| 
				
				» Online brugere: 366 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 366 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				21-02-2014, 17:34
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Feb 2014 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 4
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Fra frem til bak
			 
			 
			
		
		
                  
		Hej jeg oplevede i sammers at motoren nogle gange gik ud når jeg skiftede fra frem til bakgear, er der nogen der jar erfarring med dette? Motoren går fint i tomgang og empeller er skiftet sidste år. På forhånd tak 
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				21-02-2014, 18:45
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvilken motor og drev drejer det sig om? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				22-02-2014, 14:31
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Feb 2014 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 4
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det er en mercruiser med et alpha one drev gen 2 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				22-02-2014, 17:11
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Grundjustering af gearkablet. 
 
Hvis ikke det løser problemet, så skal der et nyt gearkabel på. 
 
Det ses tit på et originalt Mercruiser gearkabel, at stålwiren "hænger i strømpen" fordi vulkaniseringen er flækket. 
 
Et nyt gearkabel koster ca. 500,- kr. hos alternativ udbyder end Mercruiser, hvor der også kan købes det nødvendige specialværktøj. Specialværktøjet koster ca. 320,- kr. samlet. 
 
Ved udskiftning af gearkablet, skal du have løsnet transomklokken, så du på bagsiden kan løsne gearkablets fastgørelse - der skal bruges specialværktøj til udskiftningen herunder både torx til bolte i transomklokken ( 12 kantet ) og aflang specialtop til gearkablets fastgørelse. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				22-02-2014, 21:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvor gamle er dine tændrør? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-02-2014, 21:59
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Feb 2014 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 4
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Tøndrørerne er vel en 4 års tid, kan ikke lige forstå hvis det skulle have noget at gøre med at den går ud fra frem til bak, den går jo fint i tomgang. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				27-02-2014, 07:50
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ud fra din beskrivelse af fejlsymptomerne, er det tvivlsomt, at tændrørene er årsagen til problemet. 
 
Tændrør kan miste deres effekt, hvis motoren druknes i konserveringsolie ved vinterkonservering - en god regel er, at såfremt motoren har været druknet i konserveringsolie, så udskiftes tændrørene ved sæsonstart. 
 
Jeg ville som tidligere nævnt undersøge gearkablet som det første. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				27-02-2014, 08:45
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Vestergaard
					 
				 
				Tøndrørerne er vel en 4 års tid, kan ikke lige forstå hvis det skulle have noget at gøre med at den går ud fra frem til bak, den går jo fint i tomgang. 
			
		 | 
	 
	 
 Hvis dine tændrør er 4 år gl. så ville jeg skifte dem. De er en del af den alm. vedligehold, og bør udskiftes med fast interval (3 år/300t) uanset om de er årsag til fejl eller ej.
 
Nu skriver du ikke noget om hvor mange timer de har kørt, men hvis de har kørt meget eller har en defekt, vil man ofte kunne opleve deres "svage" gnist når man ændrer motores belastning ved svage omdrejninger, f.eks. gearskift og accelerationer.
 
Det er sikkert dit kabel som Rolf skriver, men du har ikke gjort noget forkert hvis du skifter dem. Du finder sikkert varene billigst hos nytdrev.dk    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				27-02-2014, 15:50
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MartinN
					 
				 
				
Det er sikkert dit kabel som Rolf skriver, men du har ikke gjort noget forkert hvis du skifter dem. Du finder sikkert varene billigst hos nytdrev.dk    
			
		 | 
	 
	 
 Vi en enige omkring vedligehold af motoren, MartinN - tændrør er IMØ en god ting at skifte ved hver sæsonstart uanset, om motoren er med karbutaor, EFI, MPI, GI, GXI, FI eller MPFI system....  
Som Vestergaard beskriver problemet, så tyder det på, at "palen hænger oppe på bakken af skiftekonsollen", og dermed halter motoren i omdrejninger ved gearskift - ved gasgivning drukner motoren populært kaldet i benzin, for til sidst at gå i stå. Det ses i perioder på Mercruiser og ofte på OMC motorer - Volvo Penta bruger konus kobling, så her er problemet ikke til stede.
 
Omkring nytdrev.dk, så er firmaet med virkning fra 01.04.2014 solgt til et andet firma, der viderefører det komplette leveringsprogram både hvad angår reservedele, drev, motorer, propellere, kemi produkter mv. til Mercruiser, OMC & Volvo Penta - der sker også en udvidelse af leveringsprogrammet til outboard motorer. Mere om det pr. pm til dem som ønsker videre information.
 
Tak for linket til nytdrev.dk - jeg skal kigge på deres hjemmeside ved lejlighed...  
Vestergaard: Har du prøvet at Google "trouble shooting Mercruiser gear skift adjustment" ? Der kommer nok en del links frem, vil jeg tro...   
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				28-02-2014, 13:44
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Apr 2009 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 624
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Nogle større motorer, typisk V8, afbryder strømmen til tændspolen - på et punkt mellem gearskiftet. Det er en måde, at op-bløde gearskiftet. Problemet er, at nogle kaptajner udfører skiftet langsomt - og et længere ophold i død-punktet kan så medføre motorstop. Hvis tomgangen er lav, har man typisk kun 70 ms til, at komme fra frem til bak. Det er altså under 1 sek. Meget irriterende under havnemanøvrer. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				01-03-2014, 08:55
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2012 
					Bopæl: Nordjylland 
					
					
						Indlæg: 106
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg har en 150 hk mercury påhængsmotor der gør det samme, altså går ud når man skifter fra frem til bak. Kan det være samme problem de har? Havde egentlig en ide om at det er benzin pumpen, der i dette tilfælde er vaakum drevet, der ikke ku gi nok benzin i det tidspunkt hvor den er helt nede i rpm og så pludselig skal trække skruen rundt, altså at pumpen ikke kan levere nok brændstof pga det lave omdrejningstal. 
Kan det også bare være en justering af gearkablet der skal til? 
 
Undskyld jeg lige kaprer tråden lidt, men det lyder lidt som de samme symptomer vi døjer med. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Albatross 26 årg 1976 
Perkins 4/108 
Fast aksel 
 
Waveline gummiræser 
4 hk mariner
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		  Flad visning 
		
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,255 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, MarkHarril | 
	 
			
		
	 
 
			 |