| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				21-07-2010, 23:12
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Bramming 
					
					
						Indlæg: 772
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
			
			
				 
				Tirsdag D 13 juli
			 
			 
			
		
		
                  
		Tirsdag den 13 juli var en Tycho Brahe dag for min ældste søn. Tirsdag morgen sejlede vi fra Fanø ved lavvande sønnen ved roret og lige ud for færgen sejlede vi på grund på en sandbanke. Vi kom fri og fortsatte til Esbjerg. Da vi skulle til at lægge til kaj siger min søn, far lænser du? Nææ det gjorde jeg ikke, så det var den atomatiske pumpe der var startet og vandet fossede ud. Det viste sig at stævnrørspakningen var utæt og det fossede ind med vand. Vi fik det fikset og nu kommer der bare et dryp nu og da. Den skal nok slides til når vi får sejlet.Senere på dagen skulle min søn fylde vand på begge vandtanke. BB side gik fint, men han kom til at fylde vand på dieseltanken i SB side. Så ca 35 l vand kom i tanken.Nå onsdag fik jeg rigget dunke, pumpe osv til så jeg kunne tømme tanken og få den gjort ren. Jeg fik suget så jeg kunne komme ned gennem mande hullet og se. Til min store skræk opdagede jeg vi havde dieselpest. Jeg fik det renset ud så nu er den fin igen. Da jeg opdagede pesten tog jeg den anden tank også og det var det samme. Vandudskilleren blev renset også der var den en god snotklat også. Jeg har desværre ikke der er gennemsigtig. Så man kan side det var held i uheld at han fik fyldt vand på dieseltanken. Jeg har nu fyldt noget additiv på så det skulle tage det sidste vand og slå de sidste microber ihjæl. 
Nu er ferien ved at være over med div. forskrækkelser så næste ferie laver vi ikke disse dumheder en gang til. Af skade bliver man klog, men sjældent rig. 
 
Mvh Jan 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Scand 32 Atlantic årgang 1984. 
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel. 
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643 
 
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T. 
 
Tidligere både: 
Banner 28 årgang 1974 
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel 
BW 71C 1:1 
Fast aksel 
14"/11" 4 bladet bronze skrue. 
 
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T. 
 
14' Vator styrepults jolle årgang? 
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				21-07-2010, 23:40
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2009 
					Bopæl: Esbjerg V 
					
					
						Indlæg: 279
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det kan man da kalde held i uheld,men det var da godt du opdagede pesten og utætheden inden den kom til at ligge for dybt. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler. 
Koldt trykvand samt søtoilet 
Gasblus 
Autopilot. 
Fishfinder. 
Kortplotter. 
Kompas 
VHF radio 
Stereo radio/cd/mp3
 
     
Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				22-07-2010, 08:17
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Efter dieselpest i tanken er det vigtigt, at udskifte brændstoffilteret hyppigere end tidligere, da der ellers er mulighed for reduceret gennemløb. 
Se evt. dette link:
 http://www.nytdrev.dk/articles.php?tPath=11
Omvendt havde diesel i vandtanken været en værre omgang......  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				22-07-2010, 08:24
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Bramming 
					
					
						Indlæg: 772
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  nytdrev.dk
					 
				 
				Efter dieselpest i tanken er det vigtigt, at udskifte brændstoffilteret hyppigere end tidligere, da der ellers er mulighed for reduceret gennemløb. 
Se evt. dette link:
 http://www.nytdrev.dk/articles.php?tPath=11
Omvendt havde diesel i vandtanken været en værre omgang......  
			
		 | 
	 
	 
 Jeg har set dit link og læst det. Filteret bliver skiftet senere på året. 
Vi var også glade for at det var vand i dieseltanken og ikke omvendt.
 
Hilsen Jan  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Scand 32 Atlantic årgang 1984. 
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel. 
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643 
 
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T. 
 
Tidligere både: 
Banner 28 årgang 1974 
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel 
BW 71C 1:1 
Fast aksel 
14"/11" 4 bladet bronze skrue. 
 
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T. 
 
14' Vator styrepults jolle årgang? 
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				22-07-2010, 08:31
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 391
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		hvad er og gør dieselpest? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør..... 
 
 
Båd: Sea Ray 
Årgang: 1990 
Fod: 20 
Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK. 
Drev: Alpha One - generation 1 
 
 
Båd: Cheetah 
Årgang: 1991 
fod: 19 
motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				22-07-2010, 09:23
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Bramming 
					
					
						Indlæg: 772
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  KS1
					 
				 
				hvad er og gør dieselpest? 
			
		 | 
	 
	 
 Dieselpest er levende organismer (microber) der lever i laget mellem diesel og vand. De formere sig og bliver til en geleklump der kan blivet suget op i filter og værstefald pumpe og dyser så det hele føre til motor stop. Gerne på det mest ubejlige tidspunkt. For at undgå pesten skal man sørge for at der ikke er vand i brændstoffet så man fjerner dens levegrundlag. 
Læs linket fra nytdrev eller slå dieselpest op på Wikipidia.
 
Mvh Jan  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Scand 32 Atlantic årgang 1984. 
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel. 
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643 
 
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T. 
 
Tidligere både: 
Banner 28 årgang 1974 
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel 
BW 71C 1:1 
Fast aksel 
14"/11" 4 bladet bronze skrue. 
 
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T. 
 
14' Vator styrepults jolle årgang? 
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				22-07-2010, 09:24
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 391
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		kommer det "kun" når man har med diesel at gøre, eller er det noget man skal være opmærksom på når man køber båd generelt? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør..... 
 
 
Båd: Sea Ray 
Årgang: 1990 
Fod: 20 
Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK. 
Drev: Alpha One - generation 1 
 
 
Båd: Cheetah 
Årgang: 1991 
fod: 19 
motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				22-07-2010, 15:31
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Bramming 
					
					
						Indlæg: 772
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg mener kun det forekommer i dieseltanke, men er ikke sikker. Vand kommer i begge tilfælde både i diesel og benzin. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Scand 32 Atlantic årgang 1984. 
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel. 
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643 
 
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T. 
 
Tidligere både: 
Banner 28 årgang 1974 
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel 
BW 71C 1:1 
Fast aksel 
14"/11" 4 bladet bronze skrue. 
 
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T. 
 
14' Vator styrepults jolle årgang? 
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,252 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, CXrMrdog | 
	 
			
		
	 
 
			 |