|  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				10-04-2011, 21:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2011 Bopæl: 2300 
						Indlæg: 11
					      |  |  
	
	| 
				
				VP dp290
			 
 Nogen der kan hjælpe med afmontering af drevet ( trimcylindre skal skiftes)? Hjælp, råd, specialværktøj til fjernelse af dimserne som holder drevet til transom etc...  Vil virkelig blive påskønnet. Kbh sydhavn.
 Tak
 Jim
 |  
	
	| 
			
			 
			
				10-04-2011, 22:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Gast |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2010 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 278
					      |  |  
	
	| 
                  
		Er det virkelig nødvendigt at afmontere drevet for at skifte trimcylinder på et Volvo drev ?. 
				__________________Mvh. Jesper
 
 SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
 Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
 Bravo 3 Drev, Duo Prop.
 
 Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.
 
 Tidligere båd:
 Campion Chase 580 årg. 2000.
 Mercruiser 4.3 V6 205 hk
 AlphaOne GenII
 |  
	
	| 
			
			 
			
				10-04-2011, 23:07
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2011 Bopæl: 2300 
						Indlæg: 11
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg ka ikke se nogen udvej ... Cyl er fæstet inde ved transom og selve drevet kan ikke løftes nok til at man komme til... Nyere modeller har cyl udvendig hvilket letter operationen. Min er desværre en en 290 |  
	
	| 
			
			 
			
				10-04-2011, 23:20
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		jeg mener at huske der sidder en stor halvrund skjold som dækker over transum og ud over øverste del af drevet. midt på den skjold er der en stor bolt som kræver special værktøj. mener at drevet kan komme højere op når skjoldet er afmonteret.
 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				11-04-2011, 07:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Drevet kan ikke komme højere op, når styrehjelmen er afmonteret. Bolten som den er skruet fast med, er alm Unbraco.
 Jeg har faktisk aldrig prøvet om cylindrene kan afmonteres, når drevet er på. Hvis de kan, er det i hvert fald umanerligt besværligt.
 
 Af med drevet, så er det til at arbejde med.
 
 For at få drevet af, skal du løsne de to bælge, køleslange, gearkabel og cylindrene på drevbeslaget(ophængningsgaffel), samt styrehjelm.
 
 Til sidst skal de to tappe, som drevet tilter over fjernes. Nogle gør det ved at dreje styregaflen(når hjelmen er løsnet) og slå dem indad, indtil de sidder så langt inde at drevet kan trækkes ud.
 
 Selv har jeg lavet et værktøj, så de kan trækkes ud, ved hjælp af det indvendige gevind der er i dem.
 
 Hvis man ikke har tålmodighed og rodet med drev før, kan Volvo 270-280-290 drev være "a pain in the ass" at af og påmontere.
 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-04-2011, 19:58
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	| 
                  
		Kan det lade sig gøre at smøre kardan kryset ved at løsne bælg og skubbe den ind eller skal drevet af 
				__________________Monterey 265
 Volvo penta 5,7gxi
 Dp-s-drev
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-04-2011, 21:44
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by lille tut  Kan det lade sig gøre at smøre kardan kryset ved at løsne bælg og skubbe den ind eller skal drevet af  |  Drevet skal af, vil jeg mene. Ellers er det nødvendigt at hive og flå alt for meget i kardanbælgen, for at komme til. Det kan resultere i at den stålspiral som sidder inde i bælgen hopper ud af sit spor og bliver revet med rundt, når motoren startes. Hvis det sker, er kardanbælgen hurtig kaput.
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-04-2011, 13:01
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2011 Bopæl: 2300 
						Indlæg: 11
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg er nået til tapperne som holder drevet. Ved hvad gevind de er inden i? 7?
 Jim
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-04-2011, 14:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		Kan du ikke bruge de bolte du afmonterede oppe i "hjelmen" ? 
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-04-2011, 17:44
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2011 Bopæl: 2300 
						Indlæg: 11
					      |  |  
	
	| 
                  
		Nej, men det lykkedes at slå tapperne indad som beskrevet, og nu er drevet af! (kun taget 2 mand hele søndagen)! Næste udfordring er pindene (dowels) som holder trim cyl.. De skal presses ud hydraulisk vha fedtpresseren ... Låseboltene er selfølgelig på indersiden af transom og voldsom utilgængelig.... Det bliver imorgen...
 
 jim
 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,211 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Marionbar |  |