|  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				18-03-2010, 10:34
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
				
				Hvornår har man brug for et ekstra batteri?
			 
 Er ved at købe en mindre ny speedbåd som standard har 1 stk. batteri.
 Hvornår anbefales det at sætte et ekstra batteri i?
 
 Båden er jo ikke udstyret med det vilde el-udstyr - standard anlæg m. 4 højttalere og en lille subwoofer samt lanterner er umiddelbart hvad der er. Regner med på et tidspunkt at montere en af de bedre kølebokse med rigtig kompressor til ca. 4000 kr. og så skal jeg af og til pumpe baderinge op med en 12V pumpe og måske bruge lidt strøm til en bærbar dvdafspiller/skærm.
 
 Så det er jo ikke det helt vilde.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				18-03-2010, 15:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by thg  Er ved at købe en mindre ny speedbåd som standard har 1 stk. batteri.
 Hvornår anbefales det at sætte et ekstra batteri i?
 
 Båden er jo ikke udstyret med det vilde el-udstyr - standard anlæg m. 4 højttalere og en lille subwoofer samt lanterner er umiddelbart hvad der er. Regner med på et tidspunkt at montere en af de bedre kølebokse med rigtig kompressor til ca. 4000 kr. og så skal jeg af og til pumpe baderinge op med en 12V pumpe og måske bruge lidt strøm til en bærbar dvdafspiller/skærm.
 
 Så det er jo ikke det helt vilde.
 |  en køleboks malker en 60AH batt. på 1 dag. den bruger 4-5 AH i timen 
en varm sommerdag hvor der er en jævn strøm af drikkevare ind og ud af køleskabet så kører den max hele tiden. 
vedr. dit anlæg så skal alle de WAT du smider i højtalerne også komme fra batteriet.    
skal du kun ligge en eftermiddag så kræves der selvfølgelig ikke så stor batteri.
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				18-03-2010, 17:28
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by goffy  en køleboks malker en 60AH batt. på 1 dag. den bruger 4-5 AH i timen 
en varm sommerdag hvor der er en jævn strøm af drikkevare ind og ud af køleskabet så kører den max hele tiden. 
vedr. dit anlæg så skal alle de WAT du smider i højtalerne også komme fra batteriet.    
skal du kun ligge en eftermiddag så kræves der selvfølgelig ikke så stor batteri. |  
Altså jeg forestiller mig at køleboksen og anlæg max. kommer til at køre 3-4 timer uden at motoren er startet, men derefter skulle der jo gerne være nok power til at båden kan starte? Kan selvfølgelig sætte en batterivagt til køleboksen, spørgsmålet er hvor hurtigt den vil slå til og slå køleboksen fra? |  
	
	| 
			
			 
			
				18-03-2010, 17:41
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: May 2009 Bopæl: Bramming 
						Indlæg: 772
					      |  |  
	
	| 
                  
		Better safe than sorry. Hellere spendere lidt mere på et større forbrugsbatteri. Husk at start batteriet er KUN til start. 
				__________________Scand 32 Atlantic årgang 1984.
 Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
 XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
 
 Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
 
 Tidligere både:
 Banner 28 årgang 1974
 120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
 BW 71C 1:1
 Fast aksel
 14"/11" 4 bladet bronze skrue.
 
 Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
 
 14' Vator styrepults jolle årgang?
 25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				18-03-2010, 17:50
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ingen tvivl om hvad der er bedst. Spørgsmålet er mere om mit ønske er muligt. Man skal også tænke på pris og ikke mindst vægten!
 Havde tænkt mig at udskifte standard batteriet med et Exide Maxxima 900 Deep Cycle som er egnet både til start og forbrugsbatteri.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				18-03-2010, 19:31
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Solrød 
						Indlæg: 1,117
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvorfor ikke bare købe en jump starter, eller en såkaldt batteri booster, de koster 230kr i harald nyborg. Det er da simpelt |  
	
	| 
			
			 
			
				18-03-2010, 20:34
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja, men også en stor klods at sejle rundt med... |  
	
	| 
			
			 
			
				18-03-2010, 20:54
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Solrød 
						Indlæg: 1,117
					      |  |  
	
	| 
                  
		Bestemt, men hvis det kun er få gange man skal bruge den ekstra strøm er det nok ok. Der må vel være noget aflægningsplads, hvor der er plads til sådan en   |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 08:26
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	|  |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 09:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Aalborg 
						Indlæg: 399
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hold øje med ALDI`s reklamer den næste tid. De plejer at have marineakkumulatorer på tilbud her i foråret. Jeg monterede 4 stk. i vores Albin 25, da vi havde den. Samme batteri koster ca. 250 kr. mere i udstyrsforretninger. køb et enkelt til dit forbrug, så er du sikker på, at have strøm til start! 
				__________________"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
 
 Skibsbyggeren.
 
 Albin 25
 Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
 
 Powles 36 Fly
 2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
 Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
 
 XPE 4950
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 09:55
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		I de tidligere speedbåde jeg har haft, har jeg aldrig haft mere end 1 batteri.
 Jeg har haft anlæg, køletaske, 12 volt pumpe og andre småting med, og det har aldrig været et problem.
 
 Jeg har heller aldrig overnattet eller lignende, det var ene og alene 1 dags ture, hvor vi ganske ofte lå 3 - 4 timer det samme sted for at sole og bade....
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 10:08
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Problemet er ikke så meget prisen for selve batteriet.
 Det er mere skillerelæ, batteri omskifterkontakt og så selve installationen af det hele, det løber jo hurtigt op i pris når man ikke selv kan lave det og hvis det kan undgås, ville det være smartest!
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 10:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 391
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg ville hellere sejle med den klods, end at skulle trækkes i land!! 
				__________________Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....
 
 
 Båd: Sea Ray
 Årgang: 1990
 Fod: 20
 Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
 Drev: Alpha One - generation 1
 
 
 Båd: Cheetah
 Årgang: 1991
 fod: 19
 motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 10:49
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Men hvad koster skillerelæ, batteri omskifterkontakt og mont. dele til at sætte batteriet fast med og hvor meget mont. tid skal man regne med? |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 12:55
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Regn med et sted mellem 2-4k. og så et par timer i montering. 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 13:05
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hmm... + batteri?
 Så er vi på min. 6000 kr. for at få et ekstra batteri inkl. installation...
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 17:31
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: København 
						Indlæg: 47
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Skibsbyggeren.  Hold øje med ALDI`s reklamer den næste tid. De plejer at have marineakkumulatorer på tilbud her i foråret. Jeg monterede 4 stk. i vores Albin 25, da vi havde den. Samme batteri koster ca. 250 kr. mere i udstyrsforretninger. køb et enkelt til dit forbrug, så er du sikker på, at have strøm til start! |  Go timing ALDI http://aldi.dk/OFFER_DK_SA/OFFER_12/OFF02.SHTML |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 17:36
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Problemet er ikke så meget prisen på batteriet, da jeg gennem mit arbejde kan købe både Varta og Exide batterier billigt.
 Problemet er mere installationen af det hele og totalprisen på det hele...
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 19:27
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		en hurtig søgning på paly.dk giver det her - giv lyd hvis jeg har glemt noget    
1 stk batteri (60ah) til 819,- 
1 stk skifter til 228,- 
1 stk skillerelæ til 459,- 
2 stk batteriboks med remme til 99,- pr. stk ialt 198,- 
Plus nogle kabler og polsko (2 sæt a 66,-) så ca. 500,- i løs dele 
Ialt omkring de 2200,-
 
Alle priser fundet indenfor 10 min på palby.dk så det kan helt sikkert gøres billigere hvis man bruger lidt ekstra tid.
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2010, 21:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by thg  Men hvad koster skillerelæ, batteri omskifterkontakt og mont. dele til at sætte batteriet fast med og hvor meget mont. tid skal man regne med? |  du skal ikke bruge omskifter når du har skillerelæ.  
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,220 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, FranciscaL |  |