| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-04-2012, 22:21
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				olie på sx drev.
			 
			 
			
		
		
                  
		er der korrekt at man kan fylde olie på et SX drev fra 2007 gennem oliepinden øverst på drevet ,ikke noget med at det skal pumpes ind fra bunden 
		
		
		
			
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-04-2012, 22:33
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det skriver volvo også i min instruktionsbog, og jeg har prøvet det. Første gang jeg skiftede olie på drevet brugte jeg den metode, men fed gearolie der selv skal løbe gennem et 10 mm hul er dælme tålmodighedskrævende.   
Mit drev er fra 2005. 
 
PS: tror du ikke på hvad Volvo skriver i deres instruktionsbog ?  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-04-2012, 16:37
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		jo men man læser jo at det skal pumpes ind for at mindske risiko for luftbobler,men nu har jeg lige fyldt på fra toppen og må sige det gik meget nemt. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-04-2012, 20:47
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg har også læst om at det kunne give problemer med luftlommer når olien fyldes i fra toppen. Efter påfyldningen satte jeg propellen på og drejede nogle omgange på den med hånden, og efterfølgende kontrollerede jeg oliepinden igen   
Volvo skriver at drevet skal løftes lidt inden olien påfyldes og jeg har en ide om at det måske gør at luften kan komme ud.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-04-2012, 21:05
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ja det gik godt ,syntes godt nok jeg har lidt mere end de 2,1 liter jeg mener der skal på,jeg har så også lige opdaget det er mineralsk olie jeg har fået hældt  
på ,det skulle nok havde været fuldsyntetisk jeg tror nu også det er en fejl jeg har fået det forhandler må have taget det forkerte,jeg har givet 180pr liter øv øv ,det er nok en ommer 
		
		
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af Casper T; 13-04-2012 kl. 21:06.
					
					
						Begrundelse: ,
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-04-2012, 21:39
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Casper T
					 
				 
				Ja det gik godt ,syntes godt nok jeg har lidt mere end de 2,1 liter jeg mener der skal på,jeg har så også lige opdaget det er mineralsk olie jeg har fået hældt  
på ,det skulle nok havde været fuldsyntetisk jeg tror nu også det er en fejl jeg har fået det forhandler må have taget det forkerte,jeg har givet 180pr liter øv øv ,det er nok en ommer 
			
		 | 
	 
	 
 Original Volvo Penta olie:
 
1 liter mineralsk drevolie 80W90, kr. 88,- pr. dunk 
1 liter fuldsyntetisk drevolie 75W90, kr. 224,- pr. dunk
 
Priser er vejl. udsalgspriser incl. moms iflg. VP Katalog 2012.
 
Begge olietyper klassificeret API-GL5  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-04-2012, 21:52
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		så sker der nok ikke noget med den mineralske olie bare pi..e dumt at jeg ikke har gidet læsse på dunkene inden jeg hældte det på 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-04-2012, 22:02
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Casper T
					 
				 
				så sker der nok ikke noget med den mineralske olie bare pi..e dumt at jeg ikke har gidet læsse på dunkene inden jeg hældte det på 
			
		 | 
	 
	 
 Der er tydelig etiket på hver enkel VP dunk, der signalere hvad den indeholder....    Havde betjeningen "store kasser", så du blev distraheret ved dit køb...   ?r  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-04-2012, 22:03
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		tror ikke sker noget ved at sejle med den olie. Den overholder jo kravene.  
Levetiden på mineralsk er nok ikke så længe som syntetisk, når vi snakker motor skriver volvo olieskift ved 100 timer for mineralsk og 200 timer eller en hel sæson for syntetisk. 
jeg har også erfaret at 2,1 liter ikke slår til hvis oliestanden skal kunne aflæses på oliepinden    nok nærmere 2,2-2,3 liter  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-04-2012, 22:04
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		nej hun er gammel og vidst bedst til at sælge hotdog fra ruden ved siden af butikken. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,261 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, NateHagena | 
	 
			
		
	 
 
			 |