg surfede efter den forleden men kunne ikke finde nogen :-) 
 
Den har godt nok ikke samme partnr. som min, men oliefyren mente at de havde fremstillet en ny opdateret styringsenhed fordi den gamle, som jeg havde, åbenbart ikke holdt særligt godt.
				__________________Båd: pt. ingen
 Tidligere både:
 Sea Ray Sundancer 275
 Flipper 575
 Sea Ray Sundancer 230
 Skagerak 21
 Sea Ray 160
 Pepper 16
 Brømo
 Divese joller
 |  
	
	| 
			
			 
			
				26-06-2012, 08:30
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Clasg  Det tror jeg bestemt :-) 
 Godt fundet for jeg surfede efter den forleden men kunne ikke finde nogen :-)
 
 Den har godt nok ikke samme partnr. som min, men oliefyren mente at de havde fremstillet en ny opdateret styringsenhed fordi den gamle, som jeg havde, åbenbart ikke holdt særligt godt.
 |  Hvordan gik det med fyret?
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				26-06-2012, 22:05
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Bogholder, kontoret for sund fornuft |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 577
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Ulman  Hvordan gik det med fyret? |  Jeg lagde et bud ind, men blev straks afvist. Han ville ikke sælge til personer udenfor England /Australien, uvist af hvilken årsag.
  
Så jeg har bestilt ved min lokale Eberspacher forhandler, og her er den i restordre. Jeg få en leveringsdato i morgen. 
Eet er sikkert, det bliver ikke billigt    
Min avancerede SBC 4 trins lader med 3 x 30 A i output er også lige stået af. 
Nypris: 5.000,-    
Jeg fandt en Sterling Procharger med samme ydelse  i www.segelladen.de  til en meget billig pris
				__________________Båd: pt. ingen
 Tidligere både:
 Sea Ray Sundancer 275
 Flipper 575
 Sea Ray Sundancer 230
 Skagerak 21
 Sea Ray 160
 Pepper 16
 Brømo
 Divese joller
 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,212 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, AracelyPeb |  |