Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 517
1 medlemmer og 516 gæster
PeterToomi
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 19:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-01-2011, 14:33
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
Vandvarmer + defroster

Jeg vil forbinde det lukkede kølesystem med vandvarmeren og en 10kW defroster.

Vandvarmeren sidder i motorrummet.
Defrosteren havde jeg tænkt mig at placere så tæt som muligt under vindspejlet, f.eks i kahytten foran cockpit, således at luften føres i så korte slanger som muligt. Jeg vil gerne udnytte så meget luftstrøm som muligt.

Der kræver således ret lange køleslanger for at nå defrosteren.

Hvor langt kan man forsyne sådanne enheder med et fornuftigt kølevandsflow?
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
Reply With Quote
  #2  
Gammel 07-01-2011, 16:55
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Jeg tror du skal have varmeren tættere på motoren og lange luftslanger da vandstudsene ikke er så store på den, det giver en masse modstand og 10kw kræver en del vand. det er jo motorens alm.cirkulationspumpe der skal klare det.
husk at varmeren skal monteres under højden på studsen til motorens ekspantionsbeholder ellers vil luften samles i varmeren.

Prøv at snakke med Kjøller som jeg mener forhandler dem.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 07-01-2011, 18:08
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
Goffy, jeg vil prøve at høre Kjøller.

Kan det løses med en ekstra cirkulationspumpe?.

Jeg vil hellere trække 2 køleslanger igennem båden end 4 x 55 mm luftslanger og derudover opnå større kraft på luftmængden da jeg er overbevist om at store mængder lun luft er mere effektive end mindre mængder varm luft.

Jeg har kun oplevet at man trækker de lange luftslanger med gevaldige gennemføringer og stort lufttab til følge.
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-01-2011, 18:12
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Er der en forrude defroster eller kabinevarmer du er på udkik efter?

Cobalt har et system hvor der blvier trukket luft rundt om motoren og ført ud ved gulvet, men er det sådan noget du leder efter?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 07-01-2011, 18:35
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
Lars T,
Den blæser og varmer hvorend jeg laver udtag, kahyt, forrude eller toilet med 55 mm slanger og dyser. Se billede.

Det system du nævner, er det motorumsluft der cirkuleres i båden?
Attached Images
File Type: jpg desfroster.jpg (39.0 KB, 1 views)
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-01-2011, 19:36
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by mohabba Se indlæg
Goffy, jeg vil prøve at høre Kjøller.

Kan det løses med en ekstra cirkulationspumpe?.

Jeg vil hellere trække 2 køleslanger igennem båden end 4 x 55 mm luftslanger og derudover opnå større kraft på luftmængden da jeg er overbevist om at store mængder lun luft er mere effektive end mindre mængder varm luft.

Jeg har kun oplevet at man trækker de lange luftslanger med gevaldige gennemføringer og stort lufttab til følge.
der findes små elektriske cirkulationspumper i nogle ferskvandskøling systemer til motoren, så det kan godt være løsningen. De findes også i remtrukket.
Jeg ville nok prøve at montere varmeren uden ekstra pumpe og så se om det kan køre uden. hvis ikke den varmer nok kan der altid monteres en pumpe.
Jeg har set pumperne i kataloget fra Masnedø marinecenter2010 side 364
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 07-01-2011 kl. 19:47.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-01-2011, 19:48
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
du får lige et skan af siden.
Attached Images
File Type: jpg cirkulationspumper.JPG (1.37 MB, 6 views)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 08-01-2011, 10:01
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by mohabba Se indlæg
Lars T,
Den blæser og varmer hvorend jeg laver udtag, kahyt, forrude eller toilet med 55 mm slanger og dyser. Se billede.

Det system du nævner, er det motorumsluft der cirkuleres i båden?
Nej det er ikke decideret motorumsluft, men luft som varmes op ved hjælpe af motorens varme (vidst nok)
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #9  
Gammel 10-01-2011, 20:16
kylle kylle er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Er der en forrude defroster eller kabinevarmer du er på udkik efter?

Cobalt har et system hvor der blvier trukket luft rundt om motoren og ført ud ved gulvet, men er det sådan noget du leder efter?
Lars.. Har du et link hvor man kan se lidt mere om dette system?
__________________
Mvh. Jesper

SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
Bravo 3 Drev, Duo Prop.

Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.

Tidligere båd:
Campion Chase 580 årg. 2000.
Mercruiser 4.3 V6 205 hk
AlphaOne GenII
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 120,972
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Larrycor
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:53.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden