| 
				
			 | 
		
		
			
				
	| 
		
		Se afstemningsresultat: Hvilken type anoder benytter du? - og hvor ofte skifter du?
	 | 
 
	| 
		
			Jeg benytter zinck anoder
		
		
	 | 
	
		    
	 | 
	25 | 
	59.52% | 
 
	| 
		
			Jeg benytter Aluminiums anoder
		
		
	 | 
	
		    
	 | 
	11 | 
	26.19% | 
 
	| 
		
			Jeg benytter Magnesium anoder
		
		
	 | 
	
		    
	 | 
	1 | 
	2.38% | 
 
	| 
		
			Jeg skfter hyppigere end 1 gang årligt
		
		
	 | 
	
		    
	 | 
	1 | 
	2.38% | 
 
	| 
		
			Jeg skifter årligt
		
		
	 | 
	
		    
	 | 
	16 | 
	38.10% | 
 
	| 
		
			Jeg skifter sjældnere end årligt
		
		
	 | 
	
		    
	 | 
	17 | 
	40.48% | 
 
	
 
 
 
	
		  | 
	
	 | 
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				30-12-2008, 16:08
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Hvilke Anoder benytter du - og hvor ofte skifter du?
			 
			 
			
		
		
                  
		Anoder findes i flere varianter afhængig af hvilken type vand man sejler i på denne side: 
 
http://www.shipshop.dk/volvo_penta_medium_zink_ring_til_volvo_200_drev___  org__volvo_reservedels_nr__875805-p-4820.html
 
Er en glimrende oversigt over anoder og deres anvendelsesområde generelt foreskrivesAluminuimsanoder i saltvand og magnesiumanoder i Ferskvand her er et uddrag fra siden::
 
 
 
  
 
 
Nogle fartøjer vil fra tid til anden sejle mellem salt- og ferskvand, andre ligger til kajs i marinaer og bag tidevandsbarrierer, hvor vandet er indelukket og sandsynligvis vil være brakvand eller endda praktisk talt ferskvand. Ejere må være klar over de virkninger, som det kan have for deres både, og montere det korrekte katodiske beskyttelsessystem for at undgå korrosion.
Ikke alle anoder egner sig til alle miljøer, f.eks. vil overfladen af en zink- eller aluminiumanode, hvis den efterlades i ferskvand i længere tid, blive dækket med en hvidlig oxidbelægning, som effektivt forsegler anoden og forhindrer den i at fungere, selv når den kommer tilbage til saltvand.
Zinkanoder har et lignende problem selv under brakvandsforhold, hvorimod aluminium bliver ved med at fungere effektivt i flodmundinger og andre brakvandsområder næsten evigt.
Konsekvenserne af denne passivisering af anoden er, at den næste mest anodiske del i
anodesystemet begynder at ofre sig, hvilket naturligvis kan få alvorlige konsekvenser.
Det er derfor meget vigtigt at kontrollere zink- og aluminiumanoder efter alle sejladser i ferskvand og om nødvendigt rense eller udskifte anoderne.
Skulle et fartøj sejle i ferskvand længere end 2 uger, anbefalervi, at der anvendes et alternativt anodesystem, som egner sig til ferskvandsforhold.
Magnesiumanoder har på den anden side en meget højere driftsspænding end zink og aluminium, hvilket gør dem meget velegnede til brug i ferskvand. De vil dog blive meget aktive i saltvand, hvor de sandsynligvis kun vil kunne holde nogle få måneder. På beskyttede overflader kan der opbygges et lag af hvidlige kalkafsætninger, som vil være vanskelige at fjerne.
Magnesiumanoder er ikke beregnet til længere tids brug i havvand, og hvis man tage båden ud i et saltvandsområde i over 7 dage (14 dage i løbet af 1 år), bør man overveje at udskifte anoderne.
 
 
Hvilken type anoder benytter du? og hvor ofte må du skifte dem?  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-12-2008, 08:56
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2008 
					Bopæl: Romdrup ved Aalborg 
					
					
						Indlæg: 211
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Der var monteret anoder på drevet på vores båd da vi købte (uden tæringer); men hvordan kan man se hvilken type materiele de er lavet af?? 
 
Da den anvendes som trailerbåd og kun er i vandet nogle timer i træk; betyder det måske ikke alverden. 
 
Men det kunne jo være interessent om de er for ferskvand man man sejler i saltvand?? 
 
Godt nytår til alle medbrugere; det har været særdeles positive oplevelser med den fantastiske hjælpsomhed i vores nye bådverden. Tak for det. 
 
Leif 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-12-2008, 09:10
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Jægerspris 
					
					
						Indlæg: 977
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg bruger zink, sidste år sejlede jeg jo kun en halv sæson så jeg ser lige om de kan klare næste år med, ellers skifter jeg ved forårsklargøring 
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-12-2008, 09:22
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg bruger aluminiumanoder. 
 
Har kun skiftet anoderne een gang på de fem sæsoner jeg har haft båden. Båden er en trailerbåd, og tages op efter hver sejltur. I enkelte tilfælde, ligger båden weekenden over i Hornbæk Havn, men det er yderst sjældent. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-12-2008, 11:19
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Mercruiser der er produceret efter ca 2000 har ikke som mange tror Zinck anoder men Aluminiumsanoder - fx JOR`s båd er med Alu anoder (selvom han har stemt på Zinck   )  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-12-2008, 12:08
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		jeg kan oplyse at VOLVO har som standart aluminium anoder og de anbefaler at skifte til Zink hvis man kun sejler i saltvand.  
                                                     
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-12-2008, 12:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Mercruiser hævder at AluAnoderne (der i virkeligheden er en legering af andet en ren aluminium) beskytter bedre end zinck anoder og derfor anbefaler de dem til brug i saltvand og brakvand 
  
Mercruiser anbefaler at man skifter til Magnesium anoder ved brug i Ferskvand idet tæringen er så langsom på alu anoderne at de laver en "hinde" af oxideret alupulver på overfladen og derved til sidst er isolerede fra vandet af denne hinde 
  
Jeg oplevede selv problemet med at anoderne lavede et ultratyndt oxidlag og til sidst ikke virkede på min ferskvandsbåd 
  
Jeg skiftede til Mercruisers Magnesiumanoder der virker perfekt i ferskvand og desuden kører jeg med et merchatode system der modvirker galvanisk tæring 
  
Magnesiumanoderne var svære at skaffe i DK Triton ville have 1400 kr+  for dem (igen uffatelige priser såkaldte "autoriserede" forhandlere tager for tingene) og skulle tage dem hjem - så jeg bestilte i USA ved min forhandler der - med fragt kostede de 400,- Dkr og de er originale 
  
Magnesium anoderne kan bruges kortvarigt i saltvand også - men vil være meget aktive (læs ofre sig/tære) så ved længere tids anvendelse af en magnesiumanode udrustet båd i saltvand anbefales det at skifte til alu anoder - eller at kontrollere anoderne ofte og skifte ved tæring 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-12-2008, 12:45
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		volvo anbefaler også magnesium  hvis der kun sejles i ferskvand 
så der er de da enige 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-12-2008, 12:48
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det skal siges at mine alu anoder der havde fået det tynde oxidlag af at bruges i ferskvand nu er afrensede (med en lille roterende stålbørste) og ser ud som nye igen - overvejer at sælge dem da de er som nye - eller beholde dem hvis nu jeg en dag skulle komme til at sejle i saltvand 
 
 
 
 
 
I øvrigt er "aktiviteten" på Anoderne synligt højere når Merchatode systemet er slået fra - så nogen virkning må det have  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				01-01-2009, 22:42
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		jeg skifter drevet når det er tærret  ca efter 1år cirka  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-01-2009, 01:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Jægerspris 
					
					
						Indlæg: 977
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Casper T
					 
				 
				jeg skifter drevet når det er tærret  ca efter 1år cirka  
			
		 | 
	 
	 
 Det skulle vel aldrig være en Volvo ?    
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-01-2009, 12:36
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 VIP medlem :-) 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 3,844
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Lars T 
______________________________ 
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-01-2009, 12:37
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det er klart at Volvo brugerne er så glade for deres Stearndrive der aldrig har en fejl - de skifter dem jo årligt      hehe  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-01-2009, 19:25
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		PS har desværer ikke modtaget mit nye drev,kommer nok her i foråret   
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-01-2009, 20:38
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  ENN
					 
				 
				Det er klart at Volvo brugerne er så glade for deres Stearndrive der aldrig har en fejl - de skifter dem jo årligt      hehe  
			
		 | 
	 
	 
 det er fordi de er så billige       
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-01-2009, 21:15
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Nordsjælland 
					
					
						Indlæg: 935
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg har endnu kun skiftet hvis jeg har købt ny båd eller motor :O) 
Men jeg ved ikke jeg stemte på Zink? hmm nu bliver jeg i tvivl, Hva.... Nytdrev Mand hvad hvilke anoder er det du sælger?    
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-01-2009, 21:10
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Casper T
					 
				 
				PS har desværer ikke modtaget mit nye drev,kommer nok her i foråret   
			
		 | 
	 
	 
 Det er så lige landet idag,så skal det bare  hentes imorgen hos Ah-Marine   
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-01-2009, 21:17
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Jægerspris 
					
					
						Indlæg: 977
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Casper T
					 
				 
				Det er så lige landet idag,så skal det bare  hentes imorgen hos Ah-Marine   
			
		 | 
	 
	 
 Skynd dig, der er risiko for regn i morgen og volvos drev må ikke blive våde, det skader lakken    
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-01-2009, 22:53
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Enn. 
Har du nogen viden om hvilke konsekvenser det har at blande zinkanoder og aluanoder. Kan det lade sig gøre eller skal kun en type bruges. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-01-2009, 23:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Man bør holde sig til en type ellers vil det kun være det længst nede i spændingsrækken der tæres 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
		
		
		 | 
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		  Flad visning 
		
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,263 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Michaelwag | 
	 
			
		
	 
 
			 |